door op 26-11-2009 11:03ARTIKELOndernemerschap

Fusion: grenzen cultuur en recreatie vervagen

Bibliotheken breiden hun core business uit met culturele diensten. Atractieparken maken steeds meer gebruik maken van culturele elementen in hun presentaties, volgens NRIT, terwijl musea vaker neigen naar attracties om aantrekkelijk te blijven voor bezoekers.

De noodzaak om meer sectoroverschrijdend te ondernemen om het hoofd boven water te houden wordt dus steeds groter. Deze trend zal de komende jaren verder doorzetten verwachten trendwatchers in de entertainmentindustrie. Pretparken en musea moeten een tandje bijzetten en iets extra’s doen naast hun core business om te blijven opvallen. Zo heeft de Efteling een musicalshow en een vakantiepark, het Dolfinarium een Sinterklaasattractie en Madurodam diverse kindertentoonstellingen en een spectaculaire lichtshow.

De bibliotheek in Lelystad ziet eruit als een echte winkel inclusief lopende band en paspoppen. Boekhandel Donner verkoopt belegde broodjes en organiseert lezingen en muzikale optredens. Allemaal bewijs van vervagende grenzen in de culturele, recreatieve en toeristische sector; h√©t complete werkgebied van Vrijetijdshuis Brabant. Lees hier ook het artikel in Adformatie over ‘Boodschappen doen in de bieb‘.

Geschreven door Martine Ansems