Stadsschouwburg Utrecht Dennis Dercksen
door op 05-09-2016 08:17ARTIKELHuman

Dennis Dercksen van Stadsschouwburg Utrecht: “De cultuursector zit bovenop ontwikkeling.”

Dennis DercksenSinds 1 juni van dit jaar is Dennis Dercksen Manager Sales & Sponsoring bij Stadsschouwburg Utrecht. De schouwburg in het hart van Nederland heeft jaarlijks zo’n 500 voorstellingen op het podium staan, waarmee circa 200.000 bezoekers getrokken worden. Als Utrechter en cultuurliefhebber zit Dercksen goed op zijn plek: “ik heb altijd al de ambitie gehad om bij een podium te werken.” Voor deze editie van Movers & Shakers spraken wij met Dercksen over zijn verwachtingen bij zijn nieuwe functie en zijn visie op de cultuursector.

Dennis Dercksen werkt inmiddels 15 jaar in de culturele sector. Eén van zijn eerste herinneringen aan een culturele instelling kan hij zich nog goed voor de geest halen; als kind in het Rijksmuseum was hij vol van de kunst. Zijn liefde voor de cultuursector kreeg daarna verder gestalte in de vorm van muziek, door het spelen van gitaar en de droom om Muziektechnologie te studeren. Door het selectiesysteem werd die droom geen werkelijkheid, maar kwam Dercksen terecht bij de opleiding Cultuur & Beleid. Vanuit deze opleiding ging Dercksen stage lopen, en later werken, bij Buma Cultuur, een organisatie die zich inzet voor muziekauteursrecht. Hier kwam hij voor het eerst in aanraking met sales, omdat hij de customer service & sales van Amsterdam Dance Event en Eurosonic Noorderslag verzorgde, samen met de dagprogrammering van de Muzikantendag.

Na 4 jaar Buma Cultuur ging Dercksen aan de slag bij Daily Productions, een bedrijf in advertentieverkoop voor met name de culturele sector. Zo werkte Dercksen bijvoorbeeld aan de advertentieverkoop van documentaire/filmfestival IDFA. In zijn 10 jaar bij Daily Productions leidde hij veel projecten en koppelde deze terug aan culturele opdrachtgevers. Sinds 1 juni heeft Dercksen een nieuwe uitdaging gevonden in de functie van Manager Sales & Sponsoring bij Stadsschouwburg Utrecht.

Je bent onlangs van baan gewisseld. Wat was je grootste motivatie om bij Stadsschouwburg Utrecht te gaan werken?

Vanuit Daily Productions werkte ik voor zo’n 15 á 20 verschillende opdrachtgevers. Per opdrachtgever waren er verschillende deadlines en piekmomenten, maar deze lagen vaak dicht bij elkaar. Het was rond die periodes soms moeilijk om focus te leggen.

Het leek mij daarom interessant om focus op één bedrijf te kunnen leggen. Na tien jaar bij dezelfde organisatie was ik toe aan een nieuwe stap om mijzelf te blijven ontwikkelen. Dat kan goed bij deze functie, want naast sales komt er ook sponsorwerving bij kijken.

Bovendien is het altijd een ambitie geweest om bij een podium te werken, dat doe ik nu voor het eerst. En niet zo maar één: één van de betere schouwburgen in Nederland. Een grote en interessante organisatie.

Waar ga jij je vooral mee bezighouden bij Stadsschouwburg Utrecht?

Mijn hoofdtaak is de verhuur van de zalen en overige faciliteiten. Hiervoor moet ik zoveel mogelijk bedrijven aanschrijven, maar hier ga ik wel gericht in te werk door op bedrijven te focussen die een bepaalde link hebben met cultuur en/of theater. Particulieren kunnen hier ook terecht, voor bijvoorbeeld feesten of trouwerijen. Omdat we binnenshuis ook een restaurant hebben, kunnen we een compleet pakket aanbieden.

Stadsschouwburg Utrecht gaat een eigen productie maken.

De afgelopen twee jaar is de functie die ik nu bekleed onbemand geweest. Toen mijn voorganger wegging brak een periode van veel verbouwingen aan, waardoor zaalverhuur en evenementorganisatie minder mogelijk was. In die periode werd er veel focus gelegd op fondsenwerving, om de verbouwingen te financieren.

Sinds januari is de schouwburg weer volledig geopend. Nu breekt de rustigere zomerperiode aan, maar als in september het nieuwe theaterseizoen start, zijn we echt een heel seizoen weer volledig toegankelijk. Nu zijn we elke dag geopend, ook met ons restaurant Zindering. Het zal in sommige opzichten zoeken zijn waar sales goed te combineren valt, want we hebben ook een drukke theaterprogrammering. Soms zijn partijen goed te combineren met een voorstelling, maar de zaal zelf kan dan niet verhuurd worden. Zaalverhuur is dus niet áltijd mogelijk, maar dan proberen we er met de klant toch uit te komen en kijken we naar een andere invulling. Ik werk nauw samen met mijn collega van de horeca en verhuur om de beste opties te overwegen voor alle partijen.

Naast de sales is fondsenwerving ook een onderdeel van mijn takenpakket. In december gaan we voor het eerst sinds lange tijd een eigen productie maken. Om dat te realiseren zal ik daar fondsaanvragen voor uitzetten.

Waar kijk je het meeste naar uit?

Ik kijk uit naar het Nederlands Filmfestival, waarvoor Stadsschouwburg Utrecht een van de locaties is. De premières zullen hier onder andere plaatsvinden. Hier zal ik een coördinerende rol hebben als schakel tussen het Nederlands Film Festival en Stadsschouwburg Utrecht. Er vinden hier dan diverse activiteiten plaats, met verschillende doelgroepen en eigen dynamiek. Het wordt een uitdaging om dat goed te stroomlijnen.

En uiteraard onze eigen productie Jungleboek, die hier in december gespeeld wordt. We vinden het belangrijk dat er in Utrecht in de kerstvakantie een voorstelling te zien zal zijn voor jong en oud. Jungleboek is een multidisciplinaire muziek-/danstheatervoorstelling dat het wereldberoemde verhaal van Kipling in een hedendaagse context plaatst. Het wordt gespeeld door Theater Utrecht / ISH en wordt met live muziek on stage ondersteund door Jungle by Night en rapper Gideon Everduim alias Gikkels. Het wordt een unieke zelfgemaakte productie die ten minste 11 keer te zien zal zijn. Mijn uitdaging wordt het om bedrijven ook geïnteresseerd te krijgen voor een bezoek aan deze voorstelling.

Stadsschouwburg Utrecht Dennis Dercksen

De vernieuwde foyer van Stadsschouwburg Utrecht

Wat hoop je te bereiken voor Stadsschouwburg Utrecht?

Bedrijven in de foundation van de Stadsschouwburg voelen zich echt met ons verbonden.

Dat we een groot netwerk opbouwen van partners en dat die zich aansluiten bij de foundation van de Stadsschouwburg. Deze foundation bestaat uit bedrijven die ons financieel steunen, waarmee ze de podiumkunsten stimuleren, de recente verbouwing mede hebben mogelijk gemaakt en kunnen we bijzondere voorstellingen in het programma opnemen. Dit jaar is dat onze eigen productie Jungleboek. Zij krijgen in ruil voor dit partnerschap onder andere een aantal gratis kaarten, voorrang op de reguliere kaartverkoop en de mogelijkheid om een paar keer per jaar gebruik te maken van onze ruimtes en faciliteiten. Deze bedrijven voelen zich echt verbonden met Stadsschouwburg Utrecht. Dat zien we bijvoorbeeld aan het feit dat ze meestal nog vaker gebruik maken van zaalverhuur dan de keren die onder de overeenkomst vallen. Via donateurswerving hoop ik deze bedrijvenkring verder uit te breiden.

Wat fascineert je momenteel het meeste in het vakgebied?

Ik vind het fascinerend om te zien dat cultuur ondernemerschap een grotere rol heeft gekregen in de sector én dat dit goed werkt. Toen ik net in de cultuursector begon als salesman had ik daar mijn twijfels over. “Sales” wordt soms een vies woord gevonden; de sector gaat over het algemeen liever uit van inhoud dan van geld. Toch moet je een bepaald aantal bezoekers halen om de begroting sluitend te maken.

Dat cultureel ondernemerschap tegenwoordig veel verder ontwikkeld is, heeft grotendeels ook te maken met de bezuinigingen. Iedereen moet meer eigen inkomsten genereren. Ondanks de zware tijden is het culturele aanbod in Nederland is nog steeds heel groot en er komen nog steeds veel mensen naar theater, dat is mooi om te zien.

Het fascineert me ook dat mensen in de sector bovenop ontwikkelen zitten. Als salesman moet je goed op de hoogte zijn van het laatste nieuws, bijvoorbeeld over de fusie van een bedrijf. Maar ook binnen de marketing zijn mensen echt goed op de hoogte van ontwikkelingen; er wordt tegenwoordig heel goed nagedacht over doelgroepen, gericht werken en timing. Dat zie ik ook terug in de evenementenverhuur: veel aanvragen móeten op een specifieke dag plaatsvinden.

Over trends en ontwikkelingen gesproken, welke ontwikkeling vind je het meest belangrijk voor de cultuursector op dit moment?

Het woord “CRM” duikt steeds vaker op. Ik werk vanuit sales al lang met CRM-systemen om een goed overzicht te hebben in de data van partners en klanten. Op basis van deze data houd ik bijvoorbeeld in de gaten dat ik regelmatig contact onderhoud. Netwerken en het opbouwen van contacten is heel belangrijk, maar het onderhouden van deze contacten wordt weleens vergeten. Ik zie CRM voor marketeers ook als een toverwoord. Een goed CRM-systeem heeft absoluut een meerwaarde. Het is immers heel belangrijk dat je weet wie je bezoekers zijn en hoe je deze op welk moment het beste kunt benaderen.

Hoe zie jij Stadsschouwburg Utrecht en jouw rol binnen de organisatie over twee jaar?

Ik vind dat de schouwburg na de verbouwingen goed staat. Op alle functies zitten goede mensen, dus daar kan de organisatie zeker mee vooruit de komende jaren. We behoeven ook geen uitbreiding, want we zitten momenteel al op de maximale capaciteit van het gebouw wat betreft bezoekers, al is er nog voldoende ruimte beschikbaar voor verhuringen.

Over twee jaar hoop ik zelf echt een spin in het web te zijn van de organisatie. Als salesman moet je zowel intern als extern snel kunnen schakelen en ik hoop dat ik dan snel en adequaat kan reageren op potentiële klanten, om hen zo goed mogelijk van dienst te zijn.

Movers & Shakers wordt mede mogelijk gemaakt door AdresData en Culturele vacatures.

Fotocredit