Een analyse door Iselle Claassens, werkzaam bij Parktheater.

Het nut van een ouderwetse culturele seizoensopening

#Development
28 sep 2015

Na een zomerstop van ongeveer twee maanden ging in september weer het nieuwe culturele seizoen van start. Maar is zo een culturele seizoensopening geen hopeloos verouderd idee?

Door MEST

Fotografie

Frank van Eersel

Dit artikel verscheen eerder op mestmag.nl De auteur van dit artikel is Iselle Claassens, Projecten & Programmering bij Parktheater Eindhoven.

Voor de nog gesloten zaaldeuren stonden groepjes mensen te wachten tot cabaretier Rob Scheepers zou beginnen, bij Het Zuidelijk Toneel paste er niemand meer bij op de tribune, #hallocultuur was trending topic op Twitter. De culturele seizoensopening ‘Hallo Cultuur!’ in Eindhoven was met 25.000 bezoekers een groot succes en ook voor het Utrechtse Uitfeest en de Amsterdamse Uitmarkt was weer veel animo. Dat houdt niet alleen in dat bekende culturele producties zich op een groot podium presenteren, maar ook dat veel culturele instellingen hun deuren openen om publiek kennis te laten maken met hun instelling en aanbod.

Waarom geen kwartaalopeningen?

Door de deuren open te zetten maak je je als culturele instelling letterlijk en figuurlijk toegankelijk. Door dit allemaal samen op hetzelfde moment te doen, komt cultuur in de stad tot leven. Het begin van het seizoen is een mooi moment om belangstellenden kennis te laten maken met je aanbod.