Gouden Struis 2015

Als onderdeel van de Cultuurmarketing Awards reikt Cultuurmarketing op donderdag 25 juni 2015 de Gouden Struis uit. Dit is de prijs voor de beste marketingcampagne binnen de culturele sector. Op deze pagina is alle informatie over de prijs te vinden.

Een cultuurbrede prijs

De afgelopen 10 jaar werd de Gouden Struis uitgereikt door Bureau Promotie Podiumkunsten. In samenwerking met oud-directeur Peter Joziasse heeft Cultuurmarketing besloten om de prijs vanaf 2015 te vernieuwen en verbreden.

De Gouden Struis is vanaf dit jaar cultuurbreed: campagnes van zowel podiumkunsten, als de museale- , literaire, pop- en festivalsector maken kans op de marketingprijs. Tijdens de Cultuurmarketing Awards op donderdag 25 juni wordt de Gouden Struis 2015 uitgereikt.

Het belang van de Gouden Struis

De ‘struis’ staat symbool voor de kracht die gezocht zal worden in de winnende marketingcampagne, en tevens voor het ‘uitsteken boven het maaiveld’: het als voorbeeld en inspiratie kunnen dienen voor de sector. Daarnaast heeft de prijs als doel om positieve aandacht voor marketingcampagnes in de culturele sector te genereren.

Wie maken kans?

Vanaf 2015 is de Gouden Struis een sectorbrede prijs: alle organisaties binnen de gehele culturele sector kunnen meedoen. De marketingcampagnes dienen te zijn uitgevoerd in het culturele seizoen 2014 – 2015. De prijs wordt uitgereikt aan de marketeer(s) verantwoordelijk voor de campagne.

Procedure

1. Voordragen (afgerond)

Iedereen kan tot en met 15 april 2015 een marketingcampagne voordragen. Dit mag ook de marketingcampagne van een collega, bekende of andere organisatie die jij een voorbeeld voor de sector vindt, zijn.

2. Van voordracht naar aanmelding (afgerond)

Na de voordrachtperiode worden alle inzendingen benaderd om hun voordracht om te zetten in een officiële aanmelding. Dit kan middels het deelnameformulier, waarbij om een verdere uitwerking van de campagne gevraagd wordt. Ook campagnes die niet zijn getipt kunnen tot 1 mei hun campagne inzenden via het deelnameformulier

3. Beoordeling door de vakjury op 12 mei (afgerond)

Alle marketingcampagnes die het deelnameformulier insturen, dingen mee met de prijs en worden beoordeeld door de professionele vakjury. De vakjury komt op 12 mei bijeen in Theater de Speeldoos te Baarn om de inzendingen te bespreken.

4. Presenteren op de Cultuurmarketing Awards

De vakjury heeft uit alle inzendingen 5 genomineerden gekozen: Le Guess Who?, Mauritshuis, TivoliVredenburg, Parktheater Eindhoven en We Are Public. Deze finalisten presenteren hun case tijdens de Cultuurmarketing Awards op donderdag 25 juni 2015. Aan het eind van de dag wordt door de vakjury de winnaar van de Gouden Struis bekendgemaakt.

Jury

De vakjury van de Gouden Struis bestaat uit:

* Stephan Fellinger (voorzitter), De Zaak van Vertrouwen & voorzitter Spin Awards
* Dorien van Londen, directeur Shared Stories, rechten- en evenementenafdeling van uitgeefconcern VBK
* Tom de Bruyne, eigenaar Sue Amsterdam campagnebureau
* Joost Schrage, Merk en Werk communicatie en positionering
* Anita Mooiweer, Digital Business Manager Parenting – Sanoma

Prijs

De Gouden Struis is ten eerste een blijk van waardering en erkenning vanuit de culturele sector voor de prestatie van de winnaar. Daarnaast ontvangt de winnende organisatie de volgende prijzen:

  • De felbegeerde Gouden Struis wisseltrofee
  • Een Cultuurmarketing jaarlidmaatschap
  • Een uitgebreid vakinterview op Cultuurmarketing.nl
  • En natuurlijk eeuwige roem en waardering in de culturele sector

Tijdlijn

Voordragen campagnes: t/m 15 april
Uitwerking cases door deelnemers: t/m 1 mei
Vakjury selectie finalisten: 4 mei – 15 mei
Presentatie finalisten en uitreiking Gouden Struis 2015: donderdag 25 juni