Tekstadvertentie - call to action
door op 09-04-2015 10:11ARTIKELOnline marketing

Aan de slag met Google Adwords: vijf tips voor een goede tekstadvertentie

Als je een tekstadvertentie plaatst via Google Adwords, ben je meestal niet de enige. Hoe springt jouw tekstadvertentie er uit? Wat zorgt er voor dat op jouw advertentie geklikt wordt, zodat jouw voorstelling of expositie meer bezoekers krijgt? In dit artikel een vijftal tips om je tekstadvertentie te optimaliseren.

Een tekstadvertentie via Google Adwords wordt op een resultatenpagina van Google bovenaan of rechts op de pagina geplaatst, en maakt onderdeel uit van het zoekmachineadverteren (SEA, zie ook ons artikel over adverteren online).

In de titel van een tekstadvertentie is ruimte voor 25 tekens (inclusief spaties), dan volgt de regel met de URL, en daaronder volgen twee regels, waarin je met 35 tekens (inclusief spaties) per regel duidelijk kunt maken wat je adverteert. Hoe komt jouw boodschap het beste over? Vijf tips.

Tip 1: Een aantrekkelijke, specifieke titel

Een goede kop boven je tekstadvertentie vangt de blik van de bezoeker. Hij of zij heeft op een bepaalde zoekterm gezocht, en het werkt goed als deze zoekterm terugkomt in jouw titel. Je kunt een aantal zoektermen aangeven bij het opmaken van je advertentie, dus je hebt hierbij meerdere mogelijkheden.

Toch moet je proberen je titel net iets anders te formuleren dan de anderen. Door een vraag te stellen, of iets te benadrukken waar de potentiële bezoeker naar zou kunnen zoeken (zoals regio, stad, of locatie). Het is dus belangrijk om hierbij specifiek te zijn. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de titels van de advertenties die verschijnen bij de zoekterm ‘tentoonstelling’:

Tekstadvertentie - tentoonstelling

Voorbeeld ‘tentoonstelling’

Tip 2: Wees onderscheidend

Specifiek zijn geldt ook voor het tekstgedeelte van je advertentie: wat maakt jouw voorstelling uniek en onderscheidend van alle andere aanbieders? Waarom moeten ze bij jou terecht komen? Benadruk jouw Unique Selling Point, en kijk vooral ook eerst even naar wat de concurrentie formuleert, voordat bij jouw advertentie hetzelfde staat:

Tekstadvertentie - fotolijsten

Voorbeeld ‘fotolijsten’

Zorg dat je jezelf niet herhaalt in de advertentie. Wat je al hebt benadrukt in de titel, hoeft niet terug te komen in de tekst. Kies de formulering in elke regel dus zorgvuldig. Daarnaast werken (tijdelijke) aanbiedingen, kortingen of voordelen ook zeer goed in je tekstadvertentie.

Tip 3: Communiceer een ‘call-to-action’ in je tekstadvertentie

Waar de titel de aandachtstrekker is, is de ‘call-to-action’ hetgeen dat de bezoeker over de streep moet trekken. Denk aan formuleringen als ‘bestel nu’, ‘bekijk de aanbieding’, ‘reserveer hier kaarten’, ‘meld u aan’, etc. Het vraagt de potentiële klant dus letterlijk om iets te ‘doen’. Dit kan ook het inschrijven op een mailinglijst zijn, of het inschrijven voor een informatiedag, maar meestal is het gericht op het kopen of bestellen van een product, zoals een ticket voor een voorstelling.

Tekstadvertenties met een call-to-action werken doorgaans beter dan de advertenties zonder, maar het is geheel afhankelijk van het doel van de advertentie of het echt noodzakelijk is. Wil je slechts jouw website of organisatie onder de aandacht brengen van de webbezoeker, of echt de aandacht richten op een actie of aanbieding? Bij die laatste optie ligt een gerichte call-to-action meer voor de hand. Toch is het altijd inzetbaar:

Tekstadvertentie - cursus koken

Voorbeeld ‘cursus koken’

Tip 4: Stem je tekstadvertentie af op de pagina waar de bezoeker terecht komt

De aanbieding, actie, en/of call-to-action moet corresponderen met wat de bezoeker tegen zal komen als hij of zij op de advertentie klikt: een registratieformulier als het gaat om een nieuwsbrief of informatiedag, de aanbiedingspagina bij een aanbieding, een lijst met producten als de advertentie ging over de ruime keus op je website, etc. Ook is het goed om de kop of een zinsnede uit de advertentie terug te laten komen op de webpagina. Als de landingspagina niet goed aansluit bij je tekstadvertentie, kun je er voor kiezen een aparte pagina hiervoor aan te maken, waar vanuit de bezoeker kan doorklikken.

Tip 5: Varieer met verschillende tekstadvertenties

Voordat je een tekstadvertentie kunt plaatsen, maak je in Google Adwords een ‘advertentiegroep’ aan. Zo’n groep bevat meerdere advertenties betreffende hetzelfde onderwerp. Stel, je verkoopt verschillende soorten sokken, dan maak je voor één soort sokken een groep aan. Bijvoorbeeld ‘geruite sokken’:

Tekstadvertentie - geruite sokken

Voorbeeld ‘geruite sokken’

Het is verstandig om meerdere advertenties (drie of vier) per advertentiegroep op te maken. Pas verschillende zoekwoordtypen toe, en schrijf meerdere advertentieteksten. Google AdWords rouleert de advertenties automatisch, waarbij de tekstadvertenties die het best presteren vaker worden weergegeven. Voor jezelf is dit ook een handig middel om te zien wat het beste werkt.

Analyseer de resultaten

Zodra je begint te werken met tekstadvertenties, is het raadzaam om je Google Adwords te koppelen aan je Google Analytics. Hiermee kun je nog beter beoordelen welke advertenties werken, en hoe je nog een en ander kunt bijschaven aan andere advertenties om nog betere resultaten te bereiken.

De kosten per klik op jouw advertentie (zie ook ons artikel over adverteren online) worden mede bepaald door de kwaliteitsscore. De kwaliteitsscore geeft namens Google een indicatie hoe relevant jouw advertenties, zoekwoorden en landingspagina’s zijn voor iemand die jouw advertentie ziet. Hoe hoger de kwaliteitsscore, des te lager de kosten per klik.

Je zult dus vooral door uit te proberen en bij te schaven steeds betere resultaten behalen. Een duik in de wereld van tekstadvertenties is in ieder geval de moeite waard!

 

Fotocredit: Flickr

Anne van Melick

Geschreven door Anne van Melick

Anne van Melick studeerde Scenario aan de Filmacademie en Geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam. Ze werkt als eindredacteur, webredacteur en projectleider bij verschillende culturele en journalistieke organisaties.