Fotocredit: Flickr/cc/Faungg
door op 13-02-2015 09:49ARTIKEL

Het marketing en cultuurnieuws van de week

De week van de cultuurmarketeer is druk. Je wilt op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen, maar er is niet altijd genoeg tijd om alle blogs, magazines en sites met het laatste marketingnieuws te volgen.

Geen nood! Cultuurmarketing geeft je elke vrijdag een overzicht van het belangrijkste, interessantste of het meest spraakmakende marketing en cultuurnieuws van de afgelopen week.

Dit was het nieuws van week 7:

Meer dan 300.000 bezoekers voor IFFR
Het is de 44ste editie van het International Film Festival Rotterdam (IFFR) weer gelukt om meer dan 300.000 bezoeken te realiseren, na een teruglopend bezoekersaantal de afgelopen drie jaar. De in 2012 sterk teruggelopen kaartverkoop lag volgens de festivaldirectie aan de ‘nieuwe economische realiteit’ en was een logisch gevolg van de recessie en het hanteren van een andere prijsstelling.
Bron: Cultuurindex

De Nieuwe Doelen blijft tijdelijk open wegens geld van de gemeente
De Nieuwe Doelen maakte afgelopen week bekend dat het moet sluiten vanwege financiële problemen. De gemeente Gorinchem schenkt het theater een extra 250.000 euro, waardoor de instelling het theaterseizoen kan afmaken. Daarna, op 1 juni, sluit het alsnog haar deuren.
Bron: Volkskrant

Marketeers houden van Facebook, maar kunnen beter Twitter inzetten
Uit onderzoek in Ierland blijkt dat marketeers Facebook als belangrijkste sociale medium zien, maar Twitter wordt meer ingezet en ook nog eens effectiever gevonden.
Bron: Marketingonline

Alle neuzen dezelfde kant op: hoe brief je een designer?
Hoe weet het designteam goed wat er moet gebeuren, wat het resultaat moet zijn en hoe je tegelijkertijd voldoende ruimte voor creatieve inbreng van het team? Dit doe je door een complete en inspirerende design-briefing op te stellen en te presenteren.
Bron: Frankwatching

Nederland en Vlaanderen vieren samen cultuur
Twintig jaar geleden sloten Nederland en Vlaanderen een cultureel verdrag. Afgelopen week werd het startschot gegeven in Rotterdam voor een cultureel feestjaar met tientallen projecten om dit verdrag te vieren.
Bron: Nieuws.nl

Mysteryland breidt uit naar twee dagen
Dancefestival Mysteryland wordt dit jaar een tweedaags festival, na acht jaar overleg met gemeente en buurtbewoners rond het Floriadeterrein in Haarlemmermeer. Het festival vindt plaats op zaterdag 29 en zondag 30 augustus.
Bron: Volkskrant

Hoe gebruik je het beste social media voor, tijdens en na een event?
In deze infographic kan je zien op welke manier je social media kan inzetten bij het organiseren van een evenement. Niet alleen tijdens het evenement kan je deze kanalen gebruiken, ook voor en na je event kunnen socials worden ingezet.
Bron: Dutchcowboys

Zes toekenningen voor projecten samenwerkende musea
Vorig jaar stelde het ministerie van OCW extra geld beschikbaar voor de duurzame samenwerking van musea. Vanuit de Bijdrage Samenwerking Musea zijn recent zes nieuwe projecten gehonoreerd. Het betreft zowel samenwerkingen op het gebied van onderzoek en tentoonstellingen, als collecties en educatie.
Bron: Mondriaanfonds

Mannen vs. vrouwen: wie is online actiever?
Quicksprout heeft onderzocht wie actiever is op het internet en met social media. Vrouwen zijn iets actiever dan de mannen, maar geven wel de voorkeur aan andere social media kanalen.
Bron: Frankwatchting

World Press Photo wordt denktank
Deze week wordt de winnaar van de World Press Photo bekend gemaakt. Nieuwe directeur Lars Boering wil van de organisatie een internationale denktank van de fotojournalistiek maken.
Bron: Volkskrant

Facebook komt met koop- en verkoopfunctie in groepen
Er zijn veel mensen die spullen kopen en verkopen via Facebook, dit gebeurt vooral in speciale ‘ Te Koop’-groepen. Facebook komt deze groep nu tegemoet met een officiële verkoopfunctie.
Bron: Dutchcowboys

Fotocredit: Flickr