Jaaroverzicht 2017
door op 22-12-2017 10:40ARTIKELMarketingcommunicatie

Jaaroverzicht: de 10 leukste Cultuurmarketing artikelen van 2017

Eerder verscheen al ons jaarlijstje met de 10 best gelezen artikelen in 2017. Toch konden we het niet laten om zelf ook een lijst samen te stellen. Daarom hier 10 artikelen die de redactie van Cultuurmarketing zelf het leukst, interessantst en/of meest spraakmakend vond. Én die jij als lezer zeker niet mag missen.

10. Pieta Koopman: “Geen marketing op gevoel, maar een lange termijnstrategie gebaseerd op cijfers en analyses.”Pieta Koopman

Cultuurmarketing sprak met Pieta Koopman, Hoofd Marketing, Communicatie en Sales bij Theater Utrecht. Ze deelt met ons haar visie en haar ambities voor Theater Utrecht voor de rubriek ‘Movers & Shakers.’ Lees hier het interview.

9. Voorbij bezoekfrequentie: 3 ideeën voor kenmerken om klanten te segmenteren

De eerste stap bij segmentatie is vaak een indeling op basis van bezoekfrequentie. Maar er is meer mogelijk. Data-analist Sara Oomen geeft enkele ideeën naar aanleiding van de segmentaties die zij voor culturele instellingen maakt. Lees hier haar blog.

8. Luxor Theater Rotterdam & Naturalis winnaars Cultuurmarketing Awards 2017

We kunnen terugkijken op 11 inspirerende cases die zich nomineerden voor de Cultuurmarketing Awards 2017.

7. Neuromarketing in de cultuursector: meet de beleving

Wat als je als culturele instelling in het hoofd van je bezoeker kan kijken? Marcel Bastiaansen, senior lector en onderzoeker, geeft tijdens een Cultuurmarketing bijeenkomst een presentatie over de kansen van neuromarketing voor de cultuursector. In dit artikel bespreken we wat neuromarketing is én hoe het werkt.

6. Wat de commerciële sector van cultuurmarketing kan leren (en andersom)Commerciële sector

Hoe ver mogen cultuurmarketeers gaan om de consument te overtuigen, en ligt dat anders dan voor de commerciële sector? Een divers panel sprak zich uit over de verschillen en overeenkomsten tussen marketing in de commerciële en culturele sector.

5. Onderzoeksresultaten Cultuurmarketing 2017: bezoekersaantallen blijven stijgen en budgetten zijn stabiel

Cultuur onderzoek 2017

Sinds 2013 onderzoekt Cultuurmarketing trends en ontwikkelingen binnen het cultuurmarketing vakgebied. Benieuwd wat de onderzoeksresultaten zijn van Cultuurmarketing Onderzoek 2017? Lees het hier terug met je (gratis) account.

4. Naturalis scoort met ijzersterke marketingcampagne T. rex

“Heel Nederland in de ban van de T. rex”, was het motto van de marketingcampagne van Naturalis. Corine van Impelen, hoofd Communicatie en Evenementen, vertelt over de ins en outs. Daarnaast won deze campagne de Cultuurmarketing Awards 2017. Lees hier meer over de marketingcampagne.

3. 5 low budget strategieën om guerrilla marketing in te zetten

Met guerrilla marketing probeer je zoveel mogelijk publiciteit te bereiken met beperkte middelen. Dat kan ook op kleinschalige en simpele wijze. Lees in dit artikel vijf guerrilla marketing strategieën voor een beperkt budget.

2. Kunstenaar Joep van Lieshout: “Ik maak uitsluitend kunst waar niemand op zit te wachten.”

In de rubriek Doet Het Anders delen makers hun visie op ondernemerschap. Dit keer een interview met kunstenaar Joep van Lieshout. “Ongewild zijn de musea de moraalridders van onze samenleving geworden,” lees hier het hele interview.

1. Nationale Opera en Ballet innoveert met eerste virtual reality voorstelling

Tijdens een inspiratiemiddag over online marketing verteld Harm-Jan Keizer, Online Marketing Manager, over de ontwikkeling van het prestigieuze VR-project. Lees hier de inspirerende case over de algehele videomarketingstrategie van Nationale Opera & Ballet.

Fotocredit: Roel van Berckelaer/Flickr/Pexels/Naturalis/ Versdenkers/Jean-Pierre Vaillancourt/Nationale Opera&Ballet