door op 06-06-2017 08:00ARTIKELInnovatie

Genomineerden Cultuurmarketing Awards 2017: maak kennis met Eva Huisman van TivoliVredenburg

In de aanloop naar de Cultuurmarketing Awards op 15 juni stellen we de elf genomineerden voor de marketingprijs voor. Dit zijn de organisaties die kans maken op de Branddoctors Merk & Experience Award, de Centercom Campagne Award en de Publieksprijs als onderdeel van de Cultuurmarketing Awards 2017. Vandaag deel 8: een interview met Eva Huisman van TivoliVredenburg. Met de case ‘Pieces of Tomorrow’ is de organisatie één van de zes genomineerde cases voor de Branddoctors Merk & Experience Award.

Eva Huisman is marketeer bij TivoliVredenburg. In deze fuevahuismannctie is zij verantwoordelijk voor het werven van nieuw en jong publiek voor klassieke muziek. Huisman studeerde Theaterwetenschappen en Kunstbeleid- en management, en studeerde af op nieuwe concertvormen in de klassieke muziek. 

Kan je iets meer vertellen over TivoliVredenburg en de case die jullie hebben ingediend?

TivoliVredenburg is één van de breedste concertgebouwen van Nederland. Ons aanbod varieert van dance tot klassiek: wij bieden alle muzieksmaken, voor alle leeftijden, voor mensen uit alle windstreken. We proberen de grenzen tussen muziekgenres te vervagen. Daarnaast streven we ernaar een publiek aan te trekken dat haar muzieksmaak wil verbreden en hier nieuwe genres komt ontdekken.

‘Pieces of Tomorrow’ is een belangrijk voorbeeld van hoe we uiting geven aan deze doelstelling. Op deze avonden worden de werelden van klassiek en pop verenigd: ‘klassiek met een biertje’. Volwaardige klassieke muziek wordt gepresenteerd zoals je dat eerder bij een popconcert zou verwachten. Dat betekent dat het later op de avond plaats vindt, er een uitgebreid lichtplan is, de orkestleden en dirigent vertellen over de muziek, DJ St. Paul gastheer is en je je biertje mee naar binnen mag nemen.

We wilden de drempel om een klassiek concert te bezoeken verlagen en dat is gelukt.

Met het verenigen van deze twee genres willen we ook nieuw publiek verwelkomen. Onze reguliere klassieke concerten zijn kwalitatief gezien ontzettend goed, maar spreken nog niet meteen een jonge doelgroep aan. Vandaar de keuze om iets op maat te maken voor jongeren van 18 t/m 35 jaar. We wilden de drempel om een klassiek concert te bezoeken verlagen en dat is gelukt.tivolivredenburgafb1

Wat was voor jou de reden om deze case in te sturen?

Persoonlijk is dit het project waar ik het meest trots op ben, ik ben er al sinds de lancering bij betrokken en vind het gaaf hoe het zich gedurende drie seizoenen heeft ontwikkeld. We hebben bij de opzet van Pieces of Tomorrow gedurfde keuzes gemaakt door twee verschillende werelden bij elkaar te brengen. Kort na de opening van TivoliVredenburg vond de eerste editie plaats. Daar lieten we zien hoe de samengang toenmalig Tivoli en toenmalig Vredenburg meteen leidde tot iets nieuws en verrijkends. We hebben het concept in één keer neergezet, dat vastgehouden en laten uitgroeien tot wat het nu is. Het resultaat is dat we regelmatig bekende gezichten in de zaal zien, maar we ontvangen ook nog iedere keer nieuw publiek. Nu, na drie jaar, is het tijd om te laten zien hoe trots we hierop zijn. De Awards kwamen dus op het goede moment!

De laatste tijd worden we regelmatig benaderd met vragen over de aanpak van Pieces of Tomorrow. Ik denk dat er niet alleen in Utrecht een jong publiek voor klassieke muziek is, maar dat dit publiek door heel Nederland te bereiken is. Als wij daarvoor een goed voorbeeld kunnen zijn, is dat fantastisch.

Wat fascineert jullie als organisatie momenteel het meeste in het vakgebied cultuurmarketing? En hoe spelen jullie hierop in?

Wij vinden de persoonlijke communicatie met bezoekers ontzettend belangrijk. We proberen echt een relatie op te bouwen, ook of juist nu onze bezoekersaantallen flink groeien. Dat is cruciaal als wij hun smaak willen ontwikkelen en verbreden. Omdat we zo’n brede instelling zijn, werken de marketeers en programmeurs van TivoliVredenburg veel samen om al onze doelgroepen te bedienen, vermengen en verenigen. Daarvoor moet je je eigen publiek goed kennen. Daarom onderzoeken we welke vraagstukken en interesses er spelen onder het publiek en hoe we daarop kunnen inspringen in onze programmering en marketing.

Wat verwacht je van de uitreiking op 15 juni?

Ik vind het mooi dat er ook in de grote organisaties ruimte is voor jong talent.

Ik kijk er ontzettend naar uit om de presentaties van andere finalisten te horen. Ik vind het leuk om een kijkje in de keuken te krijgen bij anderen. Dat inspireert altijd en ik hoop dat wij dat ook kunnen doen met onze presentatie. Daarnaast voelen we ons vereerd om in het rijtje te staan met de andere instellingen. De nominatie is al prachtig en ik ben benieuwd wat eruit komt. Opvallend is om onder de genomineerden ook jonge marketeers terug te zien. Ik vind het mooi dat er ook in de grote organisaties ruimte is voor jong talent.

tivolivredenburgafb2

Benieuwd naar de presentatie van TivoliVredenburg en van de andere 10 genomineerden? Meld je dan nu aan voor de Cultuurmarketing Awards op 15 juni in Utrecht. Eerder stelden we al andere genomineerden aan je voor, lees deze interviews hier.

Partners Cultuurmarketing Awards 2017