door op 25-07-2017 11:02ARTIKELHuman

Koen van de Wardt: “Als muzikant moet je ondernemerschap tonen, je bepaalt je eigen richting.”

Koen van de Wardt - KlangstofHij verhuisde van Nederland naar Noorwegen, studeerde muziekmanagement en is frontman van de door hem opgerichte band: Klangstof, een Nederlands/Noorse indie-rockband bestaand uit Koen van de Wardt, Wannes Salome, Jun Christian Villanueva en Jobo Engh. De frontman is met zijn band vooral in het buitenland populair. Zo stonden ze eerder dit jaar op het Californische festival Coachella en wonnen ze de Edison Alternative Award. Waarom is het voor een muzikant belangrijk om ondernemerschap te tonen? Van de Wardt deelt zijn visie op cultureel ondernemerschap met Cultuurmarketing.

De band heeft onlangs een wisseling van leden gehad. Wat heeft dat voor invloed op de identiteit van de band?

Ik heb altijd geprobeerd om deze wisseling zo min mogelijk aan de buitenwereld te laten merken. Het komt raar over dat je je hele band omgooit, net nadat de eerste plaat is uitgekomen. Ik heb dus altijd gezegd dat het een soloproject van mij is geweest zodat er niet teveel verwarring ontstaat. Ik heb dat bewust vaag gehouden en gezegd dat de band zoals die nu is, niet de jongens zijn waarmee het project is begonnen, maar wel waarmee het uit de hand is gelopen.

Hoe profileren jullie jezelf nu?

Nu profileren we ons echt als band, maar ik heb daar goed over nagedacht. Ik wilde eerst een jaar kijken of Klangstof wel zou werken als band of dat het beter een soloproject kon blijven. Dus we hebben eerst een aantal shows gedaan, daarna realiseerde ik me dat dit de jongens waren waarmee ik, als het kan, nog wel vijftig jaar wil spelen. Dus het was een logische keuze om te zeggen ‘wij zijn een band’. Dat creëert duidelijkheid voor iedereen. Daarnaast proberen we vooral heel ‘echt’ te zijn en niet naast onze schoenen te gaan lopen. Dat instrueer ik de jongens ook als we een interview doen: ‘wees gewoon jezelf en ga geen gekke dingen zeggen’. Het belangrijkste van ons imago is dat we heel menselijk zijn.

Vind jij dat muzikanten ondernemerschap moeten tonen?

Mijn tip voor anderen muzikanten: wees geduldig, ook al is dat vaak moeilijk.

Zeker! Vooral in deze tijd, waarin je alleen maar slechte platendeals voorgeschoteld krijgt, is het super belangrijk dat je als muzikant slimmer bent dan ‘ja’ te zeggen tegen de eerste de beste deal. Je moet zelf goed weten welke richting je op wil. Ik wist bijvoorbeeld met Klangstof heel goed dat deze sound inspeelt op een niche die heel klein is in Nederland. Het had dus geen zin om in Nederland te blijven omdat daar de markt en interesse simpelweg niet groot genoeg is. Ik wist dus al vanaf het begin dat ik met een goed label in het buitenland moest samenwerken.

Je moet als muzikant goed nadenken over de keuzes die je maakt. Als je bijvoorbeeld samenwerkt met één van de grote labels zoals Warner Brothers en Sony moet je onder grote druk presteren omdat zij veel bands laten vallen. Ik vind het lastig om onder die druk te presteren dus voor mij is het belangrijk om bij een label te zitten dat zich honderd procent op mij focust. Dat heb ik gevonden in Los Angeles bij Mind of A Genius, maar we zijn ook in zee gegaan met Warner Brothers. Zij helpen met de promotie en ondersteunen ons als we gaan touren. We hebben nu dus de ideale combinatie: een persoonlijk indie-label dat alles doet voor onze muziek en de support van een groot label dat ons financieel kan bijschieten. Mijn tip voor anderen muzikanten is dan ook: wees geduldig, ook al is dat vaak moeilijk omdat je niet weet wanneer je een aanbod krijgt. Ik ben door de jaren heen veel kieskeuriger geworden. Dat afwachten heeft mij heel erg helpen groeien.

Hoe houden jullie je als band bezig met ondernemerschap?

Het allerbelangrijkste is dat iedereen doet waar hij goed in is. Muziek maken kunnen we allemaal, maar daarbuiten is er nog veel meer te doen. Zo is onze gitarist ook designer dus hij houdt zich bezig met de merchandise en de website. Onze drummer is altijd bezig met fotografie en social media en ik stort me vooral op de productie van de plaat en identiteit van de band. In het begin hield ik me ook veel bezig met de publiciteit. Maar sinds we bij een label getekend hebben is een team daar actief mee bezig. Ik bepaal vooral onze identiteit en leg deze uit aan de promotiemedewerkers. Ik wil dat degene die de promotie doet goed begrijpt wat onze visie is, wat voor soort grappen wij maken en welke tone of voice bij ons past.

Klangstof - Fotocredit: Bibian Bingen

Je hebt een tijdje muziekmanagement gestudeerd, hoe heeft dit bijgedragen aan jouw ontwikkeling op het gebied van ondernemerschap?

De connectie met je fans is eigenlijk nog belangrijker dan het spelen zelf.

De opleiding heeft mij heel erg geholpen. Vaak gaat het mensen die in de muziekwereld werken niet om de kwaliteit van de muziek, maar of ze het kunnen verkopen. Het zijn soms eerder autohandelaren dan muziekliefhebbers. Muzikanten daarentegen zijn vaak te naïef, dus dat gaat niet goed samen. Door deze opleiding besef ik me dat veel mensen enkel geld willen verdienen aan mijn muziek, het interesseert ze niet of ik een mooie plaat heb gemaakt. Ik heb daarom voor mezelf bepaald dat ik iemand om me heen wil die in de muziek gelooft en het verdienen van geld op de tweede plaats ziet. Door kieskeurig om te gaan met het label is mij dat nu gelukt.

Welke artiest inspireert jou zowel muzikaal als inhoudelijk?

Radiohead is een heel goede maatstaf voor ons omdat zij zoveel verder dan wij zijn. Het toffe aan die band is dat ze zich nooit gek hebben laten maken door mensen die dingen van ze willen. Soms ging dat iets te ver – ze kregen ruzie met hun label – dat willen wij natuurlijk niet. Wel is het ontzettend belangrijk dat je als band je eigen identiteit houdt omdat het heel makkelijk is om na een tijdje naar het label te luisteren dat je pusht om een hit te maken, anders gooien ze je van het label af. Je wordt vaak wel een beetje gemanipuleerd. Radiohead is het beste voorbeeld van een band die zijn eigen ding is blijven doen, zij zijn altijd 100% vol voor de muziek blijven gaan. Ik wil dat ook altijd zo blijven doen. Ik wil muziek maken voor de fans, niet voor het label.

Een andere inspiratiebron zijn de Flaming Lips, waarmee we kortgeleden op tour waren. Zij zijn al dertig jaar bezig en het was vooral heel inspirerend om te zien hoe zij als band in opdracht van hun fans bezig zijn. Zij luisteren en werken echt voor hun doelgroep. Het is goed om je te realiseren dat iedere persoon die naar je muziek luistert of waar je naderhand mee praat, belangrijk is. Iedere bezoeker telt. Het napraten is zelfs bijna belangrijker dan de show zelf. Als mensen een leuk praatje met je hebben gemaakt blijven ze namelijk terugkomen. Je bouwt dan een band op, vooral als je hen de volgende keer herkent en begroet. Zo maak je fans en dat is geweldig. De connectie met je fans is eigenlijk nog belangrijker dan het spelen van de muziek zelf.

Fotocredit: Bibian Bingen