Van de Politie Noord-Holland naar de culturele sector

Een interview met Martine de Winter van het Zuiderzeemuseum

#Loopbaan
25 apr 2017

Lees meer over Martine de Winter's inspirerende overgang van de Politie Noord-Holland naar het Zuiderzeemuseum. Ontdek haar plannen om de doelgroep te verbreden, innovatieve marketingstrategieën en haar visie op storytelling.

Door redactie

Fotografie

Zuiderzeemuseum

 

Martine de Winter ZuiderzeemuseumMartine de Winter is sinds kort het nieuwe hoofd Marketing en Communicatie bij het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen. Afkomstig van de Politie Noord-Holland is de overgang naar de culturele sector een nieuwe stap: “Ik greep de kans om in mijn eigen omgeving te kunnen werken en bij te dragen aan een maatschappelijk relevante organisatie.” De Winter de ambitie om leiding te geven. Toen de vacature van het Zuiderzeemuseum voorbij kwam, was dit voor haar dan ook een gouden kans.

Het Zuiderzeemuseum vertelt de verhalen van het dagelijks leven rond de Zuiderzee, voordat de komst van de Afsluitdijk in 1932 deze veranderde in het IJsselmeer. Het museum, dat bestaat uit een binnen- en een openluchtgedeelte, heeft een uitgebreide collectie in bezit. Samen met haar team gaat De Winter werken aan het verbreden van de doelgroep en het bereiken van een diverser publiek.

Is er een andere denk- en werkwijze in de culturele sector?

In mijn vorige functie bij de politie was ik Projectleider Sociale media. Ik gaf samen met een collega leiding aan de twitterende wijkagenten en alle teams op Facebook. Ik hield me dus veel bezig met de (interne) communicatie: hoe kan je de doelgroep het beste bereiken? Welk format kunnen we onze agenten aandragen zodat het mensen aanspreekt? Dat is in deze functie nog sterker: je moet specifieker naar je doelgroep zoeken. Bij de politie was dit heel algemeen, namelijk iedereen woonachtig in Noord-Holland. Nu bestaat je publiek uit meerdere specifieke groepen uit het hele land: gezinnen met jonge kinderen, opa’s en oma’s met kleinkinderen, senioren met een museumjaarkaart en herhaalbezoekers. Daarnaast moet je ook op zoek naar een nieuwe groep bezoekers: waar liggen de kansen om te groeien?

Bovendien zijn we ook meer bezig met de effectiviteit van de campagnes. De cijfermatige kant van marketing komt naar voren. Je doet onderzoek en analyseert: hoe slaat een campagne aan? Bij het Zuiderzeemuseum wordt jaarlijks een onderzoek gehouden onder onze bezoekers, zo weten we wat wel of niet werkt en waar we kunnen verbeteren. Bij de overheid kwam dit veel minder frequent voor. Gelukkig heb ik een goede opleiding om op terug te vallen en bovendien fijne collega’s die veel ervaring hebben. De ontwikkelingen gaan tegenwoordig zo snel, bijvoorbeeld met Google Adwords. Juist de mogelijkheid om mezelf verder te ontwikkelen sprak me aan in deze functie.

Waar ga jij je vooral mee bezig houden bij het Zuiderzeemuseum?

Ik wil aan de slag met het effectiever inzetten van de sociale media. Er wordt wel actief gebruik gemaakt van Facebook en Twitter, maar het kan veel beter. We kunnen meer van onze collectie laten zien en onze doelgroep creatiever benaderen. Ik hoop op nog meer interactie met onze volgers en vrienden. Ik wil ze het gevoel geven dat ze vaste vrienden worden van het museum en daar dan ook meer conversie uit halen. Door mensen online mooie inhoud te geven neem je ze mee in het verhaal van het Zuiderzeemuseum.

Storytelling is een aspect waarin ik veel kansen zie. Ik vind dat het museum al een hele goede lijn te pakken heeft met de thema-methode die we aanhouden. Er is een vijfjarenplan gemaakt rond het thema WATER: de W van water, de A van ambacht, de T van tijd, de E van erfgoed en de R van regio. Ieder jaar staat één van de sub-thema’s centraal. Zo is er afgelopen jaar veel aandacht besteedt aan de watersnoodramp. Dit jaar is ambacht aan de beurt en staan er zeven leermeesters centraal. Op deze manier vinden we ons museum ieder jaar opnieuw uit aan de hand van een centraal onderwerp. Dit is ook heel goed te gebruiken in de marketing en communicatie, want zo kan je je trouwe bezoekers een nieuw verhaal vertellen en een nieuwe ervaring bieden.

Daarnaast is de website aan vernieuwing toe. Ik wil het voor bezoekers makkelijker maken om online tickets te kopen. De huidige website is alweer zo’n vier jaar oud en inmiddels is er veel veranderd in de opzet van websites: mensen navigeren anders door een site heen.

Hoe wil je dit aan gaan pakken?

Met de concrete invulling van deze taken heb ik nog even gewacht. Er is in de tussentijd namelijk inhoudelijk geschoven in de functies op de afdeling en we hebben een uitbreiding van uren per 1 mei. Hierdoor is een aparte functie ontstaan voor pers en social media, samen met die adviseur ga ik nadenken over de beste online strategie. Daar wil ik veel ruimte vrijhouden voor de visie van die medewerker, al heb ik zelf natuurlijk wel een hele hoop ideeën.

Zo wil ik bijvoorbeeld meer vanuit onze eigen collectie werken. Je kan bijvoorbeeld iedere maand een ‘topstuk van de maand’ aanwijzen met een bijbehorende hashtag: zo creëer je reuring op de sociale media en laat je bovendien meer van de collectie zien. Ik wil gebruik maken van een diverser palet aan online media. Zo maken we sinds kort meer gebruik van ons Instagramaccount. Die kunnen we, vanwege het Engelstalige karakter, wellicht inzetten om bezoekers uit het buitenland aan te spreken. Daar kunnen we dan een beeld van het Zuiderzeemuseum neerzetten speciaal gericht op buitenlandse bezoekers – klompen, kaas en tulpen, dat soort dingen. Dit zijn mogelijkheden, is dat een kant die we op willen? Dat gaan we met het nieuwe team bespreken.

Waar zie je kansen voor het Zuiderzeemuseum?

We hebben als binnen- en buitenmuseum een veelvoud aan verschillende collecties. Het is voor ons een uitdaging om hier één lijn in te vinden en het museum als merk een eenduidige boodschap mee te geven. Zo hebben we in het binnenmuseum een designtentoonstelling gelinkt aan ambacht. Deze sluit echter minder goed aan bij onze gebruikelijke bezoekersgroep van gezinnen met jongere kinderen. Hiervoor willen we dus op een andere, meer in design geïnteresseerde, doelgroep richten. Bij deze tentoonstelling zou Instagram bijvoorbeeld een goed middel kunnen zijn om het bij het publiek te krijgen omdat het visueel sterke content oplevert. Ik wil uitzoeken hoe we deze verschillende collecties zo goed mogelijk naast elkaar kunnen laten opereren zonder dat ze elkaar in de weg zitten.

Niets missen?

We sturen iedere twee weken een nieuwsbrief met interviews, praktijkverhalen en de nieuwste vacatures. Schrijf je in, dan krijg jij ‘m ook.

Daarnaast zie ik nog kansen voor het uitbreiden van onze doelgroep, met een focus op de directe omgeving. Mensen reizen gemiddeld zo’n 1,5 uur en niet langer voor een dagje uit. Enkhuizen is best een uithoek en voor ons is het bezoek van de directe omgeving dus erg belangrijk. Traditionele mond-tot-mondreclame werkt hiervoor goed. Wij kunnen bijvoorbeeld veel halen uit ons personeel en de vrijwilligers. In het hoogseizoen helpen er zo’n 230 vrijwilligers: die komen vaak uit de buurt en zijn hele goede ambassadeurs voor het Zuiderzeemuseum. Om dit effectief te kunnen doen is ook de interne communicatie van het museum belangrijk en mijn ervaring bij de politie neem ik daarin mee.

Verder zie ik veel kansen in samenwerken. Uit onderzoek blijkt dat moeders vaak beslissen wanneer het aankomt op culturele uitjes, daarom wil ik graag samenwerken met bekende vrouwenbladen. Daarnaast wil ik me richten op connecties met (vrijetijds-) ondernemers hier in de omgeving om te kijken of we samen een complete beleving van het Zuiderzeemuseum aan kunnen bieden. Ik hoop de mensen te bereiken en te overtuigen van de dingen die wij hier organiseren, zoals een Oud-Hollandse Kermis, Paasviering of verschillende themaweekenden. Zo blijf je de bezoeker telkens een nieuwe ervaring bieden.

Bovendien krijgen we er dit jaar nog een nieuw project bij: Zuiderzeelicht. Ons normaal in de winter in duister gehulde museum vormt in de kerstperiode het decor van een verlicht beeldverhaal. Bezoekers maken een avondwandeling door het buitenmuseum langs lichtprojecties die het volksverhaal ‘Het vrouwtje van Stavoren’ verbeelden. Schrijver Arthur Japin herschrijft dit verhaal uit het boek ‘Sagen en Legenden rond de Zuiderzee’ uit 1932. Zo beleven bezoekers de Zuiderzeegeschiedenis op een nog niet eerder in Nederland vertoonde manier. Hiermee hopen we ook in de wintertijd meer bezoekers te trekken. Het werken met moderne technieken is een innovatieve manier om het erfgoed van de Zuiderzee ook naar het nu te vertalen. Ik hoop het erfgoed van de Zuiderzee op nieuwe en uitdagende manieren te delen en levend te houden.

Interessant voor anderen?