9593217572_a2bc170950_b
door op 29-12-2015 11:16ARTIKELMarketingcommunicatie

Jaaroverzicht: de 10 meest gelezen artikelen van 2015

Nu het aftellen naar 2016 begint, kijken wij terug op het 2015 van Cultuurmarketing. We hebben dit jaar veel inspirerende, interessante en vermakelijke artikelen geschreven. Maar welke waardeerden onze lezers nou het meest? Om die vraag te beantwoorden zetten we de tien meest gelezen artikelen van 2015 op een rij.

1. De koerswijziging van het Residentie Orkest

Residentie Orkest Foto-SimonVanBoxtel

Linda Grau hielp al eerder Cirque du Soleil aan een beter imago, nu gaat ze het ook bij het Residentie Orkest proberen. De uitdaging is hier net iets anders: het orkest is met 30% gekort op zijn subsidie. Hoe gaat Grau dit aanpakken? Je leest het hier.

1. Meten is weten: zo analyseer je de inzet van social media

door Patricia Liplijn

Flickr / cc / Pen Waggener

Leuk al die social media accounts waar je van alles op post! Maar zonder de cijfers te analyseren weet je niks over je bereik. In dit artikel lees je welke variabelen je moet bekijken.

1. Joep Grooteman, hoofd marketing bij Stadsschouwburg Amsterdam: “Sector is te vaak speelbal van subsidiestromen”

Stadsschouwburg-Amsterdam

In de rubriek Movers&Shakers interviewen we marketeers die onlangs van baan geswitcht zijn. In deze editie een gesprek met Joep Grooteman over zijn nieuwe baan bij de Stadsschouwburg Amsterdam en zijn visie op het vakgebied. Lees het artikel hier.

1. Dynamiek in het poppodium: de week van Susan van der Sluis

De week van Susan van der Sluis - marketeer bij Poppodium Atak

In ‘De week van…‘ maakt een cultuurmarketeer een fotoverslag van zijn of haar werkweek. De week van Susan van der Sluis van Poppodium Atak in Deventer was erg populair.

1. Van contentmarketing tot betaalde advertenties: dit zijn de 5 grootste social media marketing trends

door Tessel Stam

Social media marketing trends

In dit artikel worden de grootste social media marketing trends van 2015 op een rijtje gezet. Lees hier over de opkomst van Snapchat, Instagram en Pinterest.

1. Ruben Israël (Luxor Theater): “CRM is het toverwoord, maar vergeet de Superpromotor niet”

Flickr / cc / James G. Milles

In deze Movers&Shakers een interview met Ruben Israel over zijn functie bij het Luxor Theater. Israel wordt gezien als een van de beste marketeers van cultuurland. Wat hij Cultuurmarketing vertelde over zijn visie op cultuurmarketing is hier te lezen.

1. Resultaten Cultuurmarketing Onderzoek 2015: Marketeers zetten de klant centraal

Cultuurmarketing onderzoek 2015
Cultuurmarketing doet jaarlijks onderzoek naar de stand van zaken in het cultuurmarketing vakgebied. Zo ook in 2015. Hierin kwam onder andere naar voren dat de bezoekersaantallen hoger werden, terwijl de budgetten daalden of gelijk bleven. Het hele onderzoek lees je hier.

1. VICE: marketing voor een digitale generatie

door de redactie

VICE: marketing voor een digitale generatie

Sjoerd Raaijmakers, publisher bij Vice Benelux, gaf een presentatie over jongerenmarketing. Hier gaf hij een kijkje in de keuken bij VICE en vertelde hoe je marketing kan inzetten voor de jongeren van nu. Je leest het hier.

1. Onderzoeksrapport: Wat is de toegevoegde waarde van de Museumkaart?

door Hassina Bahar

Onderzoeksrapport Museumkaart

In 2015 organiseerde Cultuurmarketing de Cultuurmarketing awards. Onderdeel daarvan was de uitreiking van de scriptieprijs aan het beste scriptieonderzoek op het gebied van marketing, communicatie, ondernemerschap, beleid en organisatie in de culturele sector. De winnares was Hassina Bahar, met haar onderzoek naar de Museumkaart. Het onderzoek werd goed gelezen op onze site. Let op, dit artikel is members only: alleen te lezen met een (gratis) account.

1. Cultureel persbericht versturen? Pas op voor deze vier valkuilen

door Tessel Stam

Persbericht tips

Het best gelezen artikel van 2015: valkuilen bij het schrijven van een cultureel persbericht. Met behulp van deze tips vergroot je de kans op publicatie van je persbericht!

Fotocredit: Flickr