Google Ad Grants: dit zijn de belangrijkste wijzigingen in 2018

#Online marketing
27 feb 2018

Iedere maand kun je als culturele of non-profit instelling $10.000 gratis advertentiebudget cadeau krijgen van Google. Let wel goed op, want sinds 1 januari 2018 gelden er een aantal nieuwe eisen en voorwaarden. Tanneke Rouws (Afdeling Online) vertelt over deze wijzigingen en geeft concrete tips.

Door Tanneke Rouws
online communicatiemedewerker bij Afdeling Online
Fotografie

Afdeling Online

Google Ad Grants is een cadeautje van Google aan culturele instellingen en andere non-profits. Maandelijks krijg je omgerekend zo’n €8.500 gratis advertentiebudget dat je mag besteden aan Adwords campagnes. De inzet van Adwords campagnes zorgt voor (veel) meer bezoekers op je website en meer conversies. Met Google Ad Grants kun je namelijk heel gericht targeten op mensen die jouw geselecteerde zoekwoorden gebruiken in de Google zoekmachine.

Wanneer heb je recht op Google Ad Grants?

Je kunt Google Ad Grants zien als een fonds waar culturele en non-profit instellingen een aanvraag kunnen doen. Maar, je komt niet zomaar in aanmerking voor Google Ad Grants. Je dient namelijk in het bezit te zijn van een ANBI-status. In het geval van culturele instellingen betekent dit dat je voor minstens 90% actief bent op cultureel gebied.

De nieuwe Google Ad Grants regels

Eens in de zoveel tijd voert Google nieuwe regels door voor Google Ad Grants en zijn andere diensten. Dit doet Google om de kwaliteit van de Grants campagnes te optimaliseren. En per 1 januari 2018 was het weer zover: een aantal nieuwe Google Ad Grants regels werden doorgevoerd. Lees hieronder over de 7 belangrijkste wijzigingen.

1. CTR van minimaal 5%

De belangrijkste verandering is dat de gemiddelde CTR minimaal 5% moet zijn. Let op: dit geldt voor het gehele Adwords account, ook wanneer hier verschillende websites onder hangen. Als je Adwords account twee achtereenvolgende maanden niet de minimale CTR van 5% haalt, wordt het gehele account gedeactiveerd. Dus wanneer je bijvoorbeeld te maken hebt met een culturele zomerstop, dan adviseer ik je om slecht presterende campagnes ook te pauzeren. Hiermee voorkom je dat je account wordt afgekeurd.

2. Kwaliteitsscore van 3 of hoger

De kwaliteitsscore binnen Adwords is de mate waarin Google je geselecteerde zoekwoord, landingspagina en advertentie beoordeelt. Komt het zoekwoord bijvoorbeeld terug op de landingspagina én in de advertentie? En is je advertentie relevant genoeg voor de regio? Dat zijn allemaal aspecten die bijdragen aan een kwaliteitsscore. Eerder werden er geen eisen gesteld aan de hoogte van de kwaliteitsscore, maar vanaf heden dient deze 3 of hoger te zijn.