Fotocredit: Flickr/cc/Faungg
door op 20-03-2015 10:29ARTIKEL

Het marketing en cultuurnieuws van de week

De week van de cultuurmarketeer is druk. Je wilt op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen, maar er is niet altijd genoeg tijd om alle blogs, magazines en sites met het laatste marketingnieuws te volgen.

Geen nood! Cultuurmarketing geeft je elke vrijdag een overzicht van het belangrijkste, interessantste of het meest spraakmakende marketing en cultuurnieuws van de afgelopen week.

Dit was het nieuws van week 12:

Nationale Bioscoopbon ondergebracht in nieuwe stichting
De crisis bij de Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten (NVB) rond de Nationale Bioscoopbon lijkt bezworen nu is besloten om de cadeaubon los te koppelen van de vereniging. De Nationale Bioscoopbon zal worden ondergebracht in een nieuw op te richten stichting.
Bron: Entertainment Business

Instagram trekt marketeers weg van Facebook
Merken delen voor het eerst meer content via Instagram dan via moederbedrijf Facebook, zo constateert onderzoeksbureau L2 Inc. en partner Olapic. Facebook lijkt zich met zijn beperkte organische bereik zich lelijk in de vingers te snijden.
Bron: Emerce

Grand Theatre Groningen gaat dicht
De stichting Grand Theatre is failliet verklaard, waardoor de organisatie ophoudt te bestaan. Alle 22 medewerkers van het theater verliezen hun baan.
Volgens Renée Waale (interin-manager) kent het faillissement meerdere oorzaken. ‘De situatie is een optelsom van een te grote opdracht en te veel ambities voor het subsidiebedrag dat beschikbaar is gesteld door de gemeente Groningen. Ook was er een te rooskleurige verwachting voor wat betreft inkomsten en te
weinig sturing op uitgaven. Dan gaat het heel snel glijden.’
Bron: Theaterkrant

Nieuwe streamingdienst laat je thuis de mooiste meesterwerken zien
Met de nieuwe app Impasto Art kun je gemakkelijk op TV beroemde meesterwerken bekijken. De app werkt samen met je televisie en geeft in hoge resolutie verschillende schilderijen weer op je scherm.
Bron: DutchCowboys

Eerste sprekers Paaspop Academy bekend
Paaspop Academy staat dit jaar in het teken van ‘Big Data’. De keynotesprekers zijn Hannes Datta, assistant professor Big Data en Social Media Analytics aan de Universiteit van Tilburg, en Denis Doeland, die een betoog houdt over Big Data met betrekking tot de festivalbranche. De paneldiscussie wordt gevuld met diverse gasten. De eerste namen die hiervoor bekend zijn gemaakt zijn Bjorn Schipper (‘Advocaat van de Nacht’), Jan Willem van der Meer (PayLogic) en Rob Bongers (Horeca Development).
Bron: Entertainment Business

Bram de Jonghe wint Volkskrant Beeldende Kunst Prijs 2015
De jury prees de winnaar om zijn ‘vrolijke, onderzoekende en vrije geest’. De Jonghe was voor de kunstprijs genomineerd naast vier andere kunstenaars: Koen Taselaar, Dina Danish, Levi van Veluw en het duo Sander Breure & Witte van Hulzen. Werk van hen is tot en met 12 april te zien in Stedelijk Museum Schiedam.
Bron: Volkskrant

Het Rijksmuseum uitgeroepen tot Nederlandse Marketing Company 2015
Het Rijksmuseum is op 19 maart uitgeroepen tot Marketing Company van Nederland 2015. Het liet genomineerden De Bijenkorf en textiel- en designbedrijf Vlisco achter zich.
Bron: MarketingOnline

Plannen voor poppodium in Assen
Er zijn plannen voor een nieuw poppodium in Assen. Onder de naam Bonaparte moet de hoofdstad van Drenthe een podium krijgen dat vooral als opstapplek voor beginnende bands dient. Het podium opent in september de deuren.
Bron: Entertainment Business

Digitaliseren van Nederlands erfgoed was 25 miljoen te duur
Het digitaliseren van honderd jaar Nederlandse foto-, film-, radio- en tv-geschiedenis heeft 25 miljoen euro meer gekost dan verwacht. Het gedigitaliseerde erfgoed zou bovendien direct beschikbaar worden voor het publiek, maar dat is niet gelukt.
Bron: Volkskrant

Facebook lanceert betalingen via Messenger in Amerika
Facebookgebruikers kunnen binnenkort via de chat geld overmaken naar vrienden. De nieuwe, gratis betaalfunctie via de Messenger-app wordt de komende maanden als eerste aan Amerikaanse gebruikers aangeboden. Dat heeft het sociale netwerk gisteren bekendgemaakt. Het was al langer bekend dat Facebook werkte aan de functie.
Bron: Volkskrant

Festivals behoren tot de sterkste merken in de cultuur
De diverse festivals in Nederland dragen flink bij aan de cultuurbeleving in Nederland. Dat blijkt uit het tweejaarlijkse Cultuursector Merkenonderzoek Provincies 2015. De provincie Flevoland is dé festivalprovincie van Nederland. Het Limburgse en Zeeuwse cultuurprofiel wordt vooral door popmuziek gedomineerd.
Bron: Entertainment Business

Digitaal erfgoed: van zichtbaar naar gezien worden
De erfgoedsector is veel groter dan de bekende musea zoals het Rijksmuseum, het Van Gogh en de Koninklijke Bibliotheek (KB). Er zijn ook archieven zoals het BHIC en Beeld en Geluid. Al jaren lang timmeren deze instellingen aan de digitale weg. Vorige week vond de Week van het Digitaal Erfgoed plaats in Utrecht. Lees hier de belangrijkste learnings.
Bron: Frankwatching

Provincies bezuinigen het hardst op de kunsten
De provincies besteden in 2015 gemiddeld veertig procent minder aan kunsten dan in 2011. Door de forse bezuinigingen blijft er nog 81 miljoen voor de kunsten over. Dit blijkt uit onderzoek van adviesbureau Berenschot, dat op verzoek van de Boekmanstichting de begrotingen van provincies voor cultuur heeft onderzocht.
Bron: Theaterkrant

Fotocredit: Flickr