door op 05-01-2016 11:08ARTIKELMarketingcommunicatie

Jaaroverzicht: de 10 leukste artikelen van 2015

Voor de jaarwisseling gaven we een overzicht van de best gelezen artikelen van 2015. Nu zijn we terug met een nieuw lijstje, dit keer eentje met onze ‘verborgen pareltjes’. Dit zijn de artikelen die wij zelf het beste, leukste of interessantste vonden en die jij als lezer zeker niet gemist mag hebben. De 10 leukste artikelen van 2015 in een alternatief jaaroverzicht.

1. Vera Seriese van Het Nationale Toneel pleit voor meer samenwerking

Movers & Shakers Vera Seriese
Cultuurmarketing sprak Vera Seriese over haar nieuwe baan bij het Nationale Toneel en haar visie op cultuurmarketing. Seriese vertelt dat ze gelooft in de kracht van cultuur en collectiviteit. Wat ze daar mee bedoelt lees je hier.

1. Ken je klant: het belang van CRM voor de culturele sector volgens expert Pieter de Rooij

Flickr / cc / Marco Belluci
CRM expert en docent van de Cultuurmarketing leergang over CRM in de cultuursector: Pieter de Rooij zette de basisprincipes van CRM op een rij. Je leest het interessante artikel hier.

1. 8 (bijna) gratis online tools voor culturele instellingen

door MEST

Flickr / cc / Pictures of Money
Omdat de cultuurmarketeer zelden een te groot budget heeft, zette MEST een aantal tools op een rij die (bijna) gratis zijn voor de culturele sector. Hier vind je uit welke dit zijn.

1. Sietske Ridders doet het anders: je brood verdienen met kleurplaten

door de redactie

In de rubriek ‘Doet het anders’ interviewt Cultuurmarketing kunstenaar met een creatieve kijk op marketing. In dit artikel interviewden we conceptstrateeg en kleurplatenmaakster Sietske Ridders.

1. Goede marketingcampagnes, hoe doe je dat? 3 creative directors geven hun gouden tip.

door Tessel Stam

Tips cultuur campagne
Voor dit artikel belden we met creative directors van Grrr, Vruchtvlees en One Oh Five. Zij gaven hun gouden tip die je als marketeer zelf toe kan passen om een campagne tot een groot succes te maken.

1. De nieuwe visuele identiteit van de Koninklijke Muntschouwburg

door Vruchtvlees

Nieuwe visuele identiteit voor de Munt in Brussel
De Koninklijke Muntschouwburg Brussel werkte in 2015, in samenwerking met reclamebureau Vruchtvlees, aan een nieuwe identiteit. Je leest hier hoe Vruchtvlees de traditionele, a-sexy uitstraling veranderde in iets hips en fris.

1. 5 inspirerende marketingcampagnes van de cultuursector over de grens

door Iris van Korven

5 succesvolle internationale marketingcampagnes in de culturele sector
We namen we een kijkje over de grens en zagen vijf inspirerende voorbeelden van opvallende marketingcampagnes uit het buitenland. Je leest het artikel hier.

1. Van hipster tot yup: dit zijn de Millennials

Fotocredit: SSBA Salon
Maarten Bul vertelde op de inspiratiemiddag de geheimen van jongerenmarketing over het verbinden van jongeren met kunst en cultuur. Hij vertelde hoe je jongeren het beste kan bereiken, aanspreken en binden aan je organisatie. De hele case lees je hier.

1. Komt jouw boodschap over? Zo leest de online lezer

door de Anne van Melick

Lezen
Internetgebruikers lezen webpagina’s slechts vluchtig. Ze scannen een pagina, zijn gefocust op plaatjes en foto’s, en klikken door als ze niet in één oogopslag vinden wat ze zoeken. In dit artikel wordt uitgelegd hoe bezoekers jouw webpagina lezen.

1. Interview Cas Boland, hoofd marketing bij het Van Gogh Museum: “Van zo’n sterk merk gaat iedere marketeer watertanden”

Interview Cas Boland Movers & Shakers
In oktober interviewden we Cas Boland voor de rubiek Movers & Shakers. Hij vertelde over zijn nieuw functie als Hoofd Marketing bij het Van Gogh Museum en zijn verwachtingen van en visie op cultuurmarketing.

Fotocredit: Flickr