Dit zijn de 8 finalisten voor de Cultuurmarketing Scriptieprijs

20 mei 2015

Op 25 juni 2015 vindt de Cultuurmarketing Awards plaats en reiken we voor de eerste keer de Cultuurmarketing Scriptieprijs uit. De prijs is voor het beste scriptieonderzoek op het gebied van marketing, communicatie, cultureel ondernemerschap, beleid en organisatie in de culturele sector. Maar liefst 30 studenten stuurden hun scriptie in. Acht finalisten gaan door naar de finale en presenteren hun onderzoeksresultaten op 25 juni aan het werkveld.

Door redactie

 

Met de Scriptieprijs brengen we de nieuwste kennis en inzichten naar de dagelijkse praktijk van de cultuurmarketeer. In Nederland wordt veel vernieuwend en relevant onderzoek gedaan. Dat blijkt uit de maar liefst 30 inzendingen voor deze scriptieprijs.

Tijdens de Cultuurmarketing Awards (klik hier om je direct aan te melden) op 25 juni presenteren de finalisten hun case aan het aanwezige publiek. Aan het einde van de ochtend roept de vakjury de winnaar van de Scriptieprijs uit.

Van 30 inzendingen naar 8 finalisten

De inzendingen voor de Scriptieprijs waren erg divers: alle sectoren in het culturele veld (van museaal tot podiumkunsten) waren vertegenwoordigd en ook de thema’s varieerden van de praktische uitvoering van marketing tot de evaluatie van beleid. Ook was er een breed scala aan opleidingen vertegenwoordigd, waarbij zowel bachelor als masterstudenten hun scriptie hebben ingestuurd. Als belangrijkste criteria voor het winnen van de prijs zijn geformuleerd:

  • Opzet en totstandkoming van het onderzoek
  • Vernieuwing & innovatie, vervult het onderzoek een voorlopers rol?
  • Toepasbaarheid in / voor de praktijk
  • Zijn de resultaten inzichtelijk en worden er aanbevelingen gedaan?

Uit de 30 inzendingen zijn de volgende acht auteurs naar voren die binnen bovenstaande criteria de hoogste ogen gooiden. Deze acht deelnemers (op alfabetische volgorde) strijden op 25 juni aanstaande om de Cultuurmarketing Scriptieprijs:

De Museumkaart, wat is deze waard?
“Een onderzoek naar de algemene en financiële effecten van de Museumjaarkaart”
(Hassina Bahar, Universiteit van Amsterdam)

The effects of using category spanning in marketability on a creative good’s performance – The motion picture industry
“Een onderzoek naar het gebruik van categorieën in marketinguitingen”
(Jordi van den Berg, Universiteit van Amsterdam)

Goed Geplaatst!
“Een onderzoek naar de evaluatie van het beleid voor kunst in de openbare ruimte”
(Kalyani Bergen, Rijksuniversiteit Groningen)

Loyalty optimization in Theaters Tilburg. How to effectively personalize online marketing communications?
“Een onderzoek naar de invloed van online marketing op klantloyaliteit”
(Iris Blom, NHTV University of Applied Sciences)

Do cultural organizations need to dumb down in order to scale up?
“Een onderzoek naar de relatie tussen de artistieke en zakelijke performance bij het IFFR”
(Jodie de Groot, RSM Erasmus Universiteit Rotterdam)

Vrienden in voor- en tegenspoed
“Een onderzoek naar de revival van vriendenkringen van culturele instellingen”
(Emma Fiona Johnson, Radboud Universiteit Nijmegen)

Beleef de story van het (festival)merk
“Een onderzoek naar de kracht van storytelling bij festivals”
(Sibani Vos, Hogeschool voor de Kunsten Utrecht)

Waaier van merken
“Een onderzoek naar branding in de Nederlandse gesubsidieerde podiumkunstensector”
(Margriet van Weperen, Rijksuniversiteit Groningen)

De vakjury

De winnaar wordt bepaald door een vakjury, bestaande uit voorzitter Marielle Hendriks (directeur Boekmanstiching), Cor Wijn (adviseur kunst- en cultuurbeleid), Ruben Israël (hoofd marketing Luxor Theater Rotterdam) en Anna Elffers (docent, onderzoeker en adviseur publieks/doelgroepenonderzoek). De Scriptieprijs wordt tijdens de Cultuurmarketing Awards op 25 juni aanstaande uitgereikt.

Klik hier om je direct aan te melden voor de Cultuurmarketing Awards op 25 juni: