Fotocredit: Flickr/cc/Faungg
door op 28-11-2014 10:10ARTIKEL

Het marketing en cultuurnieuws van de week

De week van de cultuurmarketeer is druk. Je wilt op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen, maar er is niet altijd genoeg tijd om alle blogs, magazines en sites met het laatste marketingnieuws te volgen.

Geen nood! Cultuurmarketing geeft je elke vrijdag een overzicht van het belangrijkste, interessantste of het meest spraakmakende marketing en cultuurnieuws van de afgelopen week.

Dit was het nieuws van week 48:

Bezoekersaantallen Amsterdamse musea rijzen de pan uit
De belangstelling voor de Amsterdamse musea rijst de pan uit: ook 2014 wordt qua bezoekersaantallen een recordjaar. Het totale aantal bezoekers van Amsterdamse musea is in tien jaar bijna verdubbeld, met als voorlopig hoogtepunt 11,7 miljoen bezoekers in 2013.
Bron: Het Parool

10 misvattingen over SEO die jij als marketeer voor waar aanziet
Het optimaliseren voor zoekmachines en de disciplines die daarbij komen kijken, bestaan al velen jaren. Maar omdat SEO in de laatste jaren veel veranderd is, zijn er ook een aantal misvattingen ontstaan. In dit artikel de 10 meest gehoorde misvattingen die door veel marketeers als waar worden aangezien.
Bron: Marketingfacts

Tumblr groeit als sociaal netwerk, Facebook staat stil
Gemeten naar de groei van actieve gebruikers maakte sociaal platform Tumblr de laatste maanden opvallende vorderingen. Tumblr steeg met 120 procent in de ranglijst van Global Web Index. Facebook kwam niet verder dan 2 procent.
Bron: Emerce

Torrentgebruikers kopen meer muziek en films
Het gebruik van BitTorrent, software waarmee vooral illegale software wordt opgehaald, leidt to meer aankopen van muziek en films. Omdat torrentgebruikers zich beter kunnen oriënteren, zouden zij 170 procent meer aankopen doen dan reguliere internetconsumenten.
Bron: Emerce

Pathé zegt lidmaatschap NVB op
Bioscooponderneming Pathé heeft per 1 januari het lidmaatschap van de Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten (NVB) opgezegd. Volgens Pathé-directeur Lauge Nielsen is de bioscoopmarkt de laatste jaren sterk aan verandering onderhevig. De NVB is onvoldoende meegegaan in die veranderingen.
Bron: Holland Film Nieuws

Ruim 1 miljoen euro voor programma’s musea en erfgoedinstellingen
Het Mondriaan Fonds kent in 2014 ruim 1,1 miljoen euro toe aan de programma’s van negen musea en overige erfgoedinstellingen. Het gaat om programma’s die op een aansprekende manier vorm en inhoud geven aan relevante ontwikkelingen op het gebied van cultureel erfgoed en hedendaagse beeldende kunst in Nederland.
Bron: Mondriaanfonds

Van Gogh Museum heeft nieuwe inrichting
Het Van Gogh Museum heeft sinds deze week een andere museale inrichting. In de nieuwe presentatie van de vaste collectie staat de ontwikkeling van Vincent van Gogh centraal.
Bron: Historiek

Madeleine Versteegh, genomineerd voor de HKU-Award: Hoe werkt cultureel ondernemerschap in de praktijk?
Zelfstandig cultureel ondernemen is het toverwoord tijdens de crisis in de cultuursector, maar hoe werkt dat in de praktijk? Madeleine Versteegh onderzocht dit voor haar afstudeerwerk binnen de opleiding Kunstmanagement aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Ze dook in de organisatie van Roof Garden Arnhem, en werd genomineerd voor de HKU-Award 2014, een prijs voor het meest vernieuwende en van ondernemerschap getuigende afstudeerwerk.
Bron: CultuurBewust.nl

Muziekmaatschappijen geven 4,3 miljard dollar uit aan A&R en marketing
Muziekmaatschappijen besteden jaarlijks 4,3 miljard dollar aan A&R en marketing. Dat is een stijging van 26% in vergelijking met 2011. Dat staat in het door het IFPI gepubliceerde rapport Investing in Music.
Bron: Entertainment Business

 

Fotocredit: Flickr