ISAAC 1 - credits Kaatje Verschoren
door op 13-08-2019 12:54ARTIKELHuman

Isaac Monté: “Als ontwerper ben ik constant bezig met de zoektocht naar de grens tussen kunst en wetenschap.”

Material driven designer Isaac Monté maakt werken vanuit een fascinatie voor ongewone materialen en het manipuleren van deze materialen. Zo maakte hij maskers van aangereden dieren in het verkeer (‘Les Sauvages’), lampen en vazen van overgebleven vlees uit supermarkten (‘The Meat Project’) en momenteel onderzoekt hij de groei van stalagmieten. Veel van Montés werken snijden een sociaal-maatschappelijk thema aan. In dit interview met Cultuurmarketing vertelt hij over hoe hij zichzelf als kunstenaar en product designer ziet en over zijn visie op ondernemerschap.

Monté studeerde Interieurarchitectuur aan de LUCA School of Arts in België, waarbij hij één jaar Interieurarchitectuur & Meubelontwerp in Noorwegen deed. Daar merkte hij dat hij op kleine schaal wilde ontwerpen en deed vervolgens de bachelor Product Design aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam, waar hij nu ook lesgeeft. Een belangrijke les tijdens zijn studie was dat hij zichzelf meer moest uitdagen. Hieruit ontstond zijn eerste project ‘Les Sauvages’. Hij verzamelde dode dieren die hij langs de weg vond, vilde en looide deze, waardoor alleen het bont overbleef. Hier maakte hij maskers van. Het was het eerste project waarbij Monté ongewone materialen manipuleerde en dit is altijd de basis gebleven van al zijn projecten.

Na zijn studie richtte Monté Sweatshop Deluxe op, een productiebedrijf en designlabel met het doel om jonge ontwerpers te ondersteunen. Met dit initiatief won hij de Henri Winkelman Award, een award die elk jaar wordt uitgereikt door Stichting Ondernemersbelangen Rotterdam. Met een beloning van € 10.000,- steunen zij jonge, innovatieve ondernemers. Daarnaast kwam Monté in aanmerking voor de Deelregeling Professionalisering van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie. Dit is een subsidieregeling voor een nieuwe generatie ontwerpers en makers die werkzaam zijn in de architectuur, vormgeving of digitale cultuur. Monté: “Hier heb ik geleerd dat het belangrijk is om een focus te vinden. Voor mij was dat kristal, omdat dit breed toepasbaar is. Op kleine schaal heb ik bijvoorbeeld sieraden gemaakt, maar ik zou dit ook kunnen toepassen op de architectuur. Ik heb gekozen voor kristal, omdat het een materiaal is dat ontstaat uit de samenwerking tussen ontwerper en de natuur.”

Wij kunnen als kunstenaar nog veel beter duidelijk maken dat kunst niet onbetaalbaar is.

Hij richt zich voornamelijk op galeries en musea en verkoopt zijn werk daar. “Veel mensen denken dat kunst bedoeld is voor musea en galeries en denken daardoor dat het onbetaalbaar is. Dat is niet zo, en dat kunnen wij als kunstenaars nog veel beter duidelijk maken.”

Waar komt je fascinatie voor ongewone materialen en het manipuleren van deze materialen vandaan?

Ik kom van het platteland, waar we geen Gameboy of Playstation hadden. In plaats daarvan bouwden we hutten en speelden we in de modder. Ik denk dat je daar als kind meer geneigd bent om te experimenteren en te maken dan bijvoorbeeld in de stad. Toen ik de bachelor Product Design aan de Willem de Kooning Academie deed, deed ik alles volgens het boekje, totdat ik een keer te horen kreeg: “Daag jezelf uit en durf een keer op je bek te gaan.” Dat heb ik toen gedaan met het project ‘Les Sauvages’. Ik denk dat die fascinatie er altijd al in zat, maar deze docent wist het uit te lokken.

Je wordt een design activist genoemd door onder andere Chris Kabel, één van de juryleden die jouw afstuderen beoordeelde. Waarom?

Ik snijd met mijn werken een sociaal-maatschappelijk thema aan, zoals voedselverspilling, de bontindustrie of het gedrag van rokers. Dit in combinatie met mijn fascinatie voor een materiaal is het startpunt van mijn projecten.

Als jonge ontwerper ben je heel erg zoekende naar je signatuur en plek in het systeem. Iedereen om je heen wil weten wat je nou eigenlijk bent. Een kunstenaar? Een product designer? Als ik mezelf nu zou moeten omschrijven in één zin, dan zou ik zeggen dat ik een material driven designer ben. Soms is dat meer een design activist, soms meer een kunstenaar en soms meer een product designer. Het gaat mij om het experimenteren en het werken met die materialen.

IMG_3847 chrystal knots Isaac Monte

Waar ben je momenteel mee bezig?

Sinds een aantal jaar heb ik een fascinatie voor kristallen en hoe deze groeien. Ik heb heel lang geëxperimenteerd met mineralen. Ik laat mineralen oplossen in water, deze oplossing laat ik vervolgens warm worden en weer afkoelen.

Als ontwerper ben ik constant bezig met de zoektocht naar de grens tussen kunst en wetenschap en hoe dat elkaar kan versterken. Tijdens mijn laatste project ‘Crystal Knots’ heb ik lichtobjecten gemaakt. Hiervoor heb ik de proteïnestructuur in ons lichaam als startpunt genomen. De lichtobjecten zijn geïnspireerd op hoe proteïne in ons lichaam gevormd worden, hoe ze in een knoop zitten en hoe ze reageren op elkaar. Wat ik nu op grote schaal laat zien met lichtobjecten van kristal, is wat in de wetenschap op een kleine schaal onderzocht wordt met kristallografie.

Heb je bij het maken van jouw werk een bepaald publiek voor ogen?

Ik denk dat ik mijzelf belemmer als ik in de experimentele fase aan mijn publiek denk. Ik ben vooral aan het maken en aan het experimenteren, maar hou altijd in mijn achterhoofd dat er iets uit moet komen wat verkocht kan worden.

Ongeveer twee jaar geleden rondde je de succesvolle crowdfundingcampagne Crystals af. Wat heeft deze campagne voor je betekend?

Met Crystals maakte ik grotere kristallen objecten, van stoelen en tafels tot hele wanden. Met de campagne die ik daarvoor voerde heb ik vrij onverwacht een groot publiek bereikt. Dat waren niet alleen de mensen die mij al kenden, maar ook onbekenden. Dit zorgt weer voor veel mond-tot-mondreclame. Met het geld dat de campagne opleverde, kon ik een groot metalen bad bouwen dat wordt verwarmd door een gasbrander.

Het was voor mij een grote eye-opener dat veel mensen verbaasd waren dat mijn werk ook te koop is. Nu leg ik daar meer de nadruk op door de prijzen bij mijn werken te vermelden en mensen te vertellen dat mijn werk ook te koop is.

Fotocredits: Kaatje Verschoren (header), Margherita Soldati (portretfoto) & Monica Monté (Crystals)