door op 14-09-2010 11:12ARTIKELOnline marketing

Het doek open voor sociale media

Sociale media is een veelbesproken onderwerp in de marketing, ook in de culturele sector. Dat steeds meer organisaties sociale netwerken in zetten moge duidelijk zijn, maar wat zijn de getallen precies? Gaat de theaterwereld hierin mee? Onderzoek wijst het uit!

86,5 Procent van de Nederlandse theaters en schouwburgen maakt gebruik van een of meerdere sociale netwerken. Tweederde van deze podia heeft een Twitteraccount, waarvan ruim tachtig procent wekelijks wordt bijgehouden. De andere sociale netwerken worden minder actief bijgehouden. Iets meer dan de helft van de theaters heeft een Hyves profiel, helaas worden deze niet regelmatig bijgehouden. 25 Procent van de theaters zet Facebook in en zij houden dit actiever bij dan de Hyves pagina.

Veel podia zetten sociale media zoals zij ook oude media inzetten: voor het zenden van informatie. Juist sociale netwerken zijn goed te gebruiken om een dialoog aan te gaan met bezoekers en hen meer te betrekken bij de organisatie. Helaas wordt dit nog veel te weinig gedaan.

Meer resultaten zijn de te lezen in het onderzoeksrapport. Van februari tot augustus van dit jaar heb ik stage gelopen bij We Cross en hield ik me onder andere bezig met de redactie van Cultuur Marketing Professionals. Daarnaast heb ik onderzoek gedaan naar het gebruik van sociale media door 141 Nederlandse theaters en schouwburgen. Dit onderzoek heb ik gebruikt voor mijn masterthesis voor Kunstbeleid en -management. Nu ben ik afgestudeerd en op zoek naar een passende baan.

De thesis is vrij lang en theoretisch, vandaar dat ik alle resultaten wat korter op een rijtje heb gezet en visualisaties heb gemaakt. Deze rapportage is te downloaden via mijn website: www.lisannelentink.nl

Geschreven door Lisanne Lentink