door op 30-08-2017 14:22ARTIKELHuman

Tom Tukker over cultureel ondernemerschap: ‘’Als muzikant moet je op een commerciële manier naar jezelf kijken.’’

tom-tukker-bewerkt-23FM Talent Tom Tukker studeerde aan het Conservatorium van Amsterdam en zat in de band Mondae. Nu maakt hij zijn muziek alleen en trekt hij zich graag terug op IJsland om inspiratie te vinden voor nieuwe liedjes. De Amsterdamse singer-songwriter probeert met zijn muziek de rust terug te geven aan de luisteraar. We spraken met Tukker over cultureel ondernemerschap in de muzieksector: “muzikanten zijn eigenlijk allemaal ZZP’ers.”

Kan je wat meer over het merk ‘Tom Tukker’ vertellen?

Het blijft wennen dat ‘Tom Tukker’ nu een merk is, meer dan alleen ik als mens. Als artiest moet je duidelijk weten wie je bent. Ik ben toegankelijk, een beetje huiselijk en ik probeer in al mijn uitingen zo persoonlijk mogelijk te zijn. Het gaat in mijn muziek om de verhalen die verteld worden. Dat is voor mij heel belangrijk om te waarborgen. Het merk ‘Tom Tukker’ komt terug in alles wat ik als artiest doe. Dit beïnvloedt dus ook de keuze voor het artwork en naar welke radiostations we gaan. Door middel van geselecteerd beeldmateriaal probeer ik een gevoel van individualiteit en een eigen, intieme uitstraling te creëren. Ik sta dan ook zelf op de voorkant van de CD. Ook op het podium wil ik een open houding hebben om contact te kunnen maken met bezoekers.

Waarom werkt deze persoonlijke uitstraling zo goed voor jou?

Dat heeft met geloofwaardigheid te maken. Als ik mezelf niet ben, gelooft niemand mij en mijn liedjes meer. Het zijn mijn verhalen die ik vertel en ik wil die op mijn manier aan de buitenwereld laten horen. Mensen voelen zich meer aangetrokken tot artiesten die liedjes van en over zichzelf zingen, dan mensen die alleen maar liedjes van anderen zingen. Ik kan me voorstellen dat in de ‘herrie’ van vandaag, zoals dance-muziek, elektronische muziek en veel harde geluiden, het misschien wel fijn is om wat kwetsbaarheid te ervaren als consument.

Vind jij dat je als muzikant ondernemend moet zijn?

Ja, veel muzikanten denken dat als ze liedjes schrijven het succes vanzelf op ze af komt. Overigens denken ook veel mensen die geen muziek maken dat muzikanten helemaal niet ondernemend zijn, terwijl veel muzikanten dat wel zijn. Het is van belang om vanuit een marketingoogpunt naar jezelf te kijken. Je moet je als muzikant ervan bewust zijn dat je met jezelf bezig bent, met je eigen content en met je eigen creativiteit. Dat vormt zich tot een product dat mensen consumeren. Dus als je wil dat je muziek gehoord wordt, moet je leren op een commerciële manier naar jezelf te kijken, ook al is dat niet altijd even ‘cool’.

Hoe heb jij op een commerciële manier naar jezelf leren kijken?

Door in gesprek te gaan met fans en de mensen om mijn heen. Omdat ik heel dicht op mijn werk zit, is het soms lastig om daar met een commerciële blik daarnaar te kijken. Buitenstaanders kunnen dat wel. Ik vraag hen vaak wat ze van bepaald artwork of foto’s vinden. Dan kom ik erachter dat een foto heel anders wordt ervaren dan ik bedoeld had. Ik onderzoek hoe dit kan en scherp beeld het aan. Het is belangrijk dat het publiek mij herkent. Als artiest is het heel prettig om te weten dat mensen een bepaald element van je muziek of imago niet aantrekkelijk vinden. Ik neem die feedback serieus en pas mijn foto’s en vormgeving daarop aan.

tom-tukker-bewerkt-4

Hoe kunnen muzikanten minder als niet-ondernemend worden gezien?

Het beeld dat mensen over muzikanten hebben klopt niet, maar dat gaat niet veranderen en dat moeten we misschien gewoon accepteren. Soms is het wel frustrerend dat mensen het beeld hebben dat we alleen maar leuke dingen doen. Begrijp me niet verkeerd, ik heb zeker geen vervelend leven en krijg de kans om te gekke dingen te doen, zoals optreden op festivals. Maar dat succes komt niet vanzelf, daar moet je keihard voor werken. Muzikanten zijn eigenlijk allemaal ZZP’ers en net als iedere ZZP’er moet je je stinkende best doen om aan werk te komen en dat werk te houden. Als muzikant ben je ontzettend makkelijk te vervangen. Als je liedjes niet meer hip zijn, staat de volgende muzikant klaar om je plek in te nemen. Je moet heel ondernemend zijn om dat bij te houden.

Wat betekent cultureel ondernemerschap voor jou in de dagelijkse praktijk?

Ondernemerschap betekent voor mij zo vaak mogelijk hoorbaar zijn bij het publiek. Dat houdt in dat ik zoveel mogelijk optreedt met de band en zoveel mogelijk op de radio probeer te komen. Daar ben ik niet alleen zelf mee bezig, inmiddels gebeurt dat samen met een label. Toen ik net begon als singer-songwriter ben ik op zoek gegaan naar mensen die mij konden helpen met het regelen van optredens, uitbrengen van platen en mijn muziek naar de radio te brengen. Dat netwerk opbouwen is heel belangrijk. Daarnaast heb ik een promotieplan geschreven welke samen met het label verder is uitgewerkt. Dit volgen we nu nog steeds.

Vroeger zorgde je ervoor dat je op de radio gedraaid werd, nu is het belangrijk om in Spotify playlists te staan.

Wat is jouw visie op marketing in de muzieksector?

Marketing in de muzieksector is heel complex. Het is niet zo dat je alleen een advertentie of campagne verzint, maar je moet er uiteindelijk voor zorgen dat, via de kanalen die er zijn, de muziek bij iemand terechtkomt. Die kanalen zijn Spotify, iTunes, televisie, radio, Amazon, Deezer et cetera. In principe heb je drie keuzes: het online streamen, de online verkoop en traditionele media (radio/tv). Op deze keuzes baseer je je marketing plan. Ga je helemaal focussen op Spotify? Plaats je een banner in iTunes? Of stap je op de  traditionele media af? Die keuzes zijn heel bepalend voor de marketing. Er zijn dus veel mogelijkheden om je muziek te verspreiden, dat is positief maar tegelijkertijd ook lastig omdat er heel veel muziek wordt aangeboden. Er is veel concurrentie.

Welke ontwikkelingen zie jij in de muzieksector?

De Spotify playlists zijn gigantisch belangrijk geworden. Dat is eigenlijk een soort nieuwe radio. Waar je vroeger je muziek naar de radio toebracht is het nu super belangrijk dat je zorgt dat je werk in die playlists staat. Ik ben heel benieuwd hoe dat de komende jaren gaat veranderen. Spotify is niet het eindstation: er komt vast weer iets anders of Spotify introduceert nieuwe innovaties.

 

 

Fotocredit