door op 20-12-2017 11:47ARTIKELMarketingcommunicatie

Jaaroverzicht: de 10 meest gelezen artikelen in 2017

Nu het einde van het jaar in zicht is blikken we bij Cultuurmarketing terug op 2017. Er zijn dit jaar veel diverse vakinhoudelijke artikelen, interviews en praktijkcases gepubliceerd. Maar welke waardeerden onze lezers het meest? Om die vraag te beantwoorden zetten we de tien meest gelezen artikelen in 2017 op een rij.

10.‘De vieze vingers van Lay’s’ en nog 5 prikkelende neuromarketing voorbeelden

Wat kan neuromarketing voor je betekenen in de praktijk? In dit artikel geven we zes inspirerende voorbeelden van neuromarketingonderzoek, voornamelijk afkomstig uit de commerciële sector.

9. Dit zijn de 11 genomineerden voor de Cultuurmarketing Awards 2017

Uit 57 inzendingen nomineerde de vakjury 11 marketingcases voor de finale-uitreiking van de Cultuurmarketing Awards 2017. De Cultuurmarketing Awards zijn een beloning voor creatieve, effectieve en inspirerende marketingcases in de cultuursector. Je leest hier over de winnaars die de Awards in de wacht hebben gesleept.

8. De fysieke costumer journey bij het Mauritshuis

Koen Brakenhoff, hoofd Marketing bij het Mauritshuis, laat ons zien op welke wijze het museum inzet op de customer journey. Lees hier hoe zij de volledige klantreis (offline én online) vormgeven.

7. Tien voorbeelden van hoe culturele instellingen super specifieke doelgroepen bedienen

Steeds meer culturele instellingen richten zich op specifieke doelgroepen. Daarbij kan je je volledig op één specifieke doelgroep richten, maar er zijn ook instellingen die verschillende doelgroepen bedienen. Maartje Vos-Swinkels stelde een diverse lijst samen van initiatieven in de cultuursector.

6. Theatermaker Lucas De Man: “Kunst maken en marketing bedrijven is voor mij hetzelfde.”

In de rubriek Doet Het Anders, waarin we makers vragen naar hun visie op ondernemerschap, een interview met theatermaker Lucas De Man. “Ik wil tussen de belangrijke verhalen staan.” Lees het interview met deze kunstzinnige Vlaming.

5. De Effenaar: geen doelgroeplabels, wel strakke programmalijnen

Doelgroepmarketing was een populair onderwerp in 2017. Tijdens een inspiratiemiddag over dit onderwerp gaf Tijs Heesterbeek, hoofd Marketing & Communicatie, een presentatie. Lees in deze praktijkcase hoe de Effenaar met verschillende programmalijnen potentieel publiek weet te bereiken en behouden.

4. Beroerde vergoedingen in de cultuursector: is er een alternatief?

De cultuursector betaalt vaak beroerd en de verschillen tussen de disciplines zijn soms enorm. Is er een uitweg uit de patstelling met veel aanbieders, veel ideeën, weinig vraag of geld en kunstenaars die hun passie blíjven volgen, ook al graven ze daarmee hun eigen graf? Ga er even goed voor zitten, want dit is een longread.

3. De basisvoorwaarden voor een goede marketingcommunicatiestrategie

Een goede marketingcommunicatiestrategie is de basis om de vooropgestelde doelstellingen te behalen. Maar het ontwikkelen ervan is soms moeilijker dan gedacht. Cultuurmarketing zet de basisvoorwaarden voor een goede marketingcommunicatiestrategie in dit artikel op een rij.

2. Customer Journey 101: de vijf fases van elke klantreis in de culturele sector

De beleving van bezoekers aan culturele instellingen gaat verder dan alleen het fysieke bezoek aan een museum, theater, concertgebouw of andere locatie. Het is belangrijk om de hele customer journey in beeld te hebben. Hoe zit deze reis in elkaar en hoe verloopt hij? In dit artikel lees je alles over dé vijf fases van customer journeys in de culturele sector.

1. De SWOT analyse op de juiste manier gebruiken: uitleg en tips

Met stipt op één en daarmee het best gelezen artikel van 2017: een uitleg over het veelgebruikte SWOT analyse model. Nicole Bakker zoomt in deze blog in op de verschillende onderdelen van een SWOT analyse.

Fotocredit: Ivo Hoekstra/Mauritshuis, Stichting Nieuwe Helden, Thijs Verhulst/de Effenaar, Flick, SRM