Mauritshuis
door op 09-06-2015 23:21ARTIKELHuman

Finalist Gouden Struis: Mauritshuis “Transparantie: het thema van de toekomst in de marketing”

In de aanloop naar de Cultuurmarketing Awards op 25 juni stellen we de vijf finalisten van De Gouden Struis aan je voor. Dit zijn de vijf organisaties die nog kans maken op de prijs voor de beste marketingcase 2014-2015. Wie zijn de personen achter deze organisaties, wat is de achtergrond van de genomineerde case, en hoe kijken de marketeers aan tegen de competitie? Deel 3: een interview met Alexander Klapwijk van het Mauritshuis.

Alexander Klapwijk Koen Brakenhoff - MauritshuisKoen Brakenhoff (36, rechterfoto) is sinds januari 2012 Hoofd Marketing bij het Mauritshuis. Brakenhoff studeerde na de Hotelschool aan de Universiteiten van Rotterdam en Utrecht. Hij was werkzaam als hoofd marketing bij de Leidse Schouwburg en later Stadspodia Leiden.

Alexander Klapwijk (32, linkerfoto) studeerde muziekwetenschap aan de Universiteit Utrecht. Hij was als marketeer en tekstschrijver aan diverse concertpodia, muziekgezelschappen en festivals verbonden. Sinds april 2014 werkt hij als marketeer bij het Mauritshuis. We spraken hem over de finaleplaats van het museum voor De Gouden Struis.

De collectie is wereldberoemd, maar teveel mensen weten niet dat deze schilderijen in het Mauritshuis hangen.

 

Alexander, vertel eens iets meer over het Mauritshuis.

“Het Mauritshuis doet al sinds 1822 dienst als museum, hoewel in die tijd uiteraard nog niet in de uitgebreide en toegankelijke vorm als nu. De kunstcollectie is daarentegen altijd gericht geweest op de Nederlandse schilderkunst uit de Gouden Eeuw. Meesterwerken als Vermeers Meisje met de parel, De anatomische les van dr. Nicolaes Tulp van Rembrandt, Het puttertje van Fabritius en De stier van Potter zijn hier permanent te zien.

In 2012 startte een verbouwing van ruim twee jaar, waarna we op 27 juni 2014 de feestelijke heropening van het Mauritshuis konden vieren.”

De Gouden Struis-finalist Mauritshuis

Opening van het vernieuwde Mauritshuis door Koning Willem Alexander op 27 juni 2014. (Foto: Mauritshuis/Patrick Post)

 

Met welke case staan jullie in de finale van De Gouden Struis?

“Tijdens de verbouwing zijn topstukken uit de collectie, zoals Het puttertje van Fabritius en Vermeers Meisje met de parel  ‘op tournee’ geweest. Om te vieren dat het Meisje en haar entourage weer thuis zijn, en om aandacht voor de heropening te genereren, hebben we de campagne ‘Je vindt het origineel in het Mauritshuis’ gelanceerd.

Naast de heropening was er nog een aanleiding om deze campagne te starten, en dat had te maken met de schilderijencollectie van het Mauritshuis. Deze is wereldberoemd, maar teveel mensen weten niet dat deze schilderijen in het Mauritshuis hangen. Veel mensen denken zelfs dat ons belangrijkste topstuk, het Meisje met de parel, in het Rijksmuseum hangt.”

 

Jullie doen voor de eerste keer mee aan De Gouden Struis. Wat was de reden om mee te doen?

“Koen en ik werkten hiervoor beiden in de podiumkunsten en voor ons was De Gouden Struis dus een bekende prijs. We hebben ook al eens een campagne ingestuurd. Nu de prijs ook is opengesteld voor musea wilden we graag weer meedoen.”

Gouden Struis-finalist Mauritshuis- campagnebeeld

Een van de campagnebeelden van ‘Je vindt het origineel in het Mauritshuis’

 

Een van de thema’s die wij sterk zien opkomen is de ‘Nieuwe Transparantie’, een sterk toegenomen vraag om open communicatie.

Wat fascineert jullie als organisatie momenteel het meeste in het vakgebied cultuurmarketing? En hoe spelen jullie hierop in?

“Een van de thema’s die wij sterk zien opkomen is wat wij noemen de ‘Nieuwe Transparantie’. Onder invloed van social media, maar ook als gevolg van het publieke debat merken wij een toegenomen vraag om open communicatie. Initiatieven als het DWDD pop-up museum – waarbij openheid van depots wordt gevraagd, backstage tours, maar ook toegenomen vraag vanuit de media onderstrepen dit.

Als Mauritshuis proberen wij niet alleen nieuwe producten te ontwikkelen die aan die vraag beantwoorden – bijvoorbeeld een tentoonstelling over ons depot, een vernieuwende manier van het ontsluiten van het jaarverslag, kijkjes achter de schermen via social media – maar ook bij bestaande initiatieven aan te haken als het DWDD pop-up museum en het Rembrandt database-project.”

De Gouden Struis-finalist Mauritshuis

‘Het meisje met de parel’, weer thuis in het Mauritshuis (Foto: Mauritshuis/Ronald Tilleman)

 

Tijdens de Cultuurmarketing Awards op 25 juni presenteren jullie samen met de 4 andere finalisten (Le Guess Who?, Parktheater Eindhoven, TivoliVredenburg & We Are Public) jullie case. Wat vinden jullie van de ‘concurrentie’ en niet onbelangrijk, wat verwachten jullie van de dag?

“Parktheater Eindhoven is een sterke speler, die met hun meerjarenplan al eerder de klassieke wetten van theatermarketing op zijn kop zette, in een strategie die getuigde van lef en visie. Ook met dit plan dienen zij weer een ijzersterke case in. Een nieuwe concertzaal openen is enorm lastig, zeker als je verschillende bloedgroepen – zowel intern als bij het publiek – wil verleiden. TivoliVredenburg lijkt hierin goed te slagen.”

Gouden Struis-finalist Mauritshuis

Foto: Mauritshuis/Ronald Tilleman

“We Are Public voelt de Zeitgeist heel goed aan: jonge bezoekers willen wel van cultuur genieten en verrast worden, maar zien door de bomen het bos niet meer. Meer en meer zal (kunst)marketing gaan over helpen kiezen, en de parels weten te pikken uit het enorme aanbod. En Le Guess Who? lanceerde in 2013 al een strakke, vernieuwende campagne. We zien uit naar de presentatie van hun case over 2014!

Op de dag zelf hopen wij dan ook inspiratie op te doen en kennis uit te wisselen met cultuurmarketingcollega’s, te leren van hun plannen en ons netwerk verder uit te bouwen.”

Benieuwd naar de presentatie van het Mauritshuis en die van de andere vier kanshebbers op De Gouden Struis? Wees erbij tijdens de Cultuurmarketing Awards op 25 juni in Utrecht. Meld je nu aan voor deze inspirerende dag. 

Eerder stelden we al twee andere Gouden Struis-finalisten aan je voor: Le Guess Who? en Parktheater Eindhoven.

 

Fotocredit header: Mauritshuis/Ivo Hoekstra