Jaaroverzicht 2018
door op 24-12-2018 11:40ARTIKELMarketingcommunicatie

Jaaroverzicht: de 10 meest gelezen artikelen in 2018

Met 2019 in zicht blikken we graag terug op onze best gelezen artikelen van 2018. In deze artikelen veel aandacht voor de customer journey, publiekswerking en natuurlijk de Algemene Verordening Gegevensbescherming, oftewel AVG. Opvallend: de top 3 is hetzelfde als vorig jaar!

Benieuwd welke artikelen volgens ons nog meer de moeite waard zijn? Ga naar het overzicht van 12 onontdekte parels van 2018 en lees de aanraders van onze redactie.

10. Publiekswerking: op zoek naar manieren om publiek en kunst te verbinden

PubliekswerkingPubliekswerking wint terrein in de Nederlandse kunst- en cultuursector; met name in de theatersector zien we aansprekende voorbeelden. In dit artikel kijken we welke aspecten van publiekswerking in de Nederlandse cultuursector zichtbaar zijn.

9. De eigenzinnige en intuïtieve website van het Stedelijk Museum

In deze case gaan we uitgebreid in op de ontwikkeling van de nieuwe, unieke website van het Stedelijk Museum. Tijdens de European Design Award 2018 mocht het museum samen met het betrokken ontwerpbureau twee gouden awards in ontvangst nemen voor de website.

8. Google Ad Grants: dit zijn de belangrijkste wijzigingen in 2018

Google Ad GrantsSinds 1 januari 2018 gelden er een aantal nieuwe eisen en voorwaarden voor gebruikers van Google Ad Grants. Tanneke Rouws vertelt in dit artikel over deze wijzigingen en geeft concrete tips.

7. Customer journey in de praktijk: hoe musea, poppodia en theaters inspelen op de klantreis

customer journeyHoe kijken verschillende soorten organisaties in de sector aan tegen de customer journey? Drie ervaringsdeskundigen uit de culturele sector delen hun inzichten over de klantreis, waarbij duidelijk wordt dat deze steeds beter benut wordt.

6. 5 essentiële kenmerken van de publiekswerker volgens cultuurjournaliste Evelyne Coussens

Eveyne CoussensWat maakt een publiekswerker een publiekswerker? Ondanks dat een eenduidige definitie zo goed als onmogelijk is, probeert journaliste Evelyne Coussens publiekswerking aan de hand van vijf essentiële kenmerken te duiden.

5. De meest gestelde vragen uit de culturele sector over de AVG (plus antwoorden!)

AVGHet in werking treden van de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) was voor velen een hoofdpijndossier. Geen verrassing dus dat er behoefte was aan een FAQ. Lees hier de meest gestelde vragen en bijbehorende antwoorden.

4. 5 low budget strategieën om guerrilla marketing in te zetten

GuerrillaMarketingGuerrilla marketing kan een goede manier zijn om met beperkte middelen veel aandacht te genereren. Maar welke strategie zet je in? In dit artikel komen er vijf aan bod.

3. De basisvoorwaarden voor een goede marketingstrategie

Een goede marketingcommunicatiestrategie is de basis om vooropgestelde doelstellingen te behalen. Maar het ontwikkelen ervan is soms moeilijker dan gedacht. Cultuurmarketing zet de basisvoorwaarden voor een goede marketingcommunicatiestrategie in dit artikel op een rij.

2. Customer Journey 101: de vijf fases van elke klantreis in de culturele sector

Customer JourneyDe beleving van bezoekers aan culturele instellingen gaat verder dan alleen het fysieke bezoek aan een museum, theater, concertgebouw of andere locatie. Het is belangrijk om de hele customer journey in beeld te hebben. Hoe zit deze reis in elkaar en hoe verloopt hij? In dit artikel lees je alles over dé vijf fases van customer journeys in de culturele sector.

1. De SWOT analyse op de juiste manier gebruiken: uitleg en tips

Met stipt op één en daarmee het best gelezen artikel van 2018 (en 2017!): een uitleg over het veelgebruikte SWOT analyse model. Nicole Bakker zoomt in deze blog in op de verschillende onderdelen van een SWOT analyse.

Fotocredit header: Unsplash
Overige foto’s: Unsplash, Bas de Brouwer, Grrr, Afdeling Online, Flickr, Bart Grietens, Pixabay, Versdenkers