door op 18-11-2009 10:15ARTIKELOndernemerschap

Honderden mensen maken samen cover voor design-tijdschrift

De derde editie van het ontwerp-tijdschrift O.K. Periodicals is onder grote belangstelling gepresenteerd op het Illustrative Festival in Berlijn. Deze editie is zo bijzonder door de cover, die honderden mensen gezamenlijk maakten.

Eerste crowdsourced magazine-cover ter wereld
De derde O.K. Periodicals heeft het thema REPEAT, wat terugkomt in tekst en beeld èn op het omslag. Honderden mensen hebben een bijdrage geleverd door elk –handmatig of met de computer– een gedeelte van de cover na te maken. De bizarre, unieke reproductie van de cover laat zo, op visuele wijze, de kracht van het online netwerk zien. Het resultaat is de eerste crowdsourced magazine-cover ter wereld.

Ontstaansgeschiedenis en crowdsourcing
Het magazine is voortgekomen uit het succes van het O.K. Blog. Een grote groep van internationale bloggers verzorgt de content van deze weblog die bestaat uit een mix van grafisch ontwerp, interactief ontwerp, autonome kunst, illustratie, ruimtelijk ontwerp, typografie en fotografie. Maar ook artikelen over technische en wetenschappelijke ontwikkelingen en de nieuwe designtrends worden veelvuldig op het blog geplaatst. Eén van de terugkerende thema’s op het weblog is de koppeling van on- en offline media. Initiatiefnemers William van Giessen en Joost van der Steen vonden dat zo interessant dat ze zelf die koppeling zijn gaan maken en met een gedrukt tijdschrift gekomen zijn.

Themanummer REPEAT
In de breedste zin wordt het themanummer over herhaling belicht in tekst en beeld. Met onder meer een intrigerend verhaal over een high society seriemoordenaar, menselijke printers, herhalende trends en patronen in mode, de beleving van iemand met het Gilles de la Tourette-syndroom, illustraties van repeterende gezegdes, een interview met een Steven Spielberg look-a-like, een napratende parkiet, en nog veel meer uiteenlopende onderwerpen.

Het snelgroeiende & internationaal succesvolle O.K. Periodicals magazine werkt altijd met crowdsourcing en is op die manier in staat om inspirerend werk van gevestigd en opkomend creatief talent te laten zien. Elke editie zenden ontwerpers, illustratoren, kunstenaars, wetenschappers, schrijvers en fotografen van over de hele wereld werk in rondom thema’s als verzamelen, falen en herhaling. Met als resultaat een prettig verwarrend magazine dat prikkelt, verrast en verdiept. Maar vooral inspireert.

Een sneak preview vind je op de site van O.K. Periodicals