De Haesjager Hugo Seriese
door op 05-04-2016 17:46ARTIKELHuman

Hugo Seriese doet het anders: in je eentje een stripblad uitgeven

Hugo Seriese HaesHugo Seriese, ook bekend als zijn alias haes, een fonetische spelling van zijn initialen, is stripmaker en illustrator. Hij publiceert strips die de mogelijkheden van het stripgenre onderzoeken in zijn maandelijkse blad De Haesjager. Dit blad geeft Seriese volledig zelf uit, waardoor hij er ook volledig alleen voor staat als het op marketing aan komt. Wij vroegen hem, als zelfverklaarde “eenzame ondernemer”, over zijn visie op cultureel ondernemerschap.

Cultureel ondernemerschap is de afgelopen jaren een hot topic. Wat betekent het voor jou in de dagelijkse praktijk?

Een belangrijk onderdeel van cultureel ondernemerschap is dat je als cultuurmaker bereid bent om verantwoordelijkheid te nemen, omdat je een pad hebt gekozen wat niet door iedereen wordt bewandeld. Niemand is het aan jou verplicht om je 24-delige stripreeks waarin je de menselijke emoties van A tot Z verkent te kopen als ze zich niet verbonden met je voelen. Dan is het jouw taak om mensen te laten zien hoe ze er waarde uit kunnen halen.

Hierdoor vind ik de term cultureel ondernemerschap ook erg interessant, omdat het de nadruk legt op het feit dat kunstenaars ook 100% ondernemers moeten zijn. We leven in een tijd waarin dat heel makkelijk kan, waarmee je met een spreekwoordelijke muisklik de hele wereld kan bedienen. Dus benut dat ook!

Je publiceert sinds 2015 je eigen maandelijkse stripblad De Haesjager. Hoe heb je de stap genomen om volledig je eigen ding te doen?

Zoals denk ik alle stripmakers zit ik al vanaf een jonge leeftijd op mijn kamer te tekenen, maar maakte ik nooit iets af. Ik denk dat dat iets is waar veel creatievelingen mee worstelen, dus ik zocht iets om dat te doorbreken. Het eerste wat ik daarvoor heb gedaan is iets wat veel stripmakers geneigd zijn om te doen: werken aan een graphic novel van 400 pagina’s met alle ideeën die ze ooit gehad hebben. Met als risico dat je ook daar na een middagje tekenen niet meer op terugkomt.

De Haesjager Hugo Seriese

Om over die valkuil te springen ben ik begonnen met hele korte stripverhalen te maken die de focus hadden op één thema. Zodoende had ik een bundel met korte verhalen die ik aan de man wilde brengen. Maar wat doe je eigenlijk als stripmaker als je strips hebt? Ik had te veel verhalen om in een stripblad te komen. Dan zou ik een blad moeten vinden die alleen maar verhalen van mij publiceert, maar het is natuurlijk moeilijk om een extern blad daar warm voor te maken. Toen dacht ik: misschien moet ik zelf dat blaadje maar maken. Zo is De Haesjager geboren.

Je staat er ook helemaal alleen voor als het aankomt op de marketing en promotie van De Haesjager. Hoe zorg je ervoor dat je strips toch bij de liefhebbers terecht komen?

Toen ik me meer ben gaan verdiepen in de stripwereld merkte ik dat mijn markt daar eigenlijk niet zat. Ik kreeg juist positieve reacties van mensen die niet echt stripliefhebbers zijn, die het interessant vonden om een nieuwe kijk op strips te krijgen. Zo leerde ik dat mijn markt dus niet de gebruikelijke striplezer is. Dat was een leuke realisatie, maar daar moest ik wel mijn marketing op afstellen.

Hoewel De Haesjager een analoog blad is gebruik ik voornamelijk digitale middelen om mijn doelgroep aan me te binden. Zo merk ik dat ik mijn blog kan inzetten om mijn werk via het internet onder de neus van mensen te krijgen die geïnteresseerd zijn in wat ik doe. Het is een heel laagdrempelige manier om in contact te komen met mijn lezers, en ik krijg waardevolle feedback terug.

Daarnaast ben ik nu aan het experimenteren met Facebook advertenties, wat voor veel kunstenaars en vrije geesten echt het vieste van het vieste is. Maar als het alternatief voor 300 euro op een stripbeurs staan en een setje postkaarten verkopen aan een verzamelaar is, vind ik dat je dat op z’n minst moet overwegen. Waarom zou je de media die je hebt niet benutten om de juiste mensen te bereiken?

Welke kanalen zou je in de toekomst willen gaan inzetten naast je blog en Facebook advertenties?

De afgelopen tijd heb ik vooral ingezet op digitale marketingmiddelen. Zoals ik al zei heeft dat tal van voordelen, maar het blijft een beetje een ‘anonieme’ manier van marketing. Ik merk dat je sommige dingen alleen over kunt brengen in face-to-face contact, enthousiasme, gekkigheid, dat soort dingen. Daarom ga ik binnenkort experimenteren met concepten die wat meer ‘street team’ zijn. Wellicht ga ik live tekenen op treinstations. Alles wat ik maar kan verzinnen om mensen bewust te maken van de gaafheid van het stripverhaal.

De Haesjager Hugo Seriese

Naast het uitgeven van je eigen blad ben je ook actief in opdracht van verschillende klanten. Hoe ga je om met die verschillende doelgroepen?

Ik merk dat het heel belangrijk is om aan mogelijke klanten duidelijk te maken dat ik verschillende petten draag. Mijn doelgroep voor De Haesjager is anders dan de zakelijke markt die ik bedien door onder andere notulen te verwerken in stripvorm. Die zijn niet altijd geïnteresseerd in de promotie die ik maak rondom mijn eigen stripblad. Ik moet laten zien dat ik voor hen echt iets anders doe dan voor mijn lezerspubliek.

Voordat ik De Haesjager lanceerde merkte ik dat het een specialisatie van me was om echt samen met een klant tot een co-creatie te komen. Ik geloof erg dat een klant voor 50% in het werk moet zitten. Het was voor mij dus wennen dat ik de vrijheid had om mijn blad ook helemaal zelf te kunnen invullen.

Wat is jouw visie op cultuurmarketing anno 2016?

Ik geloof dat eenzame makers, waar ik er ook een van ben, hun best moeten doen om de creativiteit die ze tot deze sector heeft gebracht te gebruiken in de marketing. Verbazingwekkend genoeg wordt er binnen deze sector nog vaak over de bekende paden gewandeld. Ik spreek wel eens met mensen binnen de grafische branche en hoor dat ze zitten te wachten tot een uitgever langskomt. Maar we leven toch in 2016! Waarom publiceer je het zelf niet?

Het heeft bij mij veel te maken met het nemen van eigenaarschap. Als je deze route hebt gekozen ga er dan ook achter staan. In plaats van jezelf druk te maken over hoe lastig dit werk kan zijn kan je die energie beter gebruiken om te bedenken wat je zou willen veranderen, zodat je gelukkig wordt met wat je doet.

Ben jij of ken jij een maker in de cultuursector met een bijzondere visie op marketing? We horen het graag! Tip ons via mail of Twitter.