Fotocredit: Flickr/cc/Faungg
door op 09-04-2015 19:13ARTIKEL

Het marketing en cultuurnieuws van de week

De week van de cultuurmarketeer is druk. Je wilt op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen, maar er is niet altijd genoeg tijd om alle blogs, magazines en sites met het laatste marketingnieuws te volgen.

Geen nood! Cultuurmarketing geeft je elke vrijdag een overzicht van het belangrijkste, interessantste of het meest spraakmakende marketing en cultuurnieuws van de afgelopen week.

Dit was het nieuws van week 15:

Vijf redenen om je e-mailmarketing budget te verhogen
Spamfilters, de komst van sociale media en mobiele apparaten hebben het landschap voor e-mailmarketing flink veranderd. E-mail lijkt nu meer dan ooit een zakelijk communicatiemiddel, maar dat betekent allerminst dat e-mailmarketing dood is, stelt Jayson DeMers van AudienceBloom.
Bron: Emerce

Kunstraad Rotterdam is tegen plan voor Collectiegebouw
Het concept deugt niet, de financiële risico’s zijn groot en de schetsen zijn misleidend. De Rotterdamse Raad voor Kunst adviseert het depot naast Boijmans niet te bouwen.
Bron: Volkskrant

De meeste content is zo beroerd geschreven dat het geen effect heeft
De tekstkwaliteit van content is vaak zo bedroevend dat ze eerder schadelijk is voor een merk, dan dat ze ook echt het beoogde effect behaalt. Nog geen derde (31 procent) van de content marketing is kwalitatief goed genoeg geschreven om de gewenste resultaten te behalen, aldus de Global Content Impact Index van Arcolinx waarin de kwaliteit van content marketing wereldwijd wordt geanalyseerd.
Bron: MarketingOnline

Nederlandse verkoop van e-books stijgt met 22 procent
In het eerste kwartaal van 2015 verkocht de boekenbranche 22 procent meer digitale boeken dan het jaar ervoor. Ook de uitleningen via Bibliotheek.nl groeien hard. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van CB.
Bron: Emerce

Tivoli Vredenburg viert éénjarig bestaan met eigen festival
Het Utrechtse poppodium TivoliVredenburg viert dit jaar het eenjarige bestaan met een eigen festival: Wij zijn 1. Onder andere Triggerfinger, Maarten Heijmans zingt Ramses Shaffy en Extince staan op het affiche. De line-up met meer dan dertig bands is gisteren bekendgemaakt.
Bron: Volkskrant

Het Symfonieorkest gooit het roer om
Het Symfonieorkest neemt wegens bezuinigingen afstand van het traditionele orkestmodel en zal tot het nieuwe kunstenplan in 2017 niet meer primair optreden in concertzalen. Met een mindering in speelbeurten en concerten in reguliere concertzalen reduceert het orkest de logistieke kosten en de zaalhuur. Hiermee hoopt het orkest zijn kwaliteit te kunnen behouden.
Bron: Theaterkrant

Programmatic marketing ontraadseld: het einde van verloren impressies?
Verloren impressies, bijvoorbeeld advertenties voor producten die de betreffende persoon al gekocht heeft, leveren jou als online marketeer niks meer op. Hoe kun je dit voorkomen? Ontwikkel een goede programmatic marketingstrategie, koppel alle mogelijke data-systemen (dus ook je CRM-systeem) en gebruik de ‘signalen’ slim. Maar hoe ontwikkel je een programmatic marketingstrategie, en wat is programmatic marketing nou precies?
Bron: Frankwatching

Raad voor Cultuur: ‘Meer geld naar cultuursector’
De cultuursector heeft in 2017-2020 jaarlijks een extra investering van 29,5 miljoen euro nodig. Dat schrijft de Raad voor Cultuur vandaag in zijn Agenda Cultuur, waarin hij minister Bussemaker van Cultuur adviseert over de nieuwe kunstenplanperiode 2017-2020 en daarna.
Bron: Theaterkrant

Verbouwing 013 nu snel van start
Het Tilburgse podium 013 sluit vanaf 20 april voor zeker een half jaar zijn deuren voor de geplande grote verbouwing. De grote zaal gaat naar een capaciteit van 2000 naar 3000. Ook de kleine zaal wordt aangepakt.
Bron: EntertainmentBusiness

Expeditie Podiumkunsten publiceert toekomstagenda
Onder de noemer Expeditie Podiumkunsten is een grote afvaardiging van zo’n honderd directeuren, programmeurs, artistiek en zakelijk leiders met elkaar in gesprek gegaan over de rol van de podiumkunsten in de samenleving. In deze gesprekken hebben de producenten en podia in gezamenlijkheid toegewerkt naar een agenda voor de toekomst, gericht op 2024.
Bron: Theaterkrant

YouTube lanceert nieuw advertentiemodel en advertentievrij kanaal
YouTube introduceert een nieuw interactief advertentieformaat voor zijn video’s, toch vooral met als doel om er meer geld aan te verdienen. YouTube betaalt adverteerders nu alleen uit als consumenten advertenties niet wegklikken. In het nieuwe formaat kunnen zij extra informatie aan video-advertenties toevoegen. Ook is de komst van een advertentievrij kanaal bevestigd.
Bron: Emerce

Fotocredit: Flickr