Gebruik jij een stagiair voor je social media
door op 17-01-2011 18:00ARTIKELOndernemerschap

Gebruik jij een stagiair voor je social media?

Social media stages duiken overal op, als goedkope manier om social media ‘uit te proberen’. Dit ontgaat bloggers niet, die hier vervolgens allerlei adviezen en commentaar op uitbrengen. Zo schreef Jan Willem Alphenaar vandaag¬†over de gevaren van een social media stagiair en hoe dit te voorkomen en zelf schreef ik een tijdje geleden al een blog op mijn eigen site over hoe om te gaan met social media stages. Hieronder tips voor de culturele sector hoe je het beste om kan gaan met social media stages.

Zelf beginnen of stagiair?

Als je eenmaal hebt besloten dat je social media in wilt zetten, heb je een aantal keuzes: je kunt zelf beginnen, een extern bureau inschakelen of een stagiair aannemen. In een vorig blog op Cultuur Marketing Professionals gaf ik al aan hoe je zelf kan beginnen met social media. Maar wat nu als je er zelf weinig kaas van gegeten hebt of zelf geen tijd wil of kan stoppen in social media opzetten, maar toch het gevoel hebt dat je met social media wilt beginnen? Dan kan je een extern bureau inhuren. Maar ja, dat is een hoop geld en de meeste bureau’s kunnen niets garanderen over de uitkomst. Dus dan lijkt een stagiair de ideale oplossing!

Een stagiair als oplossing?

Jan Willem Alphenaar waarschuwt in zijn blog over deze ‘oplossing’. Stagiaires gaan, zegt hij, vliegensvlug van start met de strategie en vervolgens de uitvoering, maar laten uiteindelijk steken vallen: “Maar dat maakt de stagiair niet zoveel uit, dat kan toch geen kwaad? Als het afstudeerverslag maar goed is.” De stagiair heeft er uiteindelijk geen belang bij dat het blijft lopen, maar dat hij een goed cijfer haalt. Vervolgens moet iemand de social media strategie overnemen, maar door tijd- en of kennisgebrek blijft dit liggen en worden vragen en klachten op de sociale media kanalen niet meer beantwoord. Het resultaat is dat je uiteindelijk nog verder van huis bent.

De goede aanpak

Jan Willem Alphenaar geeft in zijn artikel aan dat het belangrijk is dat er eerst intern gekeken wordt wie er ervaring heeft met social media, en de tijd heeft zich daar later mee bezig te houden. Daarna is het een goed plan om een aantal medewerkers te laten opleiden in social media zodat zij snappen hoe dit werkt en hoe zij dit bij kunnen houden. Daarna kunnen zij de uitvoering op zich nemen.

Hierbij wil ik zelf aanvullen dat een stagiair best het plan kan opzetten en beginnen met uitvoeren, maar deze moet hierbij dan wel gesteund en begeleid worden door medewerkers. Door een stagiair de vrije hand te geven weet intern niemand wat er gebeurt en mist de stagiair misschien wel mogelijkheden die iemand intern wel was opgevallen. Daarbij kan een stagiair veel afweten van social media, doordat hij toch de GenY behoort, maar dat betekent niet automatisch dat hij ook veel afweet van jullie doelstellingen en doelgroep, etc.

Door de kennis van de stagiair te koppelen aan die van de medewerkers wordt een langdurigere uitwerking gecreerd waarbij er echt optimaal gebruik gemaakt kan worden van social media binnen de volledige communicatie en marketingstrategie!

Geschreven door Natalie