door op 14-08-2009 20:32ARTIKELOnline marketing

Geldmuseum laat bezoeker oplossingen voor de kredietcrisis delen

Het Geldmuseum in Utrecht heeft op Twitter een account gemaakt: oplossing crisis, waarop bezoekers van het Geldmuseum hun oplossing voor de kredietcrisis kunnen achterlaten. Dit kunnen bezoekers doen door een tweet achter te laten op de terminal in het museum, of online door @oplossingcrisis in het bericht te vermelden. De beste of leukste oplossingen worden beloond met een vermelding in de kredietcrisisroute die in het najaar in het Geldmuseum wordt geopend.

Als enthousiast Twitteraar, vind ik het een leuke campagne en weet ik dat de meeste Twitteraars graag in 140 karakters hun mening geven over het bovenstaande. Als ik nu zoek in twitter search op @oplossingcrisis vind ik echter nog maar 1 antwoord. Dat is jammer en ik denk dat dit aantal een stuk meer kan worden, door de campagne onder andere op de volgende manieren uit te breiden:

– Laat de antwoorden ook op de eigen site van het Geldmuseum terug komen. Dit kan door alle tweets met oplossingcrisis of soortgelijke woorden op de site weer te geven. Festival aan de Werf deed dat ook (rechtsonder in de hoek). Zo zien bezoekers van de site dat er iets gebeurt en dat zij hier zelf aan mee kunnen doen. Ook maakt het de site dynamisch. Immers: als het goed is, zijn er steeds nieuwe oplossingen te zien.

– Laat bezoekers ook meedoen via andere platformen. Twitter is een leuke en makkelijke tool, maar nog lang niet ‘common good’ voor alle Nederlanders. Ook willen mensen niet speciaal voor deze actie een account registreren. Kijkend naar de doelgroepen van het Geldmuseum denk ik dat het interessant zou zijn als bezoekers bijvoorbeeld ook via de ‘Oplossing Crisis Hyves’ hun ideeën kunnen geven. Op deze Hyves moeten de oplossingen die gegeven zijn via Twitter natuurlijk ook weer terug te zien zijn.

– Ga de interactie aan. Op dit moment heeft http://twitter.com/oplossingcrisis 40 volgers, maar het Geldmuseum volgt slechts 1 iemand terug. Deze 40 mensen vinden de actie of het Geldmuseum leuk en/of interessant. Laat daarom als organisatie zien dat dat omgekeerd ook zo is en volg ze terug.

Dit zijn slechts enkele ideeën die in mij opkwamen toen ik over de campagne van het Geldmuseum las. Ik vind het echter een leuk initiatief en denk dat het bereik nog veel meer vergroot kan worden door het ‘cross platform’ en crossmediaal op te pakken. Iedereen heeft immers wel een mening over de kredietcrisis!

Laten we in ieder geval beginnen met het geven van onze suggestie voor het oplossen van de crisis. Nu jij 🙂

Photocredit: cobalt123