Cultuurmarketing Awards
door op 09-04-2019 13:48ARTIKELMarketingcommunicatie

74 inzendingen voor de Cultuurmarketing Awards 2019: wie doen er mee?

Om kans te maken op een nominatie voor de Cultuurmarketing Awards 2019, stuurden culturele instellingen en jonge marketingtalenten uit heel Nederland en België de afgelopen maand hun beste marketingcases in. Nu de inschrijving is gesloten, zetten we trots alle inzendingen op een rij.

De vakjury heeft ditmaal maar liefst drie prijzen uit te reiken: de Merk & Loyaliteit Award, de Campagne Award en de Young Talent Award. Daarnaast zal het publiek tijdens de uitreiking op 27 juni ook zijn of haar stem laten horen voor een overkoepelende publieksprijs. In totaal maken 60 culturele instellingen en 14 marketingtalenten kans op een prijs. Benieuwd wie meedoen (of wie je concurrenten zijn)? Hieronder vind je een overzicht van alle kanshebbers per Award.

Merk & Loyaliteit Award

Binnen deze categorie vallen merkstrategiecases die bijdragen aan de lange termijnontwikkeling van het culturele merk. De volgende culturele instellingen doen mee:

DeLaMar Theater
deSingel
Frans Hals Museum
De Kleine Komedie
Leiden International Film Festival
Metropool
Mezz
Museum Boijmans Van Beuningen
Museum Catharijneconvent
Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid
Het Nieuwe Instituut
Parktheater Eindhoven
Platform C
Provincie Fryslân
PS|theater
Rijksmuseum Boerhaave
Rotterdams Philharmonisch Orkest
Spoorwegmuseum
SPOT Groningen
Stadsschouwburg De Harmonie
Stadsschouwburg Nijmegen
Stichting Leeuwarden-Fryslân 2018
Stichting Letterteken
Stichting Theaters Diligentia & PePijn
TapasTheater
Theater Rotterdam
TivoliVredenburg
Toneelgroep Maastricht
de Warande
WeMakeTheCity

Campagne Award

Binnen deze categorie is de jury op zoek naar effectieve, creatieve en innovatieve marketingcommunicatiecases; campagnes of acties met een afgebakende begin- en eindtijd en (een) duidelijk gestelde doel(en). De volgende campagnes maken kans op een nominatie:

013 Poppodium – Najaarscampagne 2018
ARTIS – Moord in ARTIS
Centraal Museum Utrecht – Utrecht, Caravaggio en Europa
Cultuurcentrum Brugge – Brugotta Tribute Tom Waits
Drents Museum – Campagne Iran – Bakermat van de beschaving
Eindhoven365 – Another City Trip
Eye Filmmuseum – Martin Scorsese – The Exhibition
Filmhuis Den Haag – Festival Anatolië
International Film Festival Rotterdam – Feel IFFR
Korzo – Community building India Dans Festival
Kunsthal – Kunsthallucinaties
Left of the Dial Festival (Rotown) – Fake news marketingcampagne Left of the Dial Festival 2018
Luxor Theater Rotterdam – Musicals aan de Maas
Maas theater en dans – 270 mini influencers
Museum Boijmans Van Beuningen – Verzot op Rubens
Museumnacht010 – Herontdek de nacht
MuseumTV – Bingo Battle
Muziekgebouw Eindhoven – De favorieten van…
Nationaal Archief – Topstukken in perspectief
Nederlands Dans Theater – NDT Keuzehulp
De Nieuwe Kolk – Letter voor Letter
Pakhuis de Zwijger – Week tegen Racisme
philharmonie zuidnederland – Bucketlist Concerts
Rijksmuseum – Lang Leve Rembrandt
Stichting Literatuur Prijs – Start Jouw Leesclub
Stichting N8 | Museumnacht Amsterdam – Campagne Museumnacht Amsterdam 2018
Stichting Nieuwe Helden – Goud van Brabant
Toneelgroep Maastricht – Zwart Water
voordekunst – Het past op voordekunst
WOO HAH! festival – Campagne WOO HAH! festival 2018

Young Talent Award

De Young Talent Award is een nieuwe Cultuurmarketing Award voor een cultureel marketingtalent van 30 of jonger. Veertien jonge talenten zullen strijden om deze nieuwe prijs:

Boudewien Chalmers Hoynck van Papendrecht (Van Gogh Museum)
Femke Pijls (Stedelijk Museum Amsterdam)
Iris van der Valk (Het Concertgebouw)
Jeroen de Jager (Luxor Theater Rotterdam)
Joost van Abeelen (013 Poppodium & WOO HAH! festival)
Jordy den Haan (Stichting N8 | Museumnacht Amsterdam)
Lester Ferdinandus (TivoliVredenburg)
Mathijs van Zantvoort (TivoliVredenburg; v.h. Muziekgebouw Eindhoven)
Mick Groeneveld (Tropenmuseum)
Mila Stolk (Museum Boijmans Van Beuningen)
Milou Elbersen (The Waterhouse Gallery)
Sandra Buijs (Rijksmuseum Muiderslot)
Thomas Siemonsma (Hedon & Buro Ruis; v.h. De Zwolse Stadsproductie)
Yrthe van der Wolf (Stichting Koninklijke Defensiemusea)

En nu?

De juryleden buigen zich de komende weken over alle inzendingen en zullen binnen elke categorie hun favorieten nomineren. Culturele instellingen ontvangen schriftelijk uitslag en feedback; de drie finalisten van de Young Talent Award krijgen de kans zichzelf in mei aan de jury te presenteren. Tijdens de uitreiking op 27 juni komen we bij elkaar in TivoliVredenburg om de successen binnen de sector te vieren, en worden de vier prijzen uitgereikt.

De Cultuurmarketing Awards 2019 zijn niet mogelijk zonder de bijdrage van onze partners die de culturele sector een warm hart toedragen. Wij danken Afdeling Cultuur, BranddoctorsBreda University of Applied Sciences, Centercom, Peppered en Ster & Cultuur voor hun bijdrage.

Awards 2019 logo's