door op 12-11-2015 11:00ARTIKELHuman

Ilona de Jong, marketing en publiciteit bij Podium Hoge Woerd: “Door ontwikkelingen in social media schiet je minder met losse flodders”

In haar carriere neemt ze graag de uitdaging aan om organisaties in nieuwe gebieden op de kaart te zetten. Zo werke Ilona de Jong al in Almere en stapte in april 2015 over naar Podium de Hoge Woerd in de Utrechtse nieuwbouwwijk Leidsche Rijn. Voor deze editie van Movers & Shakers spraken wij met De Jong over haar nieuwe functie en vroegen haar naar haar verwachtingen van en visie op cultuurmarketing.

Ilona de Jong Movers&ShakersIn haar bacheloropleiding Theater-, Film- en Televisiewetenschap in Utrecht en haar master Journalistiek aan de VU richtte Ilona de Jong zich op onderzoek naar de ontwikkeling van cultuurjournalistiek en recensies. Hierna zette ze met een team de uitagenda 1erang.nl op en ging aan de gang als hoofd marketing en publiciteit bij Theatergroep Suburbia in Almere. Hier moest ze wat ze zelf noemt ‘pionieren’, alles van de grond af opbouwen. ‘Veel mensen uit het theaterveld denken vaak dat er in zo’n nieuwe stad geëxperimenteerd kan worden, maar het tegendeel is waar. Veel inwoners van Almere nemen weinig deel aan cultuur en degene die dat wel doen bezoeken theaters die ze al kennen, veelal in Amsterdam.’

In april begon De Jong als medewerker marketing en publiciteit bij Podium Hoge Woerd, onderdeel van Theater Kikker en gevestigd bij fort Castellum Hoge Woerd. Het is een nieuw theater en Leidsche Rijn is, net zoals Almere, een nieuwe wijk. Hier zijn al vele kleine culturele initiatieven ontstaan in de loop van de jaren, maar Podium Hoge Woerd is één van de eerste grote culturele spelers in het veld. De Jong staat hier voor de uitdaging het podium op de kaart te zetten en thuisbasis te maken voor de bewoners van Leidsche Rijn.

Je bent onlangs van baan gewisseld. Wat was je grootste motivatie om bij de Podium Hoge Woerd te gaan werken?

“Zo’n grote kans als het opstarten van een nieuw theater kon ik niet voorbij laten gaan. De afgelopen jaren hebben veel theaters juist hun deuren moeten sluiten. Dat Theater Kikker de sprong waagt om juist een nieuwe zaal te openen vind ik erg bijzonder. Daar wil ik graag deel van uitmaken. Toen ik de vacature voorbij zag komen dacht ik bij elk punt: ‘Ja! Dit kan ik, dit ben ik, dit wil ik doen!’ Gelukkig dachten ze er bij Theater Kikker ook zo over.

Daarnaast merkte ik dat ik ook steeds meer benieuwd werd naar de andere kant van de theaterwereld en dat ik wilde kijken vanuit een theater in plaats van vanuit een gezelschap. Een bredere programmering promoten en daarbinnen zoeken naar de verbanden tussen de voorstellingen leert me het theaterveld vanuit een nieuw en ander perspectief kennen.”

Feestelijke opening van Podium Hoge Woerd

Feestelijke opening van Podium Hoge Woerd

Waar ga je je vooral mee bezig houden?

“In ons marketingteam richt ik me vooral op de online marketing, deze is in Leidsche Rijn erg belangrijk. De offline kanalen zijn nog in ontwikkeling. Er ontstaan hier en daar wel al uitladders en tijdschriften, maar het verspreiden van posters door de wijk is een grote klus. De bewoners van Leidsche Rijn zijn online al wel goed te vinden: op Facebook en Twitter, maar ook op vele blogs en websites. Naast het opstarten van onze eigen online kanalen houd ik me ook bezig met contact zoeken met al deze bloggers en social media-gebruikers.”

Waar kijk je het meeste naar uit?

“In het eerste jaar zijn we vooral nog bezig met opstarten. Planningen, contacten, de dagelijkse routines, alles moet vanaf de grond worden opgestart. Gelukkig hebben de collega’s van Theater Kikker al veel voorwerk gedaan en zij helpen ons door hun eigen routines en planningen te delen.

Ik kijk er erg naar uit om de marketing en publiciteit ook een stap verder te brengen. Nu richten we ons bijvoorbeeld nog op Leidsche Rijn in het algemeen, maar straks hoop ik meer doelgroepmarketing te kunnen toepassen. Ook het opstarten van randprogrammering staat hoog bovenaan de wishlist, voor de voorstellingen maar ook samen met de andere partners in Castellum Hoge Woerd.

In het Castellum zit naast het podium ook Museum Hoge Woerd en Steede Hoge Woerd. Deze unieke mix van partners in één gebouw vraagt natuurlijk om bijzondere samenwerkingen. Bijvoorbeeld onze openingsvoorstelling ‘Castellumverhalen’. Deze is gemaakt aan de hand van verhalen van Museum Hoge Woerd en was op verschillende plekken in en rondom het gebouw te zien, onder andere in de stallen van Steede Hoge Woerd. Dit is hopelijk nog maar het begin.”

Castellum Hoge Woerd

Castellum Hoge Woerd

Wat hoop je te bereiken voor deze organisatie?

“Misschien een beetje idealistisch, maar het is onze ambitie om als theater echt een theater van de wijk of het stadsdeel te worden. Dat betekent niet alleen dat onze programmering aansluit bij de wensen van bewoners in de wijk, maar ook dat we ruimte bieden aan lokale theatergezelschappen, koren en orkesten in onze zaal. Zelf hoop ik hieraan ook mijn steentje bij te dragen door samen te werken met bewoners en organisaties uit de wijk. Hopelijk kunnen we zo als theater echt wortelen in de wijk.

Castellum Hoge Woerd heeft sinds de opening op 30 augustus al snel een gezamenlijk imago opgebouwd. Met alle partners hopen we in de komende jaren ook onze gezamenlijke identiteit te kunnen ontwikkelen. Maar we vinden het ook belangrijk om als podium binnen Castellum Hoge Woerd een eigen imago en identiteit te hebben.”

Wat fascineert je momenteel het meeste in het vakgebied?

“Ik vind de toename in samenwerking fascinerend om te zien. Collectiviteit en samenwerking is bij veel instellingen noodzakelijk door veranderingen in subsidies. Door de unieke positie van het podium in Castellum Hoge Woerd staat samenwerking bij ons, en bij mij in het bijzonder, ook hoog op de prioriteitenlijst, ook met partners in de wijk.

Wat ik altijd al mooi gevonden heb is de ongelofelijke passie voor het werk in het theater. Bij alle regisseurs waar ik bij Theatergroep Suburbia heb gewerkt spatte deze passie er vanaf. Ze gaan tot het gaatje en doen er alles aan om hun voorstelling perfect te maken. Bij Podium Hoge Woerd is deze passie ook goed te zien: alle collega’s van Theater Kikker en Podium Hoge Woerd zetten zich onvoorwaardelijk in om van beide theaters een succes te maken. Hierdoor ontstaat er een familiegevoel in beide theaters, wat voor mij aanvoelt als een warm bad.”

Feestelijke opening Castellum Hoge Woerd

Feestelijke opening Castellum Hoge Woerd

Welke (marketing)trends en/of ontwikkelingen vind je momenteel het meest belangrijk voor de cultuursector?

“Ik vind het mooi om te zien hoe groot de rol van online media is in nieuwe steden en wijken. Het aandeel van online media groeit natuurlijk nog altijd door. Het goede hieraan vind ik dat online uitingen goed te targetten zijn op specifieke doelgroepen. Het schieten met losse flodders wordt daardoor minder en je marketing veel effectiever. Hierbij moet je natuurlijk wel opletten dat je bewuste keuzes maakt en niet alsnog je pijlen richt op de verkeerde markten.

Doordat online media meetbaar is, worden de inzichten in publiek en doelgroepen veel helderder. Hierdoor kunnen marketeers de marketing en publiciteit ook veel beter aanscherpen. Zo krijgt marketing een veel meer analytische karakter. Bij Podium Hoge Woerd heb ik de kans om vanaf het begin deze gegevens te verzamelen, te vergelijken en ons marketingplan hierop aan te passen.”

Tot zover het interview met Ilona de Jong. Ben jij of ken jij een cultuurmarketeer die ook recentelijk van baan is gewisseld en graag zijn of haar verwachtingen wil delen? Tip ons via mail of Twitter.

Movers & Shakers wordt mede mogelijk gemaakt door AdresData, de meest volledige en actuele culturele adressendatabase.

Fotocredits: Aafke Holwerda en Frank du Mosch