door op 02-10-2010 14:53ARTIKELOnline marketing

HowTo: Interactie op Facebook, Iamsterdam heeft het door!

Veel culturele instellingen willen gebruik maken van Facebook. Het is natuurlijk een makkelijke en leuke manier om veel mensen te raken, als je dit op de goede manier aanpakt! Zelf krijg ik nog wel eens de vraag hoe je meer volgers krijgt, of hoe je meer interactie oproept. Iamsterdam heeft dit op Facebook zeer goed aangepakt!
Bedrijven zien de hoeveelheid volgers vaak gelijk staan aan de hoeveelheid aandacht die hun product krijgt. Dit is echter helemaal niet het geval. Bij social media draait het om je merk een gezicht geven, mensen betrokken laten voelen bij het merk. Dat betekent dat volgers pas waardevol zijn op het moment dat ze ook geloven in je merk en interactie hebben met je merk. Idealiter vertellen ze ook anderen over de geweldige voorstelling die ze vorige week bij jullie hebben gezien of de tentoonstelling waarvan ze weten dat die volgende week opent.
Maar die interactie verkrijgen is niet altijd even makkelijk. Je kan regelmatig iets posten maar geen reacties krijgen, of zelfs geen “likes”. Iamsterdam heeft hier een mogelijke oplossing voor gevonden: ze vragen om reacties.

Het kan zo simpel zijn als: “Wat ga jij doen dit weekend?” De mensen kunnen reageren en aangeven wat zij leuk vinden om te doen. De vraag laat hen ook de ruimte om dat zo breed mogelijk in te vullen. Nu denkt u vast “Ja, hartstikke leuk en het werkt inderdaad goed voor een stad, maar hoe kan ik dat gebruiken voor mijn bedrijf?”
Vraag je volgers wat ze het leukste vonden wat ze de afgelopen tijd hebben gezien/gehoord bij jullie? Of juist wat ze graag willen horen/zien.

Ook wanneer je een product promoot is het van belang er rekening mee te houden dat het op Facebook is. Voor een specifiek evenement/voorstelling/tentoonstelling is het van belang kort en bondig te blijven. Geef een link mee met meer informatie voor de geïnteresseerden, maar zorg dat de eerste beschrijving kort en bondig is, maar zeker interesse oproept.

Het voordeel van een link met meer informatie erbij geven is dat deze vervolgens geshared kan worden. Dit betekent dat de vrienden van de volger deze informatie te zien krijgen. En dat kan dan weer meer volgers tot gevolg hebben.
Er zijn nog veel meer mogelijkheden om interactie op te roepen, dus experimenteer vooral wat voor de doelgroep werkt!

Geschreven door Natalie