Flickr / cc / 55Laney69
door op 08-01-2015 13:43ARTIKEL

Jaaroverzicht: de 10 meest gelezen Cultuurmarketing artikelen van 2014

Lijstjes zijn hot, en dan vooral eindejaarslijstjes. Wij vonden dat we niet achter konden blijven, en zijn daarom de afgelopen week onze statistieken ingedoken met als resultaat: de top 10 best gelezen artikelen van 2014! Voor ons een mooi jaar waarin we het online platform hebben uitgebreid door veel nieuwe rubrieken te lanceren en de frequentie van berichten hebben opgeschroefd, wat ook werd beloond door een flinke stijging in bezoekersaantallen. We blikken terug op de artikelen die in 2014 het best zijn ontvangen.

Van Gogh Museum10. Case: Van Gogh Museum: een snelle organische groei op Facebook

Presentatie door Charlotte Bosman

Facebook bleek ook dit jaar een populair onderwerp te zijn. Meerdere cases op het gebied van Facebook verschijnen in onze top 10. Het Van Gogh Museum bijt op plek 10 het spits af. Charlotte Bosman gaf op onze inspiratiemiddag Strategisch scoren met Facebook een presentatie over de groei van de Facebook pagina die door haar is gerealiseerd zonder de inzet van advertenties. Lees hier meer over in de case. Ook wij waren enthousiast over de expertise van Charlotte, daarom hebben wij haar gevraagd om voor Cultuurmarketing de tweedaagse cursus social media strategie te geven. Deze gaat eind van deze maand van start.

Fotocredit: Flickr/cc/Mr.TinDC9. De basislessen van jongerenmarketing

Geschreven door Nikki van Stipdonk

Jongerenmarketing was een veel terugkerend onderwerp op onze website vanwege de inspiratiemiddag over jongerenmarketing op 2 oktober. We vinden twee artikelen terug in de top 10. Deze vijf basislessen bleken erg gewaardeerd te worden door onze lezers, want het bereiken van een jonge doelgroep is vaak makkelijker gezegd dan gedaan.

Soldaat van Oranje8. Case: De marketingstrategie van Soldaat van Oranje

Presentatie door Nicole van den Ham

Soldaat van Oranje is de langste lopende voorstelling van Nederland. Nicole van den Ham vertelde tijdens de seizoensopening van Cultuurmarketing over de marketingstrategie van de musical en hoe deze heeft geresulteerd in meer dan 1.000.000 bezoekers. Lees er meer over in de case.

Vijf veelgemaakte fouten in emailmarketing7. Vijf veelgemaakte fouten in emailmarketing

Geschreven door Nikki van Stipdonk

E-mail is nog steeds één van de meest krachtigste middelen van de marketingcommunicatiemix. Belangrijk dus om te weten hoe je email zo effectief mogelijk kunt inzetten voor jouw organisatie. In dit artikel vijf veel voorkomende fouten in emailmarketing.

Fotocredit: SSBA Salon6. Jongeren en cultuur: ken je deze initiatieven al?

Geschreven door Patricia Liplijn

Het artikel over jongereninitiatieven bleek erg populair te zijn onder onze lezers. Maar zeg nu zelf, wat is er nu fijner dan een overzichtelijk lijstje met tien nieuwe en/of succesvolle jongereninitiatieven in cultuurland?

Dieke van der Spek 5. Drukker dan druk: de week van Dieke van der Spek

Geschreven door Dieke van der Spek

Dieke van der Spek, aka Ludieke Marketing & Communicatie, was dit jaar de eerste deelnemer aan de rubriek ‘De week van…’. Zij legde haar week vast in foto’s en tekst. En de titel blijkt terecht: Dieke vliegt van hot naar haar en is werkzaam voor o.a. het Nationale Toneel, Theater Bellevue en festival De Betovering. Bekijk haar week hier.

Case Rijksmuseum4. Case: De Facebook strategie van het Rijksmuseum

Presentatie door Linda Volkers

Deze case stamt uit 2013, maar bleek ook in 2014 interessant en relevant genoeg te zijn. Op plek 4 blijkt deze case één van de best gelezen artikelen op Cultuurmarketing.nl. Door de een spraakmakende Facebook campagne waarbij gedurende 99 dagen elke dag een update werd geplaatst over een voorwerp of kunstwerk uit de collectie van het Rijksmuseum kreeg het museum er ongeveer 80.000 likes bij.

Case Vice3. Case: VICE: Groei door hoogwaardige contentmarketing

Presentatie door Sjoerd Raaijmakers

VICE is een toonaangevende speler op het gebied van het bereiken van jongeren tussen de 16 en 35 jaar oud. Succesfactor? Digitale content. VICE legt de nadruk op het produceren van spraakmakende video’s en bezoekers spenderen gemiddeld 20 minuten op de website. Lees hier meer over de strategie van VICE.

Case Solar Weekend2. Case: De Facebook strategie van Solar Weekend

Presentatie door Teisje van Emmerik

De strategie van Solar Weekend is gericht op community building en het voorbereiden tot aankoop. Ook hier blijkt Facebook een belangrijk onderdeel van de strategie te zijn. In de case lees je hoe Solar omgaat met verschillende doelgroepen op Facebook, geleerde lessen met betrekking tot content en het betrekken van sponsoren.

Cultuurmarketing onderzoek 20141. Cultuurmarketing onderzoek 2014: Sector zet in op hogere bezoekersaantallen

Geschreven door de redactie

Ook dit jaar deed Cultuurmarketing onderzoek onder cultuurmarketeers en het artikel met de onderzoeksresultaten bleek het populairste te zijn onder onze lezers. Met behulp van 650 marketeers brachten we actuele ontwikkelingen in het vakgebied, de kennisbehoefte van marketeers en trends in de sector in kaart. De belangrijkste resultaten gemist? Kijk hier dan terug!

Mocht je na deze top 10 nog niet uitgelezen zijn, dan staan hier al onze artikelen op een rij. Ook kan je hier op de hoogte blijven van het laatste nieuws, of meer lezen over diverse cases en onderzoeken.

Daarnaast betekende 2014 zoals eerder genoemd een aantal nieuwe rubrieken voor Cultuurmarketing.nl. Zo hebben we  marketeers geïnterviewd die recentelijk van baan zijn gewisseld in Movers & shakers, leggen marketeers hun week vast in De week van en vertellen makers over hun visie op marketing in de rubriek Doet het anders. Op naar een minstens zo mooi 2015!

Fotocredit: Flickr