ARThart verrast jongeren met een andere kijk op kunst

Maak kennis met Lotte Bloem van ARTtube

Foto door Ivan Samkov

In de aanloop naar de Cultuurmarketing Awards presenteren we ARTtube. Zij zijn genomineerd voor de Branddoctors Merk & Experience Award met de case ‘Ontdek je museummatch met het ARThart’.

Door redactie

Fotografie

Ivan Samkov (Pexels)

 

 

lotte-bloem-afbeeldingLotte Bloem is contentmarketeer bij ARTtube. Ze vertelt graag (online) verhalen over design, kunst en musea. Dat doet ze voor online videoplatform ARTtube, creatief digitaal bureau Vruchtvlees, Museum Boijmans Van Beuningen en vele anderen. Lotte verzamelt verder graag mooie dingen en concepten op ‘Le nouveau niche’, een online magazine over design en de maatschappij (binnenkort live). Ze heeft online meer dan 100.000 volgers en is in het bezit van een selfiestick voor mogelijke vlogavonturen.

Lotte, kan je iets meer vertellen over ARTtube en de ingezonden case?

ARTtube is een online videoplatform dat onderdeel is van stichting ARTmatch. Op deze site verschijnen achter-de-schermen video’s van exposities, interviews en kijkjes in ateliers geproduceerd door de musea zelf. Inmiddels zijn er dertig musea in Nederland en België aangesloten die video’s produceren. Zo verbinden zij de kunstcollecties van Nederland en Vlaanderen en presenteren zij zich aan het publiek. ARTtube is voor iedereen die zich wil laten inspireren door de verhalen achter de schermen van de museumwereld, of juist meer verdieping zoekt bij een expositie of kunstenaar.

Het verbinden van nieuwe doelgroepen, kunst en musea doen we niet alleen via ons videoplatform, maar ook via events op festivals zoals Lowlands. Op Lowlands mogen we jaarlijks een eigen kunstprogrammering opzetten. Dat is de reden waarom we zijn gestart met de ontwikkeling van het ARThart. Dit is een digitale installatie waarbij je kunstwerken uit de museumcollecties via een touchscreen naar ‘wel’ (hartje) en ‘niet’ (kruisje) kan slepen, als een soort Tinder voor musea. Hiermee laten we jongeren op een snelle en laagdrempelige manier ontdekken welke kunst en welk museum bij hen past. Het mooie aan ARThart is dat het heel persoonlijk is. Mensen kiezen wat zij daadwerkelijk mooi vinden. Met behulp van het ARThart bereiken we een nieuw publiek en verrassen we ze met een andere kijk op kunst.

arthart Het ARThart op de uitmarkt.