Fotocredit: Flickr/cc/Faungg
door op 27-03-2015 12:28ARTIKEL

Het marketing en cultuurnieuws van de week

De week van de cultuurmarketeer is druk. Je wilt op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen, maar er is niet altijd genoeg tijd om alle blogs, magazines en sites met het laatste marketingnieuws te volgen.

Geen nood! Cultuurmarketing geeft je elke vrijdag een overzicht van het belangrijkste, interessantste of het meest spraakmakende marketing en cultuurnieuws van de afgelopen week.

Dit was het nieuws van week 13:

De toekomstplannen van Facebook
Op 25 maart gaf CEO Mark Zuckerberg een presentatie over de toekomstplannen van Facebook. Zo wordt Messenger een ontwikkelplatform, waarbij verschillende ondersteunende apps geïnstalleerd kunnen worden.
Bron: Emerce

Content mapping: zo bepaal je de juiste vorm voor jouw content
Op welk platform publiceer je je content? Wordt het een blog, een infographic, is het genoeg voor een whitepaper of misschien een video? Hoe maak je de juiste keuze? Vaak wordt er voor de pragmatische optie gekozen. Wat is het gemakkelijkst, snelst of goedkoopst? Zonde! Het risico is dat de meest prachtige content in de verkeerde jasjes en op onvindbare plekken terecht komt. Tijd om daar eens kritisch naar te kijken!
Bron: Frankwatching

Amsterdam trekt ruim 90 miljoen uit voor cultuur
Het Amsterdamse stadsbestuur trekt de komende jaren meer geld uit voor kunst en cultuur. Het budget voor het zogeheten Kunstenplan 2017-2020 wordt met 7,6 miljoen euro verhoogd naar 90,2 miljoen euro.
Bron: Nu.nl

Geen beroepsgroep zo blij met het loon als marketeers en communicatieprofs
Medewerkers in de marketing & communicatiesector zijn het meest tevreden met hun loon. Bijna de helft (46 procent) zegt tevreden te zijn over de betaling. Met een gemiddeld bruto uurloon van € 15,00 ligt het uurloon in de marcom-sector 60 cent hoger dan gemiddeld. Dit blijkt uit de Loonwijzer/Monsterboard Wage Index, een rapport dat inzicht geeft in loonontwikkelingen in Nederland.
Bron: Marketingonline

IKEA-viral in miljoenen de wereld over
LifeHunters produceerde voor IKEA Nederland een filmpje waar bezoekers van een museum ‘kunst’ kregen voorgelegd. De intelligent bedoelde positieve commentaren werden gefilmd. Dit publiek wist echter niet dat het om IKEA-wanddecoratie ging.
Bron: Emerce

Communicatieprofessionals opgelet: dit zijn de trends van 2015
Er zijn vier hoofdtrends gesignaleerd in het onderzoek communicatietrends 2015 van CommunicatiePanel: Glazen huis (alles is zichtbaar, mede door digitalisering), Horizontalisering (een plattere en gelijkwaardigere samenleving), Emotiemaatschappij (inzicht dat de mens is geen rationeel wezen is) en Datamining (slim omgaan met grote hoeveelheden data).
Bron: Frankwatching

Talentontwikkelingsgeld gekoppeld aan Nieuwe Makersregeling
Fonds Podiumkunsten koppelt de verdeling van het extra budget voor talentontwikkeling aan zijn eigen Nieuwe Makersregeling. De 47 organisaties die eerder door het fonds positief zijn beoordeeld binnen deze regeling kunnen vanaf 1 april een plan indienen voor een eenmalige extra bijdrage om beginnende makers te ondersteunen. Elke instelling kan 40 duizend euro aanvragen.
Bron: Theaterkrant

Infographic: 12 tips om je zichtbaarheid op Twitter te vergroten
Momenteel heeft het platform Twitter iedere maand ruim 270 miljoen actieve gebruikers. Samen zijn ze dagelijks goed voor 500 miljoen berichten, vaak geplaatst via een mobiel apparaat. Ook veel ondernemers en marketeers beschikken over een Twitteraccount en plaatsen berichten om zo zichtbaar te zijn voor hun doelgroep(en). Maar slechts 34 procent boekt er succes mee.
Bron: Frankwatching

Joop van den Ende wint Gustaf Gründgens Prijs
Joop van den Ende is op 22 maart onderscheiden met de Gustaf Gründgens Preis 2015 van het Deutsches Schauspielhaus in Hamburg. Hij ontvangt de prijs ter waarde van 15 duizend euro voor zijn bijzondere bijdrage aan de podiumkunsten in Hamburg.
Bron: Theaterkrant

Fotocredit: Flickr