Fotocredit: Flickr/cc/Faungg
door op 23-01-2015 12:17ARTIKEL

Het marketing en cultuurnieuws van de week

De week van de cultuurmarketeer is druk. Je wilt op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen, maar er is niet altijd genoeg tijd om alle blogs, magazines en sites met het laatste marketingnieuws te volgen.

Geen nood! Cultuurmarketing geeft je elke vrijdag een overzicht van het belangrijkste, interessantste of het meest spraakmakende marketing en cultuurnieuws van de afgelopen week.

Dit was het nieuws van week 4:

Rotterdam krijgt toch Museumnacht
De Rotterdamse Museumnacht gaat door. Alleen niet gratis, en ook niet de hele nacht. Met deze uitkomst komt er een voorlopig einde aan de discussie die de afgelopen maanden leidde tot een tweedeling binnen de Rotterdamse museumwereld.
Bron: de Volkskrant

Amsterdam Light Festival trekt 730.000 bezoekers
De derde editie van het Amsterdam Light Festival heeft een recordaantal bezoekers getrokken. Er kwamen ongeveer 730.000 mensen op af.
Bron: nu.nl

WhatsApp komt met webversie
WhatsApp heeft een webversie van de razend populaire app gelanceerd. Vanaf nu is het mogelijk om rechtsreeks appjes te sturen en te ontvangen via je webbrowser.
Bron: Dutch Cowboys

Eventfunder start marktplaats voor live evenementen
Op 21 januari werd het nieuwe evenementenplatform Eventfunder gelanceerd. Het platform moet gaan dienen als een digitale ontmoetingsplek voor de evenementenbranche, waar organisatoren en toeleveranciers elkaar kunnen vinden.
Bron: Entertainment Business

Facebook denkt na over advertenties in WhatsApp
Toen Facebook WhatsApp overnam voor pakweg 19 miljard dollar kon je deze stap eigenlijk al aan zien komen. Dat geld, hoewel niet helemaal in ‘cash’ uitgekeerd, moet een keertje terugverdiend worden en met meer dan 700 miljoen actieve gebruikers per maand liggen daarvoor ook voldoende mogelijkheden.
Bron: Dutch Cowboys

Cor Schlosser: Poppodia in kleinere steden in gevarenzone
Voormalig Melkweg-directeur Cor Schlosser heeft in een interview met FaceCulture zijn zorgen uitgesproken over de poppodia in middelgrote steden. Schlosser meent dat er daar te ambitieus is gebouwd.
Bron: Entertainment Business

Amazon wil concurrentie met Hollywood aangaan
Na het produceren van een aantal succesvolle televisieseries zoals Transparent, wil webwinkel Amazon zich nu ook wagen aan films. Amazon wil eigen films gaan produceren en buitenlandse films aankopen, meldt Variety.
Bron: het Parool

7 voorspellingen voor contentmarketing: meer strategie, minder bonnefooi
Dit jaar wordt contentmarketing jongvolwassen. De pubertijd, waarin met schromelijk zelfvertrouwen wordt geïnvesteerd in projecten zonder al te veel kennis en ervaring, is nu echt voorbij. Contentmarketinginitiatieven worden beter doordacht, krijgen meer commitment en leiden daardoor vaker tot succes. In dit artikel 7 voorspellingen voor 2015, die in het verlengde liggen van deze jongvolwassen fase.
Bron: Frankwatching

Online reputatiemanagement: zo meet je eindelijk je online reputatie
Dat reputatiemanagement belangrijk is, weten we wel. Maar hoe zit het met online reputatiemanagement? Welke modellen zijn er om je online reputatie te meten? In dit artikel een meettechniek.
Bron: Frankwatching

Crowdyhouse: Marktplaats voor designers trekt Europa in
Crowdyhouse is een online marktplaats waar onafhankelijke meubel-, mode- en productontwerpers hun collectie aanbieden. Een interview met Mark Studholme, medeoprichter van Crowdyhouse.
Bron: Emerce

Google toont concertagenda’s bij zoekopdrachten
Google is gestart met het tonen van concertagenda’s in de zoekresultaten. Hiervoor is een samenwerking aangegaan met diverse ticketingpartijen. Gebruikers die een band of artiest zoeken, krijgen naast de zoekresultaten ook relevante concertdata te zien.
Bron: Entertainment Business

Crowdfunding opnieuw verdubbeld
In Nederland is vorig jaar 63 miljoen euro opgehaald met crowdfunding, bijna twee keer zoveel als de 32 miljoen die in 2013 nog opgehaald werd. Dat blijkt uit cijfers van adviesbureau Douw&Koren.
Bron: NOS

Fotocredit: Flickr