Fotocredit: Flickr/cc/Faungg
door op 13-03-2015 12:45ARTIKEL

Het marketing en cultuurnieuws van de week

De week van de cultuurmarketeer is druk. Je wilt op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen, maar er is niet altijd genoeg tijd om alle blogs, magazines en sites met het laatste marketingnieuws te volgen.

Geen nood! Cultuurmarketing geeft je elke vrijdag een overzicht van het belangrijkste, interessantste of het meest spraakmakende marketing en cultuurnieuws van de afgelopen week.

Dit was het nieuws van week 11:

3FM lanceert Festival App
De komende editie van Paaspop vindt de officiële lancering plaats van de 3FM Festival App. De app moet voor de gebruikers gaan fungeren als een digitale schoenendoos vol muzikale herinneringen, terwijl het voor 3FM en de festivals een uitstekend communicatiemiddel met de achterban is.
Bron: EntertainmentBusiness

2014 was recordjaar voor de kunsthandel
De internationale kunsthandel bloeit als nooit tevoren. In 2014 werd wereldwijd voor 51 miljard euro verkocht aan kunstwerken. Dat is het hoogste bedrag ooit en drie miljard euro hoger dan het vorige record uit 2007.
Bron: de Volkskrant

Twitter opent analytics dashboard met ‘best of…’ statistieken
Twitter biedt sinds enige tijd voor iedereen zeer uitgebreide analytics aan die inzichten geven in het daadwerkelijke bereik van je tweets en welke soorten interactie (engagement) daarmee plaatsvonden. Deze week lanceerde Twitter een nieuw dashboard.
Bron: Emerce

Drie musea maken kans op de Museumprijs
Het Amsterdam Museum, het Fries Museum in Leeuwarden en het Zeeuws Museum in Middelburg maken dit jaar kans op de Museumprijs. Aan de meest prestigieuze publieksprijs in de Nederlandse museumwereld is een bedrag verbonden van 100.000 euro.
Bron: Nu.nl

De digitale trends in Nederland draaien om persoonlijke beleving
Microsoft presenteerde eerder deze week zijn nieuwe, wereldwijde onderzoek over de relatie tussen consumenten en technologie, dat inzicht geeft in het online gedrag van consumenten. In het onderzoek is ook Nederland meegenomen en opvallend is dat wij vanwege het enorme aanbod van informatie online door de bomen het bos niet meer zien. Daarbij willen Nederlands graag een persoonlijke benadering online.
Bron: Dutchcowboys

We Want Cinema is gestopt
In startjaar 2012 won  de cinema-op-demand dienst We Want Cinema diverse internationale prijzen, zoals de Digital Innovation Award en de Creative Business Cup tijdens de Global Entrepreneurship Week. We Want Cinema heeft geprobeerd een investeerder aan boord te krijgen om de toekomst te waarborgen. Toen dit niet lukte heeft men een punt achter de activiteiten gezet.
Bron: EntertainmentBusiness

Mondriaan 3D biedt unieke museum ervaring
In het virtuele Mondriaan 3D museum kan de bezoeker vanachter zijn computer schilderijen van Mondriaan bekijken, erover chatten met een gids en zelfs een werk op zijn kop hangen. De virtuele expositieruimte opende zaterdag 7 maart haar deuren, op de geboortedag van de schilder zelf.
Bron: De Volkskrant

Paaspop Academy heeft Big Data als thema
De derde editie van Paaspop Academy heeft het gebruik van ‘Big Data’ op evenementen als overkoepelend thema. Paaspop Academy wordt georganiseerd door studenten van Fontys Academy for Creative Industries (ACI) en Paaspop Events. De 2015-editie van Paaspop Academy vindt op vrijdag 3 april plaats in de theatertent op het Paaspop-terrein. Er staan twee keynote sprekers en een paneldiscussie op het programma.
Bron: EntertainmentBusiness

Compilatie van de key learnings van de Friends of Search
Friends of Search 2015 haalde 20 (inter)nationale sprekers naar Amsterdam. DDMA en IAB Nederland hebben de vijf key learnings op een rijtje gezet.
Bron: Dutchcowboys

Rotterdamse wethouder wil gesprek met poppodiumpartijen
De afgeblazen procedure omtrent een nieuw grootstedelijk poppodium in Rotterdam blijft vragen oproepen vanuit de politiek en vanuit de diverse partijen die een plan hebben ingediend. Cultuurwethouder Adriaan Visser heeft gemeld zo snel mogelijk met de diverse partijen om de tafel te willen.
Bron: EntertainmentBusiness

Jaarverslag Fonds Podiumkunsten 2014
Het jaarverslag 2014 van het Fonds Podiumkunsten is gereed. Het tweede jaar in een cultuurnotaperiode geldt meestal als een relatief rustig ‘tussenjaar’. Maar net als in het vorige tussenjaar 2010 was ook in 2014 juist sprake van ‘verhoogde activiteit’.
Bron: Fonds Podiumkunsten

Fotocredit: Flickr