Theater Bellevue Vooraanzicht_Foto Frits Droog_WEB
door op 09-12-2015 11:00ARTIKELHuman

Richard Zuidgeest, online marketeer bij Theater Bellevue: ‘Een pionier in de vrijetijdsindustrie, dat wil ik zijn’

Op zijn dertiende begon hij een website en rolde zo in een carrière als cultuurmarketeer. In augustus 2015 begon Richard Zuidgeest als online marketeer bij Theater Bellevue. Voor deze editie van Movers & Shakers spraken wij met Zuidgeest over zijn nieuwe functie en vroegen hem naar zijn verwachtingen van en visie op cultuurmarketing.

AqwsZsNOVnP_fUK-CcwiMaKsAxT_RbQ6XMYBGQCFhjzy

Toen Zuidgeest 13 was, wilde hij graag een website bouwen. Hij vond Youp van ‘t Hek een goede cabaretier, dus het onderwerp was al snel bepaald. Elke woensdagmiddag ging hij met een floppy naar het buurthuis, om zijn website te updaten. Hij ging samenwerken met een andere cabaretwebsite, tot hij op een bepaald moment zes sites bezat. Ze besloten alle websites samen te voegen tot het platform cabaretmagazine.nl. De site liep goed en zo kwam Zuidgeest in aanraking met PUURee management, impresariaat van voornamelijk cabaretiers. Tijdens het werken bij PUURee en cabaretmagazine.nl volgde Zuidgeest de opleiding Vrijetijdsmanagement bij InHolland.

Na bijna 5 jaar stapte hij over naar Theater de Omval in Diemen. Hier vervult hij nu nog 12 uur per week de functie van senior medewerker marketing en communicatie. Sinds oktober 2015 werkt hij daarnaast 32 uur per week als online marketeer bij Theater Bellevue. Maar dat is niet alles, Zuidgeest heeft ook nog een eigen bedrijf: 123 Goodiebag, waarmee hij goodiebags levert voor bij voorstellingen in theaters. Op vrijdagavond en zaterdag is Zuidgeest vrij.

Je bent onlangs van baan gewisseld. Wat was je grootste motivatie om bij Theater Bellevue te gaan werken?

“Ik wilde niet per se een nieuwe baan. Ik heb het enorm naar mijn zin bij Theater de Omval. Maar deze vacature combineerde drie interesses van mij: ICT, marketing en theater. Het is daarom precies wat ik leuk vind om te doen en daarom heb ik gesolliciteerd.

Maar ik werd ook getrokken door dit theater. Dit is Bellevue, je hebt hier een mooi verhaal te vertellen. Het theater heeft drie zalen, lunchtheater en voorstellingen uit allerlei disciplines, zoals cabaret, dans en toneel. En de locatie telt ook mee: ik loop de deur uit en sta op het Leidseplein.

Bij Theater de Omval is mijn functie heel breed: naast de marketing en communicatie hield ik me ook bezig met het kassasysteem, ICT en soms stond ik zelfs achter de bar. Hier bij Bellevue is online marketing echt een specialisme waar ik de diepte in kan gaan. Die functies zijn beide erg aantrekkelijk.”

Waar ga jij je vooral mee bezig houden?

“Bij een functie als online marketeer denk je al snel aan zaken als social media, nieuwsbrieven, onderhouden van websites, SEO en SEA. Dat klopt deels, maar de functie is breder dan dat. Eigenlijk zou e-marketeer een betere term zijn. Het gaat om het gebruik maken van technologie voor het bereiken van marketingdoelstellingen.

Dit betekent dus dat ik me onder andere ga bezighouden met het vertalen van data naar behapbare informatie voor andere afdelingen. Ik analyseer het gedrag van onze bezoekers in het kassasysteem: wie zijn het en waar komen ze vandaan. Ik wil ook gaan kijken naar interne informatiestromen, ook hierin speelt technologie een steeds belangrijkere rol.

Via het collectief We Try Out en bijeenkomsten ben ik ook altijd heel actief in de branche om informatiestroom tussen producenten en theaters efficiënter te maken, want dat is nu nog niet optimaal. Hier wil ik de komende jaren ook mijn aandacht aan geven.”   11043407_798062790285465_5011298882030687361_o

Waar kijk je het meeste naar uit?

“Het behalen van doelen. Bij elk project kan ik weer enorm genieten van elke kleine stap die behaald wordt. En ook het moment dat ik zeg ‘nu heb ik eruit gehaald wat er in zit’. Natuurlijk ben ik net begonnen, dus voordat ik dat moment heb bereikt is er nog heel veel te doen. Maar het is utopie om te denken dat dat ooit gebeurt, want er komen altijd nieuwe ontwikkelingen bij. Als je alles goed wilt doen, heb je altijd een steeds grotere to-do-list. Dat maakt het dan ook wel weer mooi, want dan kan je nog meer dingen behalen en dus nog meer genieten. Nu heb ik alleen maar het verlangen om al mijn ideeën tot uitvoering te brengen.”

Wat hoop je te bereiken voor deze organisatie?

“Het doel is uiteindelijk altijd een vol theater, met blije mensen, met blije artiesten en makers. Dat iedereen van de avond heeft genoten. Dat is het centrale thema bij al die dingen die op de takenlijst staan.

Het publiek in de theatersector is de laatste jaren veranderd. Er zijn ook andere veranderingen geweest, bijvoorbeeld op financieel gebied. De theatersector kun je zien als een ecosysteem, met het samenwerken van theaters, producenten, de overheid en alle bedrijven die er bij betrokken zijn. Dit ecosysteem wordt verstoord door veranderingen. Het is als een bos waar allemaal dieren in zitten en bomen groeien. Als daar een dier uit wordt getrokken of het gedrag veranderd, moet dat ecosysteem opnieuw een balans vinden. In ons geval is bijvoorbeeld het dier ‘subsidie’ er deels uit gehaald.

Om het ecosysteem te herstellen moet je dus op zoek naar een minder grote behoefte aan subsidie, bijvoorbeeld door je prioriteiten opnieuw tegen het licht te houden. Om deze prioriteiten te bepalen is informatie nodig en die wil ik aanleveren. Zo kunnen marketingactiviteiten nog altijd gerichter. Daarnaast kan er ook door processen te automatiseren tijd vrij komen voor nieuwe activiteiten. Dit zijn allemaal zaken die ik wil bereiken. Voor Theater Bellevue, maar ook voor de sector. Ik kijk uit naar het moment dat het ecosysteem weer echt op kracht is, dat onze sector echt kracht heeft. Dat we pioniers zijn in de vrijetijdsindustrie, dat wil ik bereiken.”

Hoe zie jij de organisatie en jouw rol binnen de organisatie over twee jaar?

“De online afdeling is nieuw hier. Mijn rol nu is om ervoor te zorgen dat alle systemen draaien: het is veel opzetten en een fundering leggen. Daarnaast ga ik strategie schrijven. We zijn op dit moment bezig met het marketingplan te vernieuwen. Dat we mooie dingen gaan doen is zeker. Hoe ver we over 2 jaar zijn kan ik nog moeilijk inschatten, maar ik kom je graag over 2 jaar onze succesverhalen vertellen.”

IMG_1064 (1)

Wat fascineert je momenteel het meeste in het vakgebied?

“Het idee dat er iemand rondloopt die een boodschap wil uiten en dat diegene het lef heeft om te zeggen: ‘nu ga ik in een zaaltje staan en een microfoon pakken en ik ga dat verhaal vertellen’, dat vind ik geweldig. Dat gebeurt elke avond in het theaters door middel van toneel, dans, mime of cabaret, of welke genre je dan ook noemt. En dat mensen bereid zijn om ervoor te betalen, vervolgens vanuit de hele stad de tram pakken en naar een theater komen om te kijken naar een persoon die een boodschap te vertellen heeft. Dat vind ik fascinerend.

Ik wil die artiesten helpen, dat is eigenlijk wat ik doe. Er zijn veel artiesten die fantastisch zijn, maar die niet voor volle zalen staan. Dan ben ik heel blij dat ik op de marketingafdeling werk en dat ik daar elke dag aanwezig mag zijn om hun zaal vol te krijgen.”

Welke (marketing)trends en/of ontwikkelingen vind je momenteel het meest belangrijk voor de cultuursector?

“Ik vind het enorm belangrijk dat de informatiesystemen beter aan elkaar gekoppeld kunnen worden. Er zijn daarin op dit moment meerdere initiatieven gaande om informatie tussen producenten en theaters te automatiseren. Maar ik geloof ook wel dat er systemen komen om bepaalde zaken tussen theater en publiek te automatiseren. Ik geloof uiteindelijk in een koppeling van systemen waarin de programmering kan worden ingevoerd met al haar informatie, en hierna dient als output naar verschillende kanalen met verschillende templates.

Momenteel moeten producenten theaters vaak nog bellen of mailen voor de verkoopstand, dat is echt ouderwets. Het is eigenlijk absurd dat dat überhaupt nog zo is. De techniek om dit te automatiseren bestaat al jaren. Het initiatief podiumkunst.info koppelt momenteel kassasystemen aan een centraal systeem waarmee de producent live kan zien hoe hoog de standen zijn per productie. Dat is zeker een stap vooruit en dit biedt mogelijkheden om nog meer informatie te delen. Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan promotiemateriaal, contractgegevens, resultaten van campagnes en CRM gegevens. Veel van dit soort systemen bestaan al, nu nog koppelen door een gestandaardiseerde manier van informatie-uitwisseling af te spreken. En het wordt helemaal mooi als deze informatie automatisch kan worden omgezet naar een nieuwsbrief, website of alle andere uitingen die een theater heeft.

Als we dit soort dingen de komende jaren weten af te spreken, dan is dat een enorme stap vooruit in een nieuwe gezonde balans van ons ecosysteem. Hierdoor kan je opboksen tegen andere vrijetijdsbestedingen zoals televisie en genieten er nog meer mensen van die artiest met die boodschap.”

Tot zover het interview met Richard Zuidgeest. Ben jij of ken jij een cultuurmarketeer die ook recentelijk van baan is gewisseld en graag zijn of haar verwachtingen wil delen? Tip ons via mail of Twitter.

Movers & Shakers wordt mede mogelijk gemaakt door AdresData, de meest volledige en actuele culturele adressendatabase.