door op 07-12-2009 12:12ARTIKELOnline marketing

Investeren in new & social media

De Inspiratiedag van Vrijetijdshuis Brabant afgelopen maandag maakte duidelijk dat nieuwe media snel groeien en eerder in een volwassen fase zijn dan ik dacht. Zelfs augmented reality is geen toekomstmuziek meer. Iedere smart phone met gps kan al een applicatie zoals Layar installeren en meteen gebruiken. Ziet er echt gaaf uit overigens, wie wil dat niet hebben? Nieuwe media heeft een ongekend snel groeiende groep gebruikers. Niet alleen onder jongeren, maar in allerlei delen van de maatschappij. Niet morgen maar vandaag al!

Vaak met grote budgetten streven we bij directe communicatie met onze klant naar het ideaal: het zenden van de juiste boodschap naar de juiste persoon op het juiste moment, en tegenwoordig het liefst interactie hieraan toegevoegd. Nieuwe en social media bieden deze mogelijkheden. Wat is er nu mooier om informatie te verstrekken, op maat, waar en wanneer de consument daar zelf om vraagt? Deze ontwikkelingen vragen om acute investeringen. In geld voor technische expertise. In uren, omdat er nog geen echte ‘best practises’ bestaan en learning by doing vooral veel tijd vraagt. En er is een verschuiving van marketing en communicatiebudgetten naar nieuwe en social media nodig. Let wel, de meeste effectiviteit zal behaald blijven uit een goede mediamix. De inzet van nieuwe en oude media samen, die op elkaar afgestemd zijn, en bij voorkeur aan elkaar gekoppeld worden. Ook bijgespijkerd schreef daar al eens over.

Wat moeten we doen? Ermee aan de slag en erin duiken. Kijk kritisch naar je begroting, pas deze aan, verzamel de juiste expertise en informatie om je heen, denk goed na over doelen en dan gewoon doen, leren en bijstellen. Succes en tot ziens, ergens in een blog, social network of op twitter.

Geschreven door Martine Ansems