Fotocredit: Flickr/cc/Faungg
door op 17-04-2015 10:23ARTIKEL

Het marketing en cultuurnieuws van de week

De week van de cultuurmarketeer is druk. Je wilt op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen, maar er is niet altijd genoeg tijd om alle blogs, magazines en sites met het laatste marketingnieuws te volgen.

Geen nood! Cultuurmarketing geeft je elke vrijdag een overzicht van het belangrijkste, interessantste of het meest spraakmakende marketing en cultuurnieuws van de afgelopen week.

Dit was het nieuws van week 16:

Fries Museum wint de Bank Giro Loterij Museumprijs
Aan de meest prestigieuze publieksprijs in de Nederlandse museumwereld is een bedrag verbonden van 100.000 euro. Met ruim 40 procent van de stemmen versloeg het museum de twee andere genomineerden, het Zeeuws Museum in Middelburg (32,2 procent) en het Amsterdam Museum (27,6 procent). In totaal brachten 71.469 mensen de afgelopen maand via internet hun stem uit op hun favoriete museum. Dat zijn er twee keer zoveel als vorig jaar.
Bron: Nu.nl

Muziekgebouw en Effenaar willen fuseren
Het Muziekgebouw Frits Philips en het poppodium De Effenaar willen fuseren. Vanaf 2017 moeten beiden centra zijn samengesmolten onder de naam Muziekpodium. De fusie zou noodzakelijk zijn, omdat zowel het Muziekgebouw als ook De Effenaar het niet op eigen houtje zouden redden. Daarvoor is het wel noodzakelijk dat de gemeente de huur van het Muziekgebouw verlaagt.
Bron: Nu.nl

Real-time social media marketing: de magie van de inhaker
Real-time social media marketing is de uitvoering op sociale platformen van een doorgedacht en strategisch plan, dat speciaal ontworpen is om op elk moment van de dag te communiceren met de consument over relevante onderwerpen. Je koppelt een actuele gebeurtenis aan je boodschap. Deze vorm van marketing heeft maar een kort tijdsbestek en vergt een aanzienlijke hoeveelheid creativiteit.
Bron: Frankwatching

Mauritshuis is zeldzaam bloemstilleven rijker
Het werk Narcissen, maagdenpalm en viooltjes in een kan van Ludger tom Ring II (1522-1584) is rond 1562 gemaakt. Het schilderij is op een veiling in New York gekocht door de Stichting Vrienden van het Mauritshuis, die het in langdurig bruikleen heeft gegeven aan het museum. Het werk werd bij Christie’s afgehamerd voor ongeveer 480.000 euro.
Bron: Nu.nl

Hoe beïnvloed je je e-mail open ratio?
Er zijn in totaal twaalf punten die van invloed zijn op de hoogte van je open ratio. Aan acht van die punten kun je als marketeer sleutelen. In dit artikel lees je over alle twaalf influencers.
Bron: Dutchcowboys

Belgische muziekmarkt daalt met 19 procent
In België werd binnen de muziekmarkt in 2014 104,79 miljoen euro omgezet. In vergelijking met 2013 is dat een daling van 19 procent. Fysiek product blijft het belangrijkste segment met een marktaandeel van 65 procent en bijna 5 miljoen verkochte units.
Bron: EntertainmentBusiness

“Facebook is nu volwaardig marketingplatform”
“Facebook is niet meer alleen een sociaal platform, het is voor bedrijven nu een volwaardig marketinginstrument geworden,” zo vertelt Alexander Grimstad, VP Marketing van Fanbooster, een Noors softwarebedrijf dat zich uitsluitend richt op Facebook.
Bron: Dutchcowboys

Customer experience topprioriteit voor marketeers volgens onderzoek
Ruim 6.000 marketing-, digital- en e-commerce professionals wereldwijd hebben deelgenomen aan het Digital Trends onderzoek. Personalisatie, content en social zijn de belangrijkste drijvers voor verbeteren klantbeleving in 2015. De populairste aandachtsgebieden van marketeers zijn content marketing, mobile, personalisatie, social engagement, (big) data, multichannel campaign management, marketing automation en video.
Bron: Marketingonline

Raad voor Cultuur wil meer ruimte voor festivals
Festivals moeten meer financiële ruimte krijgen en het kabinet moet jaarlijks 29,5 miljoen euro extra investeren om het cultuurbeleid een draai te geven. Dat schrijft de Raad voor Cultuur in een advies over de toekomst van de cultuur in Nederland. Het rapport ‘Agenda Cultuur 2017-2020’ is vorige week overhandigd aan minister Bussemaker (OCW). Het extra geld is bedoeld om onder meer jongeren en mensen met een niet-westerse achtergrond te trekken. Deze doelgroep zou weinig affiniteit hebben de traditionele cultuuruitingen ‘waarop het overheidsbeleid zich tot nu toe vooral richt’.
Bron: EntertainmentBusiness

 

 

Fotocredit: Flickr