Het publiek vernieuwen met concurrerende tarieven

Maak kennis met Elianne van Diepen van TAQA Theater De Vest

In de aanloop naar de Cultuurmarketing Awards presenteren we TAQA Theater De Vest. Zij zijn genomineerd voor de Centercom Campagne Award met de campagne ‘Vers van de Vest’.

Door redactie

Fotografie

Hulki Okan Tabak (Unsplash)

'Vers van De Vest' TAQA Theater De VestElianne van Diepen begon haar loopbaan in Den Haag als marketing coördinator bij Lucent Danstheater & Dr. Anton Philipszaal en ging daarna in Amsterdam als projectleider aan de slag bij Bureau Promotie Podiumkunsten. Inmiddels is ze marketing coördinator bij TAQA Theater De Vest & Grote Kerk in Alkmaar. Samen met haar collega’s wil ze zoveel mogelijk publiek verrassen met (podium)kunsten, binnen en buiten de gebouwen.

Kan je iets meer vertellen over TAQA Theater De Vest en de ingezonden case?

TAQA Theater de Vest in Alkmaar programmeert zo’n 250 voorstellingen per jaar. Wij besteden daarbij veel aandacht aan het uitdagendere, kwetsbare aanbod. Toen we merkten dat de aandacht voor dit aanbod terugliep, zijn we de campagne ‘Vers van de Vest’ begonnen.

'Vers van De Vest' TAQA Theater De Vest‘Vers van de Vest’ is een scherp geprijsde serie bedoeld om de zaalbezetting bij het minder bekende aanbod in de kleine zaal te verhogen. Daarbij wilden we ook graag het publiek vernieuwen en verjongen. Dat alles hebben we gedaan met een mooie, goed gepeilde campagne die klasse en een verrassende look en feel uitstraalt. De vormgeving is van de hand van Bas van Vuurde.

De ‘Vers van De Vest’-voorstellingen zijn kleinere producties die het in Amsterdam en Rotterdam al heel goed doen. Echter, in de provincie weet het publiek de weg naar deze vernieuwende makers nog niet goed te vinden. Wij vinden het heel belangrijk om deze producties in onze programmeringsmix te blijven opnemen en mensen verdieping te bieden. Om ervoor te zorgen dat we dit soort voorstellingen blijvend kunnen laten zien, was het noodzakelijk de publieksaantallen omhoog te krijgen. Daarom hebben we het concept ‘Vers van De Vest’ bedacht.

Wat was voor jou de reden om deze case in te sturen?

Vanwege het grote succes van de campagne. Onze doelstellingen, bestaande theaterbezoekers bewegen om avontuurlijker aanbod in de kleine zaal te ontdekken en het aantrekken van nieuwe, jongere theaterbezoekers, hebben de verwachtingen overtroffen. We hebben ondervonden dat pricing als wapen om drempels te verlagen heel goed werkt. De zaalbezetting is gestegen met 23% en het financiële tekort is behoorlijk gedaald. Het laat zien dat een kleine maar gerichte campagne zeer effectief kan zijn.