door op 23-06-2011 10:43ARTIKELOnline marketing

Involve! (Deel 2 – de workshops)

10 juni vond in Soesterberg voor de tweede keer het nieuwe media event voor de erfgoed sector plaats, georganiseerd door MuseumFuture. Dit keer was het thema ‘Involve! Deel je mee?’ waarin het grotendeels draaide om verschillende manieren het publiek meer te betrekken bij de musea. De dag bestond uit een keynote door Anna Ketting van de KLM, verschillende workshops en een afsluitend Tribunaal.

In dit verslag worden enkele van de workshops besproken.

Workshop ‘Twitteren in het Museum’ van Museum Boerhaave

Na de keynote van Anna Ketting (KLM) en een korte pauze, begon de eerste workshopronde. Ik was aanwezig bij een workshop over Twitter, en hoe dit ingezet kan worden voor musea, gepresenteerd door @veermus.

Museum Boerhaave maakt gebruik van social media om Museum Boerhaave meer naamsbekendheid te krijgen, meer aandacht te krijgen in de pers en het netwerk te vergroten. Het hoeft niet per se te leiden tot meer bezoeken. Hiervoor worden op dit moment meerdere dingen ingezet: een blog, Facebookpagina, YouTubeaccount, FlickR groep en Twitter. De blogs zijn bedoeld om ruimte te bieden aan langere verhalen over de collectie van het museum. Het is opvallend, maar een goed teken, dat de blogs die door conservatoren geschreven worden veel beter gelezen worden, dan de blogs die geschreven worden door de communicatiemedewerkers. Op FlickR worden foto’s verzameld die bezoekers hebben gemaakt, er mag namelijk gefotografeerd worden in het museum. Twitter is aan Facebook gekoppeld dus alles wat er op Twitter geplaatst wordt verschijnt automatisch op Facebook (mijn tip aan Museum Boerhaave: niet doen, dat is zonde).

Museum Boerhaave heeft op dit moment verschillende soorten followers op Twitter: Pers, mensen uit Leiden, bezoekers, nerds, museumcollega’s, musea en jeugd. Naast het plaatsen van links naar de blogs, naar foto’s en video’s en het reageren op mentions, spelen zij spelletjes op Twitter. #dinsdagdeuntje, #woensdagweetje & #zooms zijn 3 van de spelletjes die actief zijn gespeeld op Twitter. #dinsdagdeuntje hield in dat er naar aanleiding van een term muziek bij gezocht moest worden. Denk bijvoorbeeld maar aan “Chemie”, een voorbeeld van muziek hierbij kan de Chemical Brothers zijn. Bij woensdag ging het om weetjes en bij #zooms draaide het allemaal om foto’s. Eerst werd een klein stuk uit een foto (een object uit het museum) getoond met de vraag wat het was, een half uur later werd een groter deel getoond en uiteindelijk de oplossing. Helaas is Museum Boerhaave hiermee gestopt uit tijdgebrek.

Vervolgens mogen we zelf aan de slag met ideeën voor Twitteractivatie. Het resultaat is mooi om te zien, in 15 minuten ontstaan er interessante concepten:

  • Voor een bibliotheek met verschillende doelgroepen: 1 zin van een boek te tweeten en te vragen wie het boek kan raden. Er kan ook gewerkt worden met auteurs
  • Voor een museum over architectuur & modern design die meer jong, hip publiek wil trekken naar het museum van de architectuur: te tweeten over dit design – hier komt als commentaar op dat dit misschien niet het goede doel is, het is lastig om binding te creëren voor iets dat nog moet gebeuren. Als tip komt dat ze beter kunnen proberen jongeren te binden door middel van ervaringen op het evenement en hen vervolgens online te betrekken.
  • Voor een museum over glaswerk met als doelgroep de onbereikte glasnerds en als doel ontbrekende kennis verzamelen over objecten en makers: Door middel van de profiel foto te veranderen de vraag te stellen “Wie ben ik?” en “Wat weet jij over mij” en te hopen dat op deze manier verschillende verhalen loskomen.

De presentatie van Museum Boerhaave

Dutch Game Garden – Speel je mee?

Na de lunch volgde de tweede workshopronde, waarbij ik dit maal bij Dutch Game Garden zat. Martijn van Best vertelde aan de culturele erfgoed sector over de mogelijkheden van games.

Een goede game betrekt spelers bij een spel, geeft hen voldoende vrijheid, maakt nieuwsgierig naar het onderwerp, is moeilijk maar niet frustrerend en beloont de speler. Hierdoor zijn niet alle onderwerpen geschikt voor een game. Het is niet zo dat een game automatisch goed werkt om een moeilijk of saai onderwerp te vertellen. Goede games belonen creatieve toepassing van zelfbeschikking, en wanneer dit geen mogelijkheid is (omdat veel vast moet staan) kan het soms beter zijn een film/boek te maken. Zij hebben namelijk alle drie hun specifieke sterke en zwakke punten.

Voorbeelden van interessante games zijn Tijdtripper, gemaakt door MonkeyBizNIz, voor het Utrechts Archief. Dit is een avonturengame waarbij de speler met een tijdmachine terug in de tijd gaat en avonturen beleeft in het Utrecht van Vroeger; Blog, gemaakt door Ronimo Games, waarbij je een slijm monster bent dat allerlei kleuren achterlaat in Utrecht, zoals deze er in 2030 uitzal zien (na alle verbouwingen); Enercities, gemaakt door PaladinStudios, waarbij je een energiezuinige groene stad moet ontwerpen, bedoeld om jongeren bewuster te maken van energie en energieverspilling.

In de workshop die volgende mochten mensen zelf een spel bedenken. Een groep bedacht een groot bordspel, terwijl een andere zocht naar een manier om zijn museum in een game te verwerken. Het werd na de workshop duidelijk dat een game maken nog niet zo eenvoudig is en zeker in overleg met gamedesigners gedaan moet worden.

De presentatie van Dutch Game Garden

Erfgoed Nederland & Euro Clio

De derde en laatste workshopronde zat ik bij Erfgoed Nederland die spraken over de portal Historiana – Your portal to the past. Deze portal is bedoeld om allerlei onderwerpen met betrekken tot de Europese geschiedenis bij elkaar te brengen. De doelgroep van deze website is 12 tot 22 jaar en hun leraren. De website is op dit moment nog in ontwikkeling.

Op dit moment is de geschiedenis vooral een nationaal verhaal, de trots & pijn van een land. Maar door de internationale sfeer waarin de meeste jongeren zich bevinden, en de cultureel gemêleerde klassen die er tegenwoordig zijn is het nodig om meer te vertellen dan de nationalistische geschiedenis. Historiana is opgezet om leraren hierbij te helpen.

De website is op meerdere manieren toegankelijk, de bezoeker kan kiezen uit verschillende thema’s, locaties, mensen, zoekwoorden en typen bronnen. Doordat er niet 1 verhaal is, maar meerdere delen en oogpunten is het moeilijk 1 lijn te vormen op de website. Daarom bestaat deze uit verschillende bouwstenen en biedt ruimte voor multiperspectiviteit. Overal word aangegeven waarom iets gebeurde, maar ook hoe dit door verschillende groepen ervaren werd, hoe mensen reageerden en wat de consequenties waren.

Persoonlijk vind ik het er nog wat basic uit zien, erg simpel voor een doelgroep die gewend is aan interactie, veel beweging en veel visualisatie. Ik krijg hier als antwoord op dat doordat je zelf door de informatie kunt springen jongeren het wel leuk zullen gaan vinden, en dat het voornamelijk ook een goede tool voor docenten is. Het project lijkt me belangrijk, dus ik hoop dat ze gelijk hebben en jongeren deze portal veel zullen gaan gebruiken wanneer deze online gezet is!

Winnares Columnwedstrijd & EndNote

De dag wordt afgesloten met de uitreiking van de E-reader aan de winnaar van de columnwedstrijd. Deze ging na een spannende strijd naar Marie-Paule Fritschy met haar artikel “Parels voor de Kunsten”. Uiteindelijk startte het Tribunaal, georganiseerd door het verzetsmuseum van Zuid-Holland. Bij het Tribunaal worden scholieren voor moeilijke kwesties gesteld en moeten stemmen of zij voor of tegen zijn. Denk bijvoorbeeld aan of een meisje een hoofddoekje mag dragen in een restauurant, wanneer petjes en hoeden verboden zijn, het zijn tenslotte allemaal hoofddeksels. Vervolgens krijgen de jongeren na het stemmen te horen wat de consequenties zijn van hun stemgedrag. Normaal gesproken kan er gestemd worden met kastjes die helaas niet werkten vanwege technische problemen. De zaal moest dus stemmen door de handen in de lucht te steken. Hierdoor kregen we ook geen consequenties te horen (de score bleef steeds 50%) wat ik persoonlijk erg jammer vond.

Conclusie

Het was een zeer geslaagde dag met veel indrukken, ideeën en concepten. Voor meer info:

Geschreven door Natalie