Wat doe je als je organisatie negatieve bekendheid krijgt?

De basisregels van issuemanagement

#PR
27 feb 2019

Lot Dercksen, manager communicatie en marketing bij het AFK, deelt haar tips en tricks over issuemanagement en bespreekt enkele voorbeelden uit het werkveld. 

Door de redactie

Met een jarenlange werkervaring in de journalistiek en pers- & pr-beleid is Lot Dercksen inmiddels vijf jaar werkzaam als manager communicatie en marketing bij het Amsterdams Fonds voor de Kunst. In deze en haar voorgaande functies bij Vlisco Group en het Prins Claus Fonds deed zij ervaring op met issuemanagement.

In tegenstelling tot wat het woord ‘issuemanagement’ misschien doet vermoeden, gaat dit onderdeel binnen de pr verder dan enkel het managen van problemen die zich al hebben voorgedaan. Volgens Dercksen is de kern van issuemanagement dat de organisatie zoveel mogelijk anticipeert op de vraag: wat ga je doen als je organisatie negatieve bekendheid krijgt? Het gaat daarbij niet enkel over negatieve beeldvorming in de kranten of op het internet. Ook kan dit negatieve beeld ontstaan door politieke vragen die worden gesteld of een lobby in het werkveld. Dercksen geeft dan ook aan dat het grootste gedeelte van issuemanagement achter de schermen plaatsvindt.