Theater Bellevue
door op 27-11-2013 11:54ARTIKELHuman

Jettie Nijenhuis: “Bij Theater Bellevue krijgen beginnende makers een podium.”

Een week voordat haar opleiding theaterwetenschappen startte, veranderde Jettie Nijenhuis Jettie Nijenhuis van gedachten en besloot bedrijfskunde te studeren. Na het behalen van een master marketing ging Nijenhuis aan de slag als marketeer bij platenlabel Challenge Records. Deze baan verruilde ze in 2014 voor de functie van marketingmanager bij het Nederlands Kamerkoor.  Na ruim drie jaar heeft Nijenhuis hier afscheid genomen en is sinds september hoofd publiciteit en marketing bij Theater Bellevue. Haar liefde voor de theaterwereld is dus altijd gebleven.

Theater Bellevue heeft drie zalen en is gevestigd in Amsterdam. De programmering bestaat met name uit toneel, cabaret, dans en muziektheater. In Theater Bellevue staan naast avondvoorstellingen bijna dagelijks lunchvoorstellingen, waarvan een deel hier wordt geproduceerd. “Bij het zien van deze vacature heb ik geen moment getwijfeld. Ik wist het meteen: dit is wat ik wil. Theater Bellevue is een leuk en knus theater met een mooie programmering die mij aanspreekt. En ook nog eens gevestigd op een mooie locatie,” aldus Nijenhuis.

Waar ga jij je als hoofd publiciteit en marketing vooral mee bezig houden?

Met vier mensen vormen wij een nieuw en ambitieus marketingteam. Mijn taken zijn breed, maar mijn focus ligt op het behalen van de doelstellingen. Eén van die doelstellingen is om de afdeling slimmer en effectiever laten werken. We kunnen hier veel in doen om het effect van onze activiteiten beter meetbaar te maken. We hebben nu nog te weinig inzicht in de conversie of zichtbaarheid die we behalen.

Verder ga ik mij bezighouden met de positionering van Theater Bellevue. Bij een grote groep Amsterdammers is Theater Bellevue bekend, maar kijkend naar ‘breed Amsterdam’ is er ook veel onbekendheid. Wij moeten ons zo gaan positioneren dat ook deze groep Amsterdammers weet wie wij zijn en waar we voor staan. Bellevue is dé plek voor klein en intiem theater: dat wil ik uitbouwen tot een sterk merk. En niet alleen daarom, want Bellevue is ook een broedplaats waar beginnende makers en schrijvers een plek krijgen op het podium. 

Op microniveau wil ik dat alles wat wij binnen de marketingafdeling doen een reden heeft. Dat we weten waarom we iets doen en dat zichtbaar kunnen maken. En op macroniveau moet Bellevue bekend worden als het leuke en kleine theater.

En hoe positioneren jullie je binnen deze stad waar al een groot theateraanbod is?

“We zijn een intiem theater en een broedplaats voor nieuw talent. Zo zitten na de voorstelling de acteurs vaak nog in het theatercafé de Smoeshaan, zij voelen zich nauw verbonden met dit theater. Grote namen als Hans Teeuwen en Claudia de Breij zijn hier in de kleine zaal begonnen. We hebben alle elementen in huis, deze moeten we meer naar buiten gaan ontsluiten om ons beter te positioneren.

Nu werken we voornamelijk aanbodgericht, al voeren we ook merkcampagnes uit. In de toekomst wil ik de focus verleggen naar merkgericht communiceren. Het aanbod vloeit daaruit voort. Het doel is om herkenbaarder te worden, zodat bezoekers bij het zien van een campagne hetzelfde gevoel hebben als wanneer ze hier het theater binnenlopen.

Tenslotte zitten we nu in een verbouwing. Daarmee samenhangend ontwikkelen we ook een nieuwe huisstijl en website.

Je hebt een overstap gemaakt van een producerende instelling naar een ontvangend theater. Waarin zitten voor jou de verschillen?

Net als bij het Nederlands Kamerkoor houd ik mij bij Theater Bellevue ook bezig met voorstellingspromotie en naamsbekendheid. In dat opzicht is er geen verschil. Het verschil zit onder andere in het aantal producties. Bij Nederlands Kamerkoor had ik te maken met 60 tot 80 concerten per jaar, opgedeeld in series. Bij Theater Bellevue programmeren we rond de 500 voorstellingen per jaar. Daar zitten ook voorstellingen tussen van jonge toneelgezelschappen of net beginnende cabaretiers. Onze doelgroep is daardoor divers. Het publiek bij Theater Bellevue loopt uiteen van jongeren tot 65-plussers.

Welke (marketing)trends en/of ontwikkelingen vind je momenteel het meest belangrijk voor de cultuursector?

De verschillen tussen de commerciële en cultuursector op marketinggebied worden steeds kleiner. Dat is naar mijn mening nodig, want datgene wat je in de culturele sector wilt bereiken kan niet zonder mensen in je zaal. Het is daarom een goede ontwikkeling dat marketingafdelingen bij culturele instellingen op vol commercieel niveau meedraaien. De programmering van ons theater heeft natuurlijk niet als enige doel om volle zalen te trekken, juist het belang of inhoud van een voorstelling kan ertoe doen. Als marketingafdeling zorgen we ervoor dat ook zulke voorstellingen een publiek hebben.

Waardoor raak jij geïnspireerd op het gebied van marketing en communicatie?

Hoewel ik een commerciële opleiding heb gedaan, word ik gedreven door een product dat ertoe doet. Het frustreert me als er niet genoeg publiek in een zaal zit. Dat zou heel anders zijn als ik de marketing van bijvoorbeeld shampoo zou moeten doen.

 

Fotocredit