door op 19-11-2008 18:37ARTIKELInnovatie

Het Last.fm / Pandora principe bij musea

Op Marketingfacts schreef Martijn Staal een interessant artikel over ‘Het User Generated Museum‘. Dit gaat over de mogelijkheden om bezoekers door middel van user generated content aan te trekken en nieuwe doelgroepen aan musea te binden. User generated content is volgens Wikipedia een inhoudelijke bijdrage van een professionele of niet-professionele gebruiker aan een online medium. Meestal wordt hiermee tekst, foto of video bedoeld die door amateurs wordt bijgedragen. De bekendste voorbeelden van user generated content sites zijn Wikipedia, Flickr en YouTube. Ook wij schreven een tijd geleden al over dit onderwerp en gingen daarbij vooral in op het openstellen van musea (bijvoorbeeld door delen van collecties openbaar te maken) waardoor geïnteresseerde bezoekers geprikkeld worden om een bezoek te brengen.

In de comments onder het artikel ging de discussie over het gebruiken van user generated content bij musea verder. Hierbij het ontstond het idee van een Last.fm / Pandora functie bij musea. Last.fm en Pandora zijn twee muzieksites die het muziekgebruik van gebruikers analyseren (beide op een andere manier) en naar aanleiding daarvan suggesties doen van muziek die de gebruiker waarschijnlijk ook leuk vindt. De laatste is in Europa helaas niet meer te gebruiken, vanwege rechtenkwesties. Wanneer musea dit principe ook zouden inzetten, is het mogelijk om bezoekers naar aanleiding van de werken die zij mooi vinden, suggesties te geven van werken die ze waarschijnlijk ook mooi vinden. In de discussie bleek dat het Rijksmuseum hier momenteel samen met anderen mee bezig is in het CHIP project. Een interessante ontwikkeling, want zo is het mogelijk om bezoekers die interesse hebben in kunst (maar de weg in de kunstwereld niet goed genoeg kennen om zelf nieuwe ontdekkingen te doen) aanbevelingen te doen en uiteindelijk museumbezoek te stimuleren.

Het is goed om te merken dat web 2.0 een steeds actueler onderwerp wordt in de museumsector. Verschillende seminars en bijeenkomsten besteden aandacht aan het onderwerp. Martijn Staal gaf ook de tip van het Digitaal Erfgoedconferentie 2008. Het thema van deze conferentie is ‘Naar buiten!’ Dus hoe vind je het publiek dat jou nog niet gevonden heeft? Erg interessant en ik denk zeker een aanrader voor medewerkers en directeuren van musea.

Fotocredit: Robert C

Hilde Smetsers

Geschreven door Hilde Smetsers

Hilde Smetsers is mede-oprichter en directeur van Cultuurmarketing. Het is Hilde’s missie om de kunst- en cultuursector te versterken.