In 2015 heeft Cultuurmarketing voor de eerste keer de Cultuurmarketing Awards georganiseerd. Van februari tot juni 2015 werkten we toe naar de uitreiking van twee prijzen: de Scriptieprijs voor de beste cultuurmarketing scriptie van het jaar en de Gouden Struis, de prijs voor de beste marketingcampagne van het seizoen. Voorheen werd de Gouden Struis uitgereikt door Bureau Promotie Podiumkunsten. In samenwerking met oud-directeur Peter Joziasse besloot Cultuurmarketing de prijs vanaf 2015 te vernieuwen en verbreden.

Wat ons betreft waren de Awards in 2015 een groot succes. Het aantal inzendingen ging van 13 in 2014 naar 34 inzendingen in 2015 en de kwaliteit van de inzendingen was hoog. Op 25 juni reikte juryvoorzitter Stephan Fellinger, onder het toeziend oog van 100 cultuurmarketeers, de prijs uit aan We Are Public. Voor ons was de uitreiking een dag om niet te vergeten. De presentaties van de finalisten waren stuk voor stuk inspirerend, maar bovenal gevuld met passie, visie en positiviteit. Niet onbelangrijk in deze tijd waar de sector vaak negatief in de schijnwerpers staat. 

Geen Gouden Struis in 2016

Het doel om de marketingprijs nieuw leven in te blazen, is wat ons betreft gelukt en vraagt om een vervolg. De organisatie van een dergelijke prijs is een omvangrijk project. Met de kleine organisatie die Cultuurmarketing is, kunnen en willen we dat niet alleen. Daarom hebben we besloten de Awards niet te organiseren in 2016. Dit geeft ons de ruimte om de prijs, samen met de juiste partners, verder uit te bouwen.

Het doel daarbij is niet louter het uitreiken van de prijs, maar vooral om organisaties te helpen zich verder te ontwikkelen en om kennis te delen met elkaar. Alle cases, die van inzender tot finalist, kunnen immers andere marketeers in het vakgebied inspireren. De kennisdeling rondom dit project willen we graag verder ontwikkelen: bijvoorbeeld door categorieën toe te voegen, meer ruimte voor verdieping te creëren en interactie met organisaties buiten de sector te bevorderen. 

Kortom was dit geen gemakkelijke beslissing, maar genomen met een beter en groter einddoel voor ogen. We gaan hard werken om dat bij een nieuwe editie van de Gouden Struis in 2017 te realiseren. Voor deze editie kunnen cases worden ingestuurd over de periode van september 2015 tot en met 2017. Om de mooie cases die nu al in de maak zijn niet uit het oog te verliezen tot die tijd, kan je via onderstaand formulier (al dan niet eigen) cases voordragen.

Draag alvast een case voor