Anna Bouwman, Hoofd Marketing & Publiciteit bij Zwolse theaters: “iedere Zwollenaar moet één keer naar Zwolse theaters”

13 apr 2016

Anna Bouwman (35) heeft 13 jaar in Amsterdam gewoond. Onlangs liet zij het drukke leven in de Randstad achter zich en woont zij samen met haar vriend tussen het groen op de Veluwe. Een grote, maar leuke omslag volgens haar. Bouwman is ooit in Zwolle begonnen, met een opleiding Journalistiek. Omdat haar hart hier niet echt sneller van ging kloppen, startte Bouwman de opleiding Fashion Branding. In brandmanagement vond zij haar passie en in haar carrière is zij haar pijlen gaan richten op Cultural Branding. Na gewerkt te hebben als Marketing Manager bij Credit Media, ging zij aan de slag als Brand Manager bij het Tropentheater. Daarna werkte Bouwman als Senior Marketing Medewerker bij Stadsschouwburg Amsterdam. Sinds januari 2016 bekleedt zij de functie van Hoofd Marketing & Publiciteit bij Zwolse theaters.

Door redactie

Fotografie

Zwolse theaters

Tot zover het interview met Anna Bouwman. Ben jij of ken jij een cultuurmarketeer die ook recentelijk van baan is gewisseld en graag zijn of haar verwachtingen wil delen? Tip ons via mail of Twitter.

Movers & Shakers wordt mede mogelijk gemaakt door AdresData, de meest volledige en actuele culturele adressendatabase, en Culturele vacatures, de vacaturesite voor werk in de kunst- en cultuursector.

Wat grappig dat je vanuit je opleiding Fashion Branding carrière hebt gemaakt in de cultuursector. Hoe is dat gelopen?

Brandmanagement is mijn grote passie, destijds was het AMFI de enige instelling in Nederland die een dergelijke opleiding aanbood op HBO niveau. Ik vond mijn opleiding heel leuk en kan nog dagelijks putten uit de kennis die ik hier heb opgedaan, maar ik kwam er wel snel achter dat Cultural Branding mij nader aan het hart lag dan Fashion Branding. Brandmanagement is heel interessant, om echt te denken vanuit een merk, het bestaansrecht van een product of organisatie en de doelgroepen die je wilt bereiken. Marketing is daar maar een klein onderdeel van.

Om mijn kennis van Fashion Branding in te zetten voor de culturele sector, en zo commerciële kennis te kunnen gebruiken voor een heel andere sector, is bijzonder. Om een voorbeeld te geven: als je een marketingcampagne maakt voor Coca Cola dan heb je te maken met een product met vaststaande waarden; dat altijd hetzelfde smaakt en hetzelfde eruit ziet.  De ervaring in een theater is altijd, iedere avond, anders. Ook al staat dezelfde artiest op het podium als de avond ervoor, de avond zal niet hetzelfde zijn. Dit is van zoveel zaken afhankelijk: van het publiek, van hoe de artiest zich voelt, van het weer en het kopje koffie vooraf. Het is belangrijk om als organisatie, als theater, te kijken op welke factoren je invloed kunt uitoefenen om ervoor te zorgen dat bezoekers een optimale ervaring hebben.

Wat was je grootste motivatie om bij Zwolse theaters te gaan werken?

Een belangrijke reden is dat ik eraan toe was om weer leiding te gaan geven. Bij Stadsschouwburg Amsterdam had ik het heel erg naar mijn zin, maar ik was toe aan een mooie uitdaging. Daarnaast vind ik Zwolse theaters als organisatie aantrekkelijk. Wij zijn erg bezig met wat het nieuwe theater is, het theater van de toekomst. Wat is het gedrag van consumenten, wat gebeurt er in de maatschappij en hoe kun je als theater hier op een logische manier op inspelen? Stadsschouwburg Amsterdam heeft een duidelijke positionering in de hoofdstad, profileert zich met het aanbod van internationale podiumkunsten. Zwolse theaters programmeert heel breed. Ik heb niet eerder met zo’n uitgebreid aanbod gewerkt en ik vind het een inspirerende uitdaging om voor de Zwollenaar en voor de hele regio te gaan werken.

Café Foyé Zwolse theaters

Waar ga jij je vooral mee bezighouden?

Het is mijn missie om iedere Zwollenaar tenminste één keer naar Zwolse theaters te krijgen. Zoals net gezegd hebben wij zo’n breed aanbod, dat er heus voor iedereen iets tussen zit. Nu worden wij misschien bezocht door zo’n 20% van de inwoners, maar ik denk dat we dat percentage enorm kunnen laten stijgen.

Als hoofd Marketing ben ik erg bezig met hoe wij bezoekers een optimale ervaring kunnen geven en aan hun verwachtingen kunnen voldoen. In dat opzicht is marketing in de theaterwereld zo anders dan in de commerciële sector. Een consument koopt een spijkerbroek en een andere dag een theaterkaartje, maar de belofte bij aanschaf is natuurlijk heel anders. Bij een spijkerbroek weet je wat voor kleur die heeft en hoe het model zit, bij een theaterkaartje weet je nog niet wat je gaat krijgen. Als theater moeten wij er goed op letten dat we weten wat we beloven. Daarom moeten gezelschappen die hier spelen dat ook goed aan ons overbrengen, wáárom is dit stuk de moeite waard? Zwolse theaters heeft zo’n 380 voorstellingen per jaar dus het is een uitdaging dat van elke voorstelling inzichtelijk te krijgen.

Met bijvoorbeeld onze Cultuurgids (lees meer over de Cultuurgids in deze case)  willen wij verwachtingen tegemoet komen en bovenal eerlijk zijn. Hierin worden meningen over voorstellingen gedeeld vanuit 4 verschillende perspectieven (makers, pers, bezoekers en programmeurs). Ook negatieve recensies komen erin.

Waar kijk je het meeste naar uit?

Nieuw internationaal dansfestival “Lift Me Up”, van 11 tot en met 16 april, geprogrammeerd door dansprogrammeur Stella van Leeuwen. Zwolse theaters bestaat uit 2 locaties: Schouwburg Odeon en Theater De Spiegel. Op beide plekken zijn voorstellingen te zien. Ik ben heel benieuwd wat dit gaat doen met Zwolle en ik kijk er heel erg naar uit. Misschien wordt dit over een aantal jaar wel een onmisbaar festival waar mensen vanuit heel Nederland op af komen.

Wat hoop je te bereiken voor Zwolse theaters?

Dat Zwolse theaters een duidelijke plek voor verbinding wordt in de stad, of dit nu in het café is of in de zaal. Ik hoop dat mensen naar Zwolse theaters zullen komen om te weten wat er speelt, als een soort venster op de wereld. Dat Zwolse theaters echt als een ontmoetingsplek zal gaan fungeren waar iedereen zich welkom voelt. Of dit nu is voor een kopje koffie met een vriendin, voor een business meeting, of al voor de tiende keer dit jaar bij een voorstelling.

Café Foyé Zwolse theaters

Wat fascineert je momenteel het meeste in het vakgebied?

Ik vind jonge makers sowieso leuk om te volgen, maar wat ik interessant vind is om te zien hoe jonge makers met oude stukken of onderwerpen omgaan. Zo is hier in Zwolle bijvoorbeeld de theatergroep The Young Ones. Zij gaan straks toneelstuk Menthol maken. Dit gaat over een donkere man die tandpasta verkoopt op de markt en daarom de bijnaam Menthol krijgt. In hun bewerking komt centraal te staan hoe mensen reageren als “een buitenstaander” in hun omgeving komt.

Welke (marketing)trends en ontwikkelingen vind je momenteel het meest belangrijk voor de cultuursector?

Veel theaters in Nederland zijn bezig met CRM en ik ben heel benieuwd waar dat naartoe gaat. Dit is een grote ontwikkeling waar wij ook mee bezig zijn. Hoe kunnen we alle NAW gegevens die we rijk zijn in onze systemen gebruiken in het voordeel van bezoekers? Om te redeneren vanuit bezoekers en niet vanuit de organisatie of vanuit paniek, wanneer een zaal leger is dan we zouden willen.

Een andere ontwikkeling is dat er steeds flexibeler wordt geprogrammeerd, zodat er meer op actualiteiten ingespeeld kan worden. Theater biedt een venster op de wereld, biedt ruimte voor reflectie. Het is ook daarom wenselijk om niet aan het begin van het seizoen het programma vol te stoppen, maar ook ruimte open te laten om voorstellingen bij te boeken.

Een derde onderwerp waar we ook mee bezig zijn op de afdeling is content mapping. We bekijken welke verhalen we willen vertellen en via welke kanalen.

Hoe zie jij de organisatie en jouw rol binnen de organisatie over twee jaar?

Een belangrijke rol voor de marketingafdeling vind ik het naar binnen halen van de buitenwereld. Wij moeten weten wat er in ons werkveld, bij collega’s, in het land en in de maatschappij gebeurt. Vervolgens moeten we kijken of en hoe we dit kunnen vertalen naar het verhaal van Zwolse theaters. Minder op kantoor achter de computer dus, hup naar buiten om je te laten inspireren en die energie gebruiken om bezoekers warm te maken voor wat er in onze theaters gebeurt. Daar moet ruimte voor gemaakt worden!