P60
door op 17-12-2014 15:42ARTIKELHuman

Kim Maasdijk zet in op de zichtbaarheid van poppodium P60

Kim MaasdijkVraag jij je ook wel eens af wie de nieuwe gezichten zijn bij de vacatures die je voorbij hebt zien komen? Welke cultuurmarketeers beginnen aan een nieuwe uitdaging? In Movers & Shakers interviewen we maandelijks een cultuurmarketeer over zijn of haar nieuwe baan, verwachtingen en visie op cultuurmarketing. Deze keer een kort interview met Kim Maasdijk, sinds augustus Marketing & Publicity Manager van poppodium P60 in Amstelveen.

Kim is 24 jaar oud en is opgegroeid in Vinkeveen. Sinds 2009 woont ze, na een uitstapje naar Spanje voor een half jaar, in Haarlem. Naast haar baan bij P60 is ze op dit moment ook nog druk bezig met afstuderen van haar studie International Music Management. In haar tienerjaren was ze al veel bezig met muziek, zowel als zangeres in bandjes en als tour- en merchandise manager.

Je bent onlangs begonnen bij P60. Wat was je grootste motivatie om hier te gaan werken?

Ik kwam hiervoor al jaren in P60, aangezien ze naast een leuke en veelzijdige programmering ook lokaal talent de ruimte bieden voor het showcasen en het ontwikkelen van hun talent.

Ik kom uit een klein dorpje in de buurt van Amstelveen en veel van mijn vrienden waren met muziek en bandjes bezig.  Zij traden vaak in P60 (en N201 in Aalsmeer) op. Door P60 kwam ik dus al vroeg in aanraking met zowel regionale als internationale programmering in poppodia. Bovendien zijn de vrijwilligers en het kantoorpersoneel altijd ontzettend vriendelijk en behulpzaam!

Waar ga jij je vooral mee bezig houden?

Ik wil me vooral bezig gaan houden met de zichtbaarheid van P60, want hoe vaak ik al heb gehoord “Oh, staat dat in P60? Wat leuk, dat wist ik helemaal niet!”. Het liefst door middel van leuke en opvallende promotionele acties en promotiemateriaal. We hebben fantastische programmeurs die heel leuke acts binnen halen, dus dat wil ik natuurlijk met iedereen delen!

De social media moet overkomen als een post van een vriend of vriendin.

Verder wil ik de social media wat opfrissen. We hebben bijvoorbeeld Twitter en Instagram, maar die zijn bij lange na niet zo bekend als de Facebook pagina. We zijn heel makkelijk te benaderen op elk platform, dat wil ik ook benadrukken en persoonlijke interactie te creëren. Formeel taalgebruik vind ik daar niet bij passen. De social media moet overkomen als een post van een vriend of vriendin, informeel en ontspannen. Schroom vooral niet vragen onze kant op te schieten en te reageren op onze posts. 

Waar kijk je het meeste naar uit?

Op dit moment kijk ik vooral uit naar de resultaten. Ik ben benieuwd of mijn aanpassingen en aanpak lijken te werken. Ik krijg al positieve reacties over de social media!

Verder kijk ik heel erg uit naar het opzetten van promotie campagnes en het opzetten en doorvoeren van grotere veranderingen. Daar heb ik het de afgelopen maanden te druk voor gehad, aangezien ik nog druk bezig was om alles onder de knie te krijgen, maar ik kan niet wachten aan de slag te gaan met alle ideeën!

Wat fascineert je momenteel het meeste in het vakgebied?

Wat ik het leukste vind, is dat iedereen in de culturele sector bijdraagt aan een belevenis, een avond uit voor de bezoekers. Of je nu vrijwillig achter de bar staat, je bezig houdt met de marketing, de geluidstafel bedient of op het podium staat- je bent onderdeel van het geheel en draagt bij aan de totale belevenis.

Wat mij dan ook het meeste fascineert is dat alle mensen die ik hier heb leren kennen ontzettend gepassioneerd zijn en ontzettend veel lol hebben in het werk. De passie voor muziek, het podium en het helpen van bezoekers straalt dan ook in alles door. Ik krijg dan ook regelmatig mails van bezoekers die een geweldige avond hebben gehad, en dat is natuurlijk top om door te kunnen spelen naar alle medewerkers!

Welke (marketing)trends en/of ontwikkelingen vind je momenteel het meest belangrijk voor de cultuursector?

Wat mij op dit moment erg opvalt is dat bij de meeste podia bezoekersaantallen de afgelopen jaren teruglopen, maar er wel een flink aantal podia uit de grond gestampt worden met een enorme capaciteit. De grote internationale artiesten kunnen op meer plekken dan ooit terecht, maar ook de nationale acts spelen meer en meer in de grote zalen en veel minder in de kleinere podia door het hele land. Deze podia hebben artiesten nodig en kunnen niet enkel op het ontwikkelen van lokaal talent teren. Dat is natuurlijk best een zure trend als dit doorzet.

Tot zover het interview met Kim Maasdijk. Ben jij of ken jij een cultuurmarketeer die ook recentelijk van baan is gewisseld en graag zijn of haar verwachtingen wil delen? Tip ons via mail of Twitter.

Movers & Shakers wordt mede mogelijk gemaakt door AdresData en Culturele Vacatures.