Fotocredit: Flickr / cc / Sean McEntee
door op 21-01-2015 14:40ARTIKELOnline marketing

Een blik op de toekomst: de koop nu knop van Facebook en Twitter

Zoals we eerder al zagen in het artikel Facebook, Twitter, Instagram.. Welke sociale media gebruikt jouw doelgroep? brengen Nederlanders dagelijks veel van hun tijd door op sociale media. Reden voor Facebook en Twitter om te experimenteren met de ‘koop nu’ knop. Facebook introduceerde de knop in juli 2014 en Twitter volgde in september. Voor culturele organisaties met ticketverkoop betekent dit dat social media in de toekomst mogelijk een extra verkoopkanaal worden. 

Via de verkoopknoppen kunnen gebruikers producten direct binnen het sociale netwerk bestellen en betalen. Zowel bij Twitter als bij Facebook bevindt de koop nu knop zich nog in de experimentele fase in de VS. Dit betekent dat Nederlandse pagina eigenaren voorlopig nog niet van de nieuwe functionaliteit gebruik kunnen maken. In dit artikel blikken we alvast vooruit op de toekomst.

Een ticketshop op Facebook

In Nederland zijn we al wel bekend met Ticketscript. Dit is een ticket aanbieder die het mogelijk maakt om verkoop via Facebook te genereren. Organisaties kunnen via een Facebook ‘tab’ kaarten verkopen voor een evenement. Organisaties die hier al gebruik van maken zijn o.a. Awakenings, Affordable Art Fair en Amsterdam Dance Event.

Ticketshop Facebook Awakenings

Het verschil met de verkoopoptie die Facebook in de toekomst gaat bieden, is dat de betaling en service via Facebook gaat lopen en dus niet via een aanbieder als Ticketscript.

Facebook nooit meer verlaten

Facebook test de verkoop knop vooralsnog in advertenties van kleine en gemiddeld grote bedrijven in de Verenigde Staten. De knop is te zien in advertenties die zowel in de tijdlijn als aan de rechterkant van de pagina verschijnen, maar ook op de eigen pagina’s van de deelnemende bedrijven.

Waar in advertenties nu nog links staan die bezoekers verwijzen naar de evenementenpagina of naar de eigen site, zal het in de toekomst dus wellicht mogelijk zijn om de tickets voor een concert of voorstelling direct via Facebook te verkopen. Zowel op de desktop als op telefoons is het mogelijk om producten te kopen, zonder dat de consument Facebook verlaat.

Facebook neemt de volledige verwerking van de betaling voor zijn rekening en onderneemt verschillende stappen om de betaling veilig te laten verlopen. Zo deelt Facebook creditcard- en pingegevens van consumenten niet met andere adverteerders. Consumenten beslissen zelf of ze betaalinformatie willen opslaan voor andere aankopen.

Fotocredit: Facebook

Twitter werkt samen met e-commerce

Ook Twitter heeft ervoor gekozen om de verkooptool te introduceren, maar vooralsnog alleen in de Amerikaanse mobiele app. Twitter gaat experiment niet alleen aan, maar samen te werken met een aantal andere bedrijven, waaronder drie e-commerce bedrijven, Fancy, Gumroad en Musictoday, die verantwoordelijk zijn voor de logistiek rondom de koop nu knop. Daarnaast werkt Twitter ook samen met het online betaalplatform Stripe, dit bedrijf is verantwoordelijk voor het verwerken van de aankopen.

Een paar klikken op de knop binnen Twitter

Wanneer consumenten op Twitter een product zien dat ze willen kopen of een concert zien dat ze graag willen bezoeken, is het klikken op ‘Buy’ het enige dat consumenten moeten doen. Er opent dan een pop-up met extra informatie over wat ze willen kopen.

Consumenten vullen hun betaalgegevens en verzendinformatie in en de transactie is binnen een paar klikken op de knop bevestigd. Dit alles speelt zich af binnen de Twitter-applicatie: consumenten worden niet doorgestuurd naar de website van de organisatie waarvan ze het product kopen. 

Fotocredit: Twitter

In eerste instantie is er een select aantal Twitteraccounts dat producten gaat aanbieden, dat zijn o.a. artiesten als Demi Lovato en Pharrell Williams, non-profitorganisaties als Glide en Red en winkels als Burberry en Home Depot. Deze accounts zijn geselecteerd, omdat zij in het verleden innovatieve dingen hebben gedaan op het platform.

Twitter en Facebook zijn ervan overtuigd dat organisaties meer conversies kunnen halen uit advertenties, omdat er sprake is van een directe call-to-action. Gebruikers kunnen de producten of tickets bemachtigen die ze graag willen hebben, zonder dat het ze veel moeite kost.

Volgt Google ook?

Naast de concrete experimenten van Facebook en Twitter schijnt ook Google te denken aan het introduceren van eenzelfde verkooptool binnen de zoekmachine, zodat bezoekers Google niet verlaten om producten aan te schaffen.  

Wat betekent dit voor jouw organisatie?

Wanneer de experimenten van zowel Facebook als Twitter succesvol blijken, zullen we de verkoopmogelijkheden ook in Nederland zien. Naast de voordelen van een extra verkoopkanaal, zijn er ongetwijfeld nog veel vragen rondom de privacy van kopers en de financiële en logistieke afhandeling. Een aantal aandachtspunten die je als culturele organisatie alvast in overweging kan nemen zijn:

  1. Return of Investment van social media is nog beter te meten door de komst van de koop knoppen. Dit is natuurlijk niet het geval wanneer jouw doelgroep zich niet of vrijwel niet bevindt op sociale media of de voorkeur geeft aan persoonlijk contact wanneer zij tickets voor een voorstelling kopen. Het is dan ook belangrijk om dit mee te nemen in je afweging.
  2. Voor de bezoekers van je sociale media pagina’s is het duidelijker wat er van ze verwacht wordt wanneer ze jouw pagina bezoeken. Door de call-to-actions wordt de bezoeker mogelijk eerder getriggerd om ook daadwerkelijk kaarten te kopen. Zonder deze optie, blijft het mogelijk bij een bezoekintentie. 
  3. Zowel Facebook als Twitter zorgen voor de financiële afhandeling. Dit zal ongetwijfeld veel vragen bij pagina eigenaren oproepen. Wanneer bezoekers vertrouwen hebben in deze manier van kopen, is het voor hen echter gebruikersvriendelijk: kopers geven slechts eenmalig hun informatie en het is niet nodig om een aparte account bij de verkoper in kwestie aan te maken.
  4. De gegevens van mensen die een product of ticket kopen, worden door Facebook en Twitter niet doorgespeeld aan de organisatie waarbij deze gekocht worden. Hierdoor loop je mogelijk belangrijke informatie over je bezoekers mis. Een belangrijke afweging bij de keuze voor het wel of niet gebruiken van de koopknoppen.

Wil je meer weten over de mogelijkheden van sociale media voor jouw organisatie? Kom dan naar de workshop social media marketing op 8 december 2015.  Meer informatie vind je hier.

Fotocredit: Flickr

Geschreven door Nikki van Stipdonk