door op 22-10-2009 15:33ARTIKELOnline marketing

Klassieke muziek via een modern medium

In juli van dit jaar was het New York Philharmonic het eerste orkest ter wereld met zijn eigen iPhone applicatie.
Drie maanden later volgde het Koninklijk Concertgebouworkest als eerste Nederlandse orkest met een eigen iPhone app.

“Waarom een iPhone applicatie voor een culturele instelling?” vraagt de marketeer zich natuurlijk meteen af. “Meedoen met de hype” lijkt een gerechtvaardigd antwoord. Zeker met zo’n 150.000 verkochte iPhones in Nederland (en 15 miljoen in de Verenigde Staten). En inderdaad, je moet zelf wel een beetje fan zijn van de iPhone, voordat je opdracht geeft voor de realisatie van een dergelijke applicatie.

Toch blijkt dat de iPhone app niet wordt gemaakt voor het hoofd marketing of de directeur van de culturele instelling die saaie vergaderingen dragelijk maken met hun Apple telefoons. De applicatie van het Concertgebouworkest is in een krappe maand bijvoorbeeld al meer dan 1.000 keer gedownload. Zo’n 750 downloads zijn afkomstig uit Nederland. Amerika en Japan zijn andere landen waar de applicatie aftrek vindt. Eerlijk is eerlijk, de 750 downloads betekenen dat slechts een halve procent van alle Nederlandse iPhonebezitters nu op hun telefoon naar muziek van het Concertgebouworkest kunnen luisteren, maar de iPhone is dan ook niet direct een accessoire die in de hoofden van veel mensen wordt geassocieerd met de klassieke muziekliefhebber.

Blijkbaar valt dat mee. Gebruikers van de applicatie waarderen deze gemiddeld met vier van de vijf sterren en schrijven positieve reacties: “Ik kan deze app aanraden aan elke liefhebber van klassieke muziek.” en “Heerlijk om onderweg te kunnen luisteren naar muziek van het Concertgebouworkest.” Tot nu toe is dat ook het enige dat deze applicatie doet: via je iPhone luister je naar de online radiostream van het Concertgebouworkest. En daar schuilt natuurlijk ook de ware reden dat de applicatie gretig aftrek vindt. Je installeert hem gratis op je iPhone en daarna heb je toegang tot de muziek waar je van houdt. Dat wat er op je iPhone te zien, te doen of te horen is,  is het allerbelangrijkst.

Gebruikers van de applicatie vragen nu naar meer achtergrondinformatie bij de muziek en de programmering van het orkest. Dat is ook precies waar op dit moment aan wordt gewerkt voor versie 2.0. Zonder de aantrekkelijke content (het daadwerkelijk beluisteren van muziek via de iPhone) is het echter nog maar de vraag, of het aantal downloads van de applicatie in de komende tijd even hard zou groeien als het in de eerste maand heeft gedaan.

Photo credit: Anton Kawasaki