Multimedia en experimenteren in de cultuursector

Interactieve apps: is dat het theater van de toekomst?

Interactieve apps in het theater veranderen de manier waarop we naar voorstellingen kijken. Met de app heb je als bezoeker de controle over de sfeer, muziek en licht, en zelfs over de acteurs. Zijn dit de theaters van de toekomst? Lydia Huisman onderzoekt het.

Door Lydia Huisman

Fotografie

Johnny van Bergen

Theater bestaat als sinds 600 voor Christus en daarmee de interactie tussen de speler en het publiek ook. Tegenwoordig zie je dat vooral terug bij improvisatieshows en cabaretiers. Maar in deze tijd zou dat ook met een app kunnen, toch?  Wat is het aanbod van interactieve voorstellingen met een app en hoe gaat dat in zijn werk?

Allereerst is het goed om te weten wat we verstaan onder een interactieve app. Interactie betekent volgens Van Dale onderling samenwerkend en een wisselwerking. Tijdens een voorstelling kan de bezoeker dus invloed uitoefenen op het toneel. Vervolgens reageren de acteurs of muzikanten op deze prikkel. In het geval van een muzikant speelt hij bijvoorbeeld een beat op verzoek van een bezoeker.

Experimenterende theatermakers

Enkele theatermakers zijn aan de slag gegaan met interactieve apps. Daar is het Spaanse theatergezelschap La Fura dels Baus één van. Vorig jaar hebben zij in de Gashouder in Amsterdam opgetreden met hun ‘smartshow’ M.U.R.S. Bezoekers werden door een technologisch gedreven stad geleid met behulp van de app. Zo ontdekte het publiek stukjes natuur op plastic flessen, want in een digitaal leven bestaat natuur zoals wij het kennen niet meer.

Ook de jazzband Tin Men and The Telephone begon drie jaar geleden te experimenteren met een app. Zij hebben een groep programmeurs bijeen geroepen om een interactieve app te ontwikkelen. Tijdens de voorstellingen zijn er momenten waarbij het publiek deel kan nemen met de smartphone. Ik vroeg mij af hoe dat in zijn werk gaat en sprak met Tony Roe, de pianist van de band.

Multimedia als innovatie tijdens concerten

Tin Men and The Telephone bestaat uit drie jazz muzikanten: Bobby Petrov is de drummer, Pat Cleaver bespeelt de bas en Tony Roe zit achter de piano en beheert met een computerscherm de app Tinmendo.  De band werkte altijd al met multimedia tijdens hun concerten. Eerst deden zij dat met interactieve video’s, waarbij Tony als pianist reageerde op wat er in de video werd afgespeeld. Hierdoor waren hun liedjes altijd anders en was het lastig om het op een CD te zetten. “Het uitbrengen van onze muziek op CD of vinyl was het niet helemaal, en een DVD vond ik wat verouderd. Daarom wilden wij een interactieve app of website ontwikkelen.