Artikelen 2019
door op 17-12-2019 15:01ARTIKELMarketingcommunicatie

Jaaroverzicht: de 10 artikelen van 2019 die je gelezen moet hebben

Met het einde van het jaar in zicht, blikken we graag terug op een jaar vol inspirerende cases, geleerde lessen en scherpe interviews. Dit zijn volgens ons de 10 artikelen van 2019 die je gelezen moet hebben.

Rajae El Mouhandiz: “Diversiteit mag geen smeermiddel zijn om aan subsidie te komen.”

Radjae El Mouhandiz is muzikant, dichter en regisseur en reageerde als maker op het nieuwe advies voor het cultuurbestel voor de periode 2021-2024: Cultuur dichtbij, dichtbij cultuur. In dit interview met Cultuurmarketing pleit ze voor de noodzaak van een inclusievere kunst- en cultuursector. Lees hier het hele interview.

Podcastpioniers SCHIK: podcasts zijn de perfecte vorm voor breekbare menselijke verhalen

AudioCollectief SCHIK begon met het maken van narratieve podcasts toen dit medium nog niet zoveel bekendheid had. Ondanks dat wonnen ze al meerdere prijzen. In dit interview gaan de makers in op de voordelen van podcasts voor de kunst- en cultuursector en hun visie op de toekomst van het medium in de Nederlandstalige markt.

audiocollectief schik Kevin Faingnaert podcast storytelling

Resultaten Cultuurmarketing Onderzoek 2019: vergelijk jouw marketingbudget met anderen

Jaarlijks onderzoekt Cultuurmarketing de trends en ontwikkelingen op het gebied van cultuurmarketing. De afgelopen vijf jaar zijn er meer middel- en grote marketingbudgetten beschikbaar gekomen in de kunst- en cultuursector. In dit artikel vind je de belangrijkste resultaten van dit jaar.

cultuurmarketing onderzoek

Hoe vergroot je de toegankelijkheid van je organisatie en wat kun jij doen als marketeer?

Met het project ‘HNT onbeperkt’ maakt Het Nationale Theater voorstellingen toegankelijk voor mensen met een beperking. In deze blog vertelt Anne Helsen op welke manier het theater dat doet en geeft zij tien tips hoe je als marketeer een bijdrage kunt leveren aan de toegankelijkheid van je organisatie.

Bij de voorstelling Robotje van HNTjong vertaalt de tolk Nederlandse gebarentaal de tekst en de geluiden van de voorstelling.

TapasTheater: nieuw theaterconcept dat aansluit bij veranderende klantwensen

De Cultuurmarketing Awards 2019 zijn gewonnen door TapasTheater, voordekunst, Rotown en Joost van Abeelen. In deze praktijkcase lees je het nieuwe theaterconcept TapasTheater is ontwikkeld vanuit de 5 P’s van de marketingmix.

TapasTheater van buiten

6 lessen over het toepassen van digitale technologie in je organisatie (ledensectie)

Tijdens de Cultuurmarketing inspiratiemiddag over tech & marketing deelden verschillende sprekers hun visie op het inzetten van digitale technologie in de culturele sector: van AR en VR tot escaperooms en interactieve concerten. Dit zijn de belangrijkste tips voortkomend uit de lessen van het Anne Frank Huis, poppodium de Effenaar en het Mauritshuis.

Cultuurmarketing presentatie.

Koen Brakenhoff over de nieuwe koers van Opera Ballet Vlaanderen: “We gaan de hele wereld laten zien wat we hier maken.”

Koen Brakenhoff is sinds januari 2019 directeur Marketing & Development bij Opera Ballet Vlaanderen. In dit interview met Cultuurmarketing vertelt hij over zijn visie op de rol van marketeer in een culturele organisatie, de uitdagingen in zijn nieuwe functie en de verschillen die hij opmerkt tussen Nederland en Vlaanderen.

The Unstagrammables – Delft ‘lelijke’ kunst het onderspit op Instagram?

Saskia du Bois is verantwoordelijk voor de marketing en communicatie in het Stedelijk Museum Amsterdam. In deze blog vertelt ze welke kunst het goed doet op Instagram en welke kunst het museum bewust van het platform laat.

Instagram op mobiel.

Datagedreven guerrilla-marketing vergroot aantal inzendingen op crowdfundingplatform voordekunst

Met de campagne ‘Het past op voordekunst’ behaalde crowdfundplatform voordekunst zowel meer crowdfundcingscampagnes als donaties. Hoe voordekunst dat voor elkaar kreeg en waarom hen dat een Cultuurmarketing Award opleverde, lees je in deze praktijkcase.

voordekunst campagne

Het LAM is een radicaal ander museum door op alle vlakken in te zetten op toegankelijkheid

De figuurlijke betekenis van het LAM is ‘kunst voor iedereen’. Er is geen voorkennis van kunst nodig, want het museum draait om kijken, ontdekken, plezier beleven en verwondering. In deze praktijkcase lees je hoe het LAM zich richt op families en hen een connectie met de collectie wil laten maken.
Toegaknelijkheid. Bezoekers kijken vanaf het openbare pad naar binnen bij het LAM. Foto- Bibi Veth.jpg